نسخه چاپی

موسوی لارگانی در گفتگو با نما:

تفكیك وزارتخانه ها هزینه زیادی بر دوش دولت می گذارد

عکس خبري -تفكيك وزارتخانه ها هزينه زيادي بر دوش دولت مي گذارد

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس گفت لایحه تفكیك وزارتخانه های مذكور با تفكر كوچك سازی و چابك سازی دولت در تضاد است و هزینه های زیادی را بر دوش دولت می گذارد.

داستان ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها به بهانه‌هایی همچون کوچک‌سازی و چابک سازی به مثنوی هفتادمن بیشتر شبیه شده است و در این میان کارمندان چاره‌ای جز هماهنگ کردن خودشان با چارت‌های اداری جدید نداشته‌اند. طی چند هفته اخیر مجددا بحث جداسازی چند وزارتخانه جدی‌تر از گذشته شده و دولت یازدهم لایحه جداسازی سه وزارتخانه را تصویب کرده و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.
ظاهرا دولت یازدهم درصدد این است که این ارث به جای مانده از دولت قبل را به حالت قبل بازگرداند. چراکه سه وزارتخانه «راه و شهرسازی»،«صنعت ، معدن و تجارت» و «ورزش و جوانان» در دولت دهم تجمیع شدند. اما اینکه آیا در این مدت کوتاه که چند روزی از عمر دولت یازدهم باقی نمانده و دولت باید کابینه جدید خود را معرفی کند، این اقدام شدنی است یا خیر معلوم نیست.
سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نما درباره لایحه تفکیک 3 وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «ورزش و جوانان» و «راه و شهرسازی» و علت مخالفت برخی کمیسیون ها با این لایحه اظهار داشت: دولت یازدهم روزهای پایانی خود را سپری می کند و دولت جدید تا دو هفته آتی معرفی خواهد شد و رسیدگی به لایحه ای مهم چون تفکیک وزارتخانه ها کار ساده ای نیست و نیاز به کار کارشناسی بالایی دارد.
وی افزود: یکی از دلایل عجله دولت در تصویب لایحه تفکیک وزارتخانه ها این است که اگر قرار است وزارتخانه ای اضافه شود وزرای مربوطه را پیش بینی کند تا با شروع دولت دوازدهم همه وزارتخانه ها نیز کار خود را آغاز کنند در حالی که این کار به این سادگی امکانپذیر نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در گذشته با صرف هزینه هایی بالا برخی از این وزارتخانه ها که در قالب سازمان فعالیت می کردند، یکی شده اند، ادامه داد: لایحه تفکیک وزارتخانه های مذکور با تفکر کوچک سازی و چابک سازی دولت در تضاد است و هزینه های زیادی را بر دوش دولت می گذارد.
نماینده مردم فلاورجان تصریح کرد: هزینه سنگینی که روزی برای ادغام شدن اینها خرج شده امروز دوباره باید برای تفکیک آنها هزینه شود در حالی که این کار منطقی نیست.
وی با بیان اینکه بسیاری از وظایف و اختیارات وزارتخانه با هم پوشانی دارد و به نوعی موازی کاری است، تصریح کرد: در صورت تفکیک این وزارتخانه ها کوتاهی و قصور در انجام برخی وظایف به گردن دیگری گذاشته می شود و در واقع روند پاسخگویی به مردم سخت تر می شود.
موسوی لارگانی ادامه داد: وقتی بخشی از فعالیت این وزارتخانه مشترک است به هنگام بروز مشکل نمی توان تشخیص داد مسئولیت اصلی بر عهده کدام بوده است و چه کسی باید جوابگوی کوتاهی در انجام وظیفه محوله باشد.
نماینده مردم فلاورجان اظهار داشت: بررسی لایحه تفکیک این وزارتخانه ها بر عهده کمیسیون اجتماعی است که کلیات آن تصویب شده و جزئیات آن در دست بررسی است اما طبق اطلاعات به دست آمده اکثریت کمیسیون ها با این اقدام مخالف هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بررسی لایحه تفکیک وزارتخانه ها نباید با عجله و در زمان کوتاه بررسی شود، ادامه داد: این لایحه باید با دقت و به صورت همه جانبه بررسی شود در غیر این صورت تنها هزینه اضافی به بار خواهد آورد.
وی افزود: کارهای مربوط به حوزه ورزش و جوانان در یک حیطه گنجانده می شود و بنده معتقدم نیازی به این تفکیک نیست و مسئولان بهتر است در همین حوزه وظایف خود را به خوبی انجام دهند، در صورت تفکیک تمامی قصورها به دیگری پاس داده می شود.
موسوی لارگانی تاکید کرد: این لایحه باید به طور فنی و حساب شده ای بررسی شود تا بهترین تصمیم در مورد آن گرفته شود چرا که بار مالی زیادی برای کشور دارد، این لایحه باید در فرصت مناسب ارائه می شد تا بتوان با تمرکز و جدیت آن را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کرد.

۱۳۹۶/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...