نسخه چاپی

یحیی راثی در گفتگو با نما مطرح كرد:

انس با قران سبك زندگی انسان را اسلامی می‌كند

عکس خبري -انس با قران سبک زندگي انسان را اسلامي مي‌کند

قرآن ذكر خدا، برنامه انسان‌سازی و نرم‌افزاری است كه اگر در قلب انسان نصب شود اعضا و جوارحش تحت تأثیر قرار می‌گیرند و هر چه بیشتر با قرآن مأنوس شود درهای هدایت بیشتری به سویش گشوده خواهند شد.

در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت میلیونی حافظان قرآن و ترویج فرهنگ قرائت و حفظ قرآن کریم، خبرنگار نما با استاد یحیی راثی، دانشجوي دكتري الهيات دانشگاه زنجان، مدير برتر دارالقرآن در بين ٧٠٠ دارالقرآن آموزش و پرورش كشور، حافظ كل قرآن در عرض ١٦ ماه، مسلط به ترجمه قرآن و تلاوت آن از آخر به اول و تلاوت در بيش از صد سبك قرآني، مبدع روشي جديد براي ايجاد علاقه در مخاطب جهت حفظ قرآن و استاد حفظ فاطمه مولایی، سریع‌ترین حافظ کل قرآن در جهان اسلام در عرض 4 ماه به گفتگو نشست که در ادامه می‌خوانید.


در باره فعالیت‌هایتان در خصوص حفظ قرآن برایمان بگویید.

ده سالی هست که این کار را شروع کرده‌ام و حدود سه سال است به صورت حرفه‌ای و جدی پیگیر این قضیه هستم. تاکنون 15 نفر حافظ کل قرآن تربیت کرده‌ام. طبق پیش‌بینی‌مان تا آذر ماه سال 1396 تعداد حفّاظ کل قرآن به 80 نفر و اسفند ماه سال جاری این رقم به 110 نفر خواهد رسید. بازه سنی این تعداد حافظ کل قرآن از 5 سال هست تا 60 سال. نیت کرد‌ه‌ایم ان‌شاءالله برای اولین بار در سطح جهان اسلام، اواخر اسفند ماه امسال با 110 حافظ کل قرآن برای بیعت با امام علی(ع) و امضای میثاق‌نامه ویژه جهت شروع یک زندگی علوی عازم نجف اشرف و کربلای معلّی شویم.


 این 110 نفر از کدام استان‌ها هستند؟

اغلب از استان آذربایجان شرقی و بیش از 20 شعبه استان و شهر تبریز و شهرستان‌های کلیبر، باسمنج، عجب‌شیر و روستاهای محرومی همچون کندرود، شادبادمشايخ، شادبادعليا، ديزج، زرنق، پيغام، اتي كندي، هجراندوست و نوجه‌ده.


گویا شاگردانی هم از کشورهای دیگر دارید.

همین‌طور است. شاگردانی از امارات و جمهوری آذربایجان، شهر باکو دارم که در واقع ایرانیان مقیم آنجا هستند، مثلاً یکی از شاگردانم یک خانم معلم مقطع ابتدایی در کشور امارات است.


 مؤسسه قرآنی آوای آسمانی تبریز از چه زمانی و با چه اهدافی تأسیس شد؟

از سال 1393 با هدف گسترش قرآن کریم در زمینه آموزش ظاهری و باطنی آن، علی‌الخصوص در رشته حفظ و زیباخوانی قرآن کریم. هدف بلندمدت ما این است که مؤسسه را در سطح جهان اسلام و کشورهای مختلف گسترش دهیم. الان در مؤسسه بیش از 2 هزار قرآن‌آموز منظم داریم. شخصاً هر هفته برای هزار نفر برنامه حفظ قرآن می‌نویسم و هر روز به 100 الی 120 نفر برنامه می‌دهم. در استان ما وقتی صحبت از حفظ قرآن می‌شود اسم مؤسسه آوای آسمانی تبریز می‌درخشد. ما یک مؤسسه تخصصی حفظ قرآن هستیم که در آن همراه با پنج استاد دیگر ـ که آنها هم حافظ کل قرآن هستند ـ به صورت جدی فعالیت می‌کنیم و آموزش می‌دهیم. در حال حاضر 100 نفر را جذب کرده‌ایم و مشترکاً برای این تعداد تجوید و زیباخوانی قرآن را در عرض نیم ساعت تدریس می‌کنم و بعد هر 20 نفر زیر نظر یک استاد حفظ قرآن کار می‌کنند و آن استاد به آنها برنامه حفظ می‌دهد.


از عوامل مؤثر در حفظ و تأثیر قرآن بر قرآن‌آموزان بگویید.

در هر امری یک مثلث موفقیت داریم که ضلع اول آن استاد، ضلع دوم خانواده و ضلع سومش شاگرد است. معتقدیم خود قرآن جذابیت دارد و هنرمندانه است. اگر بتوانیم گوشه‌‌هایی از زیبایی‌های قرآن را به نوجوانان و عموم مردم برسانیم قطعاً در مخاطب ما ایجاد علاقه خواهد کرد. پس از دو سه جلسه به شرط اینکه استاد حرفه‌‌ای باشد و بتواند هنرمندانه زیبایی‌های قرآن را انتقال بدهد شاگرد عاشق قرآن خواهد شد. امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس قرآن بخواند و جوان و مؤمن باشد، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می‌شود.» قرآن هوشمند است و وقتی انسان آیات نورانی قرآن را می‌شنود و با قرآن انس می‌گیرد در مولکول‌ها و ترکیبات وجودی او اثر می‌گذارد و آنها را تغییر شکل می‌دهد و موجب می‌شود شخصیت قرآنی و الهی پیدا کند. قرآن ذکر خدا، برنامه انسان‌سازی و نرم‌افزاری است که اگر در قلب انسان نصب شود اعضا و جوارحش تحت تأثیر قرار می‌گیرند و هر چه بیشتر با قرآن مأنوس شود درهای هدایت بیشتری به سویش گشوده خواهند شد.

 در واقع انس با قرآن و عجین شدن آن با وجود انسان خود به خود سبک زندگی فرد را قرآنی و الهی می‌کند.

همین‌طور است. ما از مناطق بالانشین تبریز 300 دانش‌آموز در مؤسسه داریم که چه دختر و چه پسرشان با ظاهر غیر اسلامی به کلاس ما می‌آیند. اصلاً نه خودشان و نه خانواده‌شان در فاز قرآن نیستند.


پس چه شد به کلاس قرآن آمدند؟

شیوه‌ خاصی در جذب دارم که ادعا می‌کنم در سطح ایران بی‌نظیر است. به زبان‌های انگلیسی و عربی صحبت می‌کنم. برایشان خوانندگی و مداحی می‌کنم. مسلط به کل قرآن از اول به آخر و از آخر به اول هستم و می‌توانم یک صفحه قرآن را به بیش از 100 آهنگ مختلف تلاوت کنم. متناسب با مخاطبم به اهمیت مادی و معنوی آیات قرآن اشاره و از دیدگاه علما، آیات و روایات قرآن را برای بچه‌ها تبیین می‌کنم. مثلاً آیات قرآن را در آهنگ مختارنامه برای بچه‌ها اجرا می‌کنم که برایشان جذابیت دارد.


 در ادامه کلاس چطور؟

بعد در باره جزئیات کلاس و زمان آن برایشان می‌گویم. یک جدول زمان‌بندی به آنها می‌دهم که مثلاً اگر از امروز شروع به حفظ قرآن کنید چند ماه بعد به هدف می‌رسید و حافظ کل قرآن می‌شوید. ضمناً بچه‌هایی را که موفق به حفظ کل قرآن در عرض چند ماه شده‌اند به عنوان الگو معرفی می‌کنم. به صورت فهرست‌وار در باره آثار حفظ قرآن در هوش و ضریب هوشی، حافظه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، افزایش اعتماد به نفس، یادگیری و آرامش روحی فرد می‌گویم. همچنین برایشان خاطره و جوک‌های اخلاقی می‌گوییم.


 راه‌های دیگری برای ایجاد جذابیت به کار می‌گیرید؟

وقتی در مدارس محفل می‌گذاریم، از معلمان و دانش‌آموزان می‌خواهم یک کلمه از قرآن را بگویند، بعد به آنها می‌گویم این کلمه مربوط به کدام جزء، صفحه و سوره است و اولین حرف و آخرین حرف آن صفحه چیست. بعد کلمه به کلمه و آیه به آیه برمی‌گردم. یا صفحات قرآن را بدون آنکه نگاه کنم ورق می‌زنم، هر وقت معلم یا دانش‌آموزی از من پرسید الان چه نوشته است بدون آنکه به قرآن نگاه کنم به آنها می‌گویم. کار دیگری که برای بچه‌ها جذابیت دارد این است که هر صفحه از قرآن را که به من بگویند در کمتر از 20 ثانیه می‌خوانم. در سفری که به امارات داشتم همین برنامه را در حضور دکتر لیلا مرزوقی، وزیر سابق بهداشت دوبی اجرا کردم و ایشان گفت معجزه است که یک عجم بتواند با این سرعت یک صفحه از قرآن را بخواند.


آیا در مورد هر فرد شیوه خاصی را برای جذب دارید؟
 بله، برای کسانی که علاقمند به موسیقی هستند از طریق موسیقی وارد می‌شویم. آنهایی که علاقمند به زبان هستند از این راه ورود می‌کنیم. بچه‌هایی که به کاراته یا تکواندو علاقه دارند از مسیر ورزش وارد می‌شویم. از هر راهی هنرمان را به نمایش می‌گذاریم تا بچه‌ها جذب شوند. با این شیوه صد در صد مخاطبان تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بعد بلافاصله فرم ثبت‌نام را توزیع می‌کنیم و معمولاً 30، 40 درصد در کلاس‌ها اسم می‌نویسند.

۱۳۹۶/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...