نسخه چاپی

هدایت الله خادمی در گفت و گو با نما :

نگرانی ها برای دیر انجام شدن پروژه توسط توتال وجود دارد

عکس خبري -نگراني ها براي دير انجام شدن پروژه توسط توتال وجود دارد

یك عضو كمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت : نظارت های ما در این مساله باید به صورت جدی دنبال شود كه اگر قرار است توتال بد عهدی كند وارد عمل شویم و تكلیف پروژه را مشخص كنیم .

هدایت الله خادمی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با بیان اینکه یکی از راهکارهای تامین منابع مالی سرمایه گذاری خارجی می باشد گفت : یکی از اهدافی را که ما در انجام برجام دنبال کردیم همین بحث سرمایه گذاری خارجی بود که برای آن هم هزینه های بسیاری را پرداخت کردیم تا شرکت های خارجی به ایران بیایند و سرمایه گذاری کنند .
وی ادامه داد : اما با توجه به قرارداد اخیری که با شرکت توتال منعقد شد ، جمهوری اسلامی ایران باز هم متحمل هزینه هایی شده است که پیش از این پرداخت کرده بود .
وی با اشاره به مبلغ 200 میلیارد دلاری را که زنگنه وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی از آن به منظور سرمایه گذاری سخن به میان آورد ، اظهار داشت : بخشی از این مبلغ سرمایه گذاری خارجی به حساب می آید و اگر قرار باشد بخش عظیمی از این مبلغ را سرمایه گذاری داخلی کنیم ، اولویت ما به سمت اوراق مشارکت ، صندوق توسعه ملی و جمع آوری منابع مالی خواهد رفت تا بتوانیم پروژه ها را به انجام برسانیم .
وی با بیان تاریخچه ای از قرارداد با توتال اذعان داشت : قرارداد فاز 11 پارس جنوبی سال 79 روی میز مذاکره با توتال قرار گرفت و توتال برای توسعه آن اعلام آمادگی کرد اما در سال 87 توتال اعلام کرد که کاری انجام نخواهد داد و حدود 8 سال این پروژه معطل توتال ماند .
وی افزود : نگرانی هایی از این باب همیشه وجود داشت که ما با توتال به عنوان یک پیمانکار قرارداد نمی بندیم بلکه قرارداد را با رقیبمان می بندیم که آن طرف آب سهم قابل توجهی را در گنبد شمالی قطر دارد و در تمام سالهایی که توتال در قطر برداشت منابع را انجام می داد گاز ایران به سمت قطر مهاجرت می کرد .
خادمی عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه مجلس با حضور وزیر نفت گفت : متاسفانه به نمایندگانی که مخالفتهایی را با این قرارداد داشتند اجازه صحبت داده نشد و بیشتر نمایندگان موافق صحبت کردند .
وی در پایان با بیان اینکه هنوز نگرانی ها برای دیر انجام شدن پروژه توسط توتال وجود دارد خاطر نشان کرد : نظارت های ما در این مساله باید به صورت جدی دنبال شود که اگر قرار است توتال بد عهدی کند وارد عمل شویم و تکلیف پروژه را مشخص کنیم .

۱۳۹۶/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...