نسخه چاپی

دیدار اردوغان با شاه سعودی و امیركویت

رئیس‌جمهوری تركیه، پس از دیدار با پادشاه عربستان سعودی، با امیر كویت گفت‌وگو كرده‌است؛ كویت به‌عنوان میانجی در بحران پیش‌آمده از قطع رابطه چهار كشور عربی با قطر، عمل می‌كند.

به گزارش نما؛ ایلنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، که یک‌شنبه برای میانجی‌گری درباره بحران قطر، به کشورهای عربی سفر کرده، نخست به دیدار پادشاه عربستان رفت و سپس به کویت سفر کرد. اردوغان، امروز- دوشنبه- نیز با امیر قطر دیدار می‌کند.

اردوغان پیش از آغاز سفر به عربستان، کویت و قطر، گفته بود دوحه همواره به دنبال حل‌وفصل مسائل از طریق مذاکره بوده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید هیچ‌یک از کشورهای دخیل در تنش‌های فعلی از ادامه آن سودی نمی‌برند. او در عین حال گفته «دشمنان» به دنبال «آتش‌افروزی بیشتر بین برادران هستند».

در دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان بر لزوم «مبارزه با تروریسم» و مقابله با منابع مالی آن تاکید کرده‌است. رئیس‌جمهوری ترکیه نیز از نقش «بنیادین» ریاض در حل بحران موجود سخن گفته است.

عربستان، در کنار بحرین، مصر و امارات متحده عربی، از حدود یک و نیم ماه پیش روابط خود را با قطر، به‌خاطر آن‌چه «حمایت از تروریسم و افراطی‌‌گری» و یا «دخالت» در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده‌اند، قطع کردند. دوحه این اتهام‌ها را رد کرده و متقابلا چهار کشور، را به تلاش برای دخالت در امور داخلی خود و نیز نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی قطر متهم کرده‌است.

در پی تلاش‌های مقام‌های کشورهای بریتانیا، آمریکا، آلمان و فرانسه، اینک رئیس‌جمهوری ترکیه، پنجمین سیاستمدار بلندپایه‌ای‌ست که برای میانجی‌گری راهی منطقه شده‌است.

در قیاس با دیگر مقام‌های کشورهای اروپایی و ایالات متحده، کار اردوغان برای میانجی‌گری میان پنج کشور به مراتب سخت‌تر است؛ سطح روابط آنکارا و دوحه افزایش پیدا کرده و قطر در عین حال پذیرای نیروهای نظامی ترک نیز شده‌است؛ آن‌چه خود یکی از شروط اولیه چهار کشور برای ازسرگیری روابط با دوحه بود.

کشورهای عربی پیش از این فهرستی از شروط خود را برای ازسرگیری روابط با دوحه فرستاده بودند که از جمله آن‌ها کاهش شدید روابط با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره و یا برچیدن پایگاه نظامی ترکیه‌ بود. دوحه این شروط را رد کرد.

۱۳۹۶/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...