نسخه چاپی

گردش مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی فوتبال

نشست فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با حضور مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ظهر امروز (چهارشنبه) در كمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، رئیس فدراسیون فوتبال در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال اظهار کرد: در قانون بندی داریم که همه باشگاه‌ها باید خصوصی شوند و با قانون تجارت اداره شوند. در حال حاضر استقلال و پرسپولیس خصوصی هستند ولی اداره آنها توسط یک مجمع مشکلاتی دارد که آقای سلطانی‌فر در این‌باره تدبیری اندیشیده تا مجمع آنها را جبران کند.

تابش، رئیس فراکسیون ورزش مجلس نیز در این نشست خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید جدیت بیشتری برای خصوصی‌سازی اعمال شود که این کار متأسفانه صورت نگرفته و مسائلی مثل بحث‌های امنیتی توجیهی برای عدم انجام این کار است. مردم انتخابات را با آن اقتدار برگزار کردند و حادثه‌ای اتفاق نیفتاد. بنابراین اگر تیم را دست مردم بدهیم می‌توانند خوب آن را اداره کنند و هزینه‌های دولت هم کم می‌شود.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز در این نشست اظهار کرد: من در صحبت‌ها و ملاقات‌هایی که با مقامات دولتی داشتم به این نتیجه رسیدم که دولت مایل نیست این خصوصی‌سازی انجام شود و می‌خواهد این سرمایه سیاسی و اجتماعی را حفظ کند. همه دولت‌ها هم چنین ویژگی دارند و مجلس باید در این زمینه ورود کند، رقابت ایجاد کند و فسادهای مالی و حق‌کشی را از بین ببرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو فراکسیون ورزش مجلس نیز اظهار کرد: در مورد واگذاری هم باید واگذاری مالکیت، هم سهام و هم مدیریت انجام شود. اگر یکی از آنها انجام شود فایده‌ای ندارد بلکه این سه واگذاری باید توأمان صورت گیرد.

وی افزود: دولت اعتقادی به این واگذاری ندارد و انگیزه‌ای هم برای این کار ندارد زیرا هم محل درآمد است و هم سرمایه اجتماعی مناسبی به شمار می‌رود. اگر استقلال و پرسپولیس را از وزارت ورزش بگیرند چه چیزی برای آن باقی خواهد ماند؟

این نماینده مجلس با اشاره به سابقه حضور خود در معاونت وزارت اقتصاد گفت: اتمام فرآیندها برای سیاست‌گذاری انجام شده، ‌قیمت‌گذاری صورت گرفته و با کشورهایی مانند ایران در منطقه مشابه سازی شده و قیمت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. در واقع فرآیند خصوصی سازی انجام شده و در مزایده هم شرکت کرده و برنده شده‌اند اما این کار انجام نشده است. در حالی که وقتی کسی ۳۲۰ میلیارد تومان در مزایده برنده شده این عدد قابل توجهی است.

یوسف‌نژاد با بیان این که در فوتبال ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد، ‌اضافه کرد: در لیگ برتر ۹۴، ۱۹۶ میلیارد تومان گردش پول بازیکنان بوده که این البته گردش آشکار است و گردش پنهان خیلی بیشتر از این است. اگر وزارت ورزش خصوصی‌سازی را در فوتبال لحاظ نکند در این صورت به اندازه گردش پولی آن بهره‌وری نخواهد داشت.

محمدجواد جمالی نیز در این نشست اظهار کرد: ما روندی در کشور داشتیم که تیم‌های فوتبال به راحتی جا به جا می‌شدند خوشبختانه جلوی این روند گرفته شده است. درست است که وزارت ورزش و فدراسیون نمی‌توانند مستقیم به این موضوع ورود کنند اما می‌توانند تأثیرگذار باشند.

این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ در همین باشگاه پرسپولیس آقایان زند، میرزایی، انصاری و وفایی، سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد مستضعفان ادعای مالکیت می‌کنند.

زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست یادآور شد:‌ ما معتقدیم برای واگذاری فرد نباید ممنوع‌المعامله باشد و باید اهلیت لازم را داشته باشد. اگر هم باشگاهی زیان دهد نباید واگذار شود. در مورد استقلال و پرسپولیس اهمیت اجتماعی و سیاسی آنها بالاست و اول باید در فرابورس و بعد بورس آورده شود زیرا تیم مردمی است. اگر قرار باشد باشگاه‌ها مزایده‌ای واگذار شوند به سرنوشت تیم‌های دیگر دچار خواهد شد.

وی درباره عملکرد سرمربی تیم ملی فوتبال نیز گفت: درست است آقای کی‌روش تیم را به جام جهانی برده اما ایشان به شخصیت کل کشور توهین می‌کند. بادی در مقابل ایشان اقتدار مدیرتی نشان داده شود به ویژه اینکه مربی هایی مثل ایشان زیاد هستند.

همایون یوسفی در این نشست اظهار کرد: تا زمانی که اقتصاد و فوتبال درست نشود، مشکلات هم پابرجا خواهد بود. متاسفانه اقتصاد و فوتبال در کشور ما دو واژه بیگانه هستند و همراهی زیادی با هم نداشته‌اند. در حالی که در کشورهای دیگر فوتبال بخشی از رشد اقتصادی است و در تولید ناخالص ملی و اشتغال تاثیرگذار است.

وی افزود: باشگاه‌های معتبر دنیا به شکل سهامی اداره می شوند و باید به سهامداران جوابگو باشند. مالکیت دولت در باشگاه‌های ما از جمله مشکلات است.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان نیز گفت: درست است ما به جام جهانی رفتیم و در رده‌های مختلف موفق بودیم، اما به نظر می رسد این موفقیت موقتی باشد. ما زمانی موفقیت پایدار خواهیم داشت که فوتبال محلات کارگری و دانش‌آموزی را داشته باشیم. آقای کی‌روش اگرچه مربی بزرگی هستند، اما با چهار یا پنج سهمیه در فوتبال آسیا تیم‌های درجه 2 آسیایی هم به راحتی می توانستند به جام جهانی بروند. من معتقدم موضوع انفعالی وزارت ورزش نسبت به کی‌روش با منافع ملی سازگار نیست و اگر ایشان بازار کار بهتری می‌یافت، در فوتبال نمی‌ماند و می‌شد با مقادیر کمتر مربی بهتری پیدا کرد.

سیدکاظم دلخوش نائب رئیس فراکسیون ورزش نیز با بیان اینکه پشت صحنه فوتبال سیاسی است، گفت: ما باید این موضوع را در فراکسیون ورزش مورد کارشناسی قرار دهیم و کارگروه های تخصصی فراکسیون را در این زمینه تشکیل دهیم، چرا که معتقدیم هم در بخش مالی و هم کاهش سیاسی بازی‌ها باید قدم‌های موثری برداشته شود و فراکسیون آماده کمک در این زمینه را دارد.

طیبه سیاووشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این رابطه اظهار کرد: ما به عنوان کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی فوتبال را مستثنی کردیم، اما در این زمینه می‌توانیم به بحث‌های کارشناسی در مورد فوتبال هم ورود کنیم.

۱۳۹۶/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...