نسخه چاپی

علیرضا قروه شاعر و نویسنده انقلابی كشور در گفتگو با نما تشریح كرد؛

برادر انگلستان روایتی تازه از وقایع دوران پهلوی /كتابی مفید برای مطالعه نسل جوان

عکس خبري -برادر انگلستان روايتي تازه از وقايع دوران پهلوي /كتابي مفيد براي مطالعه  نسل جوان

شاعر و نویسنده كشورگفت: رمان برادر انگلستان به روایت وقایع پس از كودتای 28 مرداد 32 می‌پردازد و تا روزهای پس از انقلاب نیز ادامه پیدا می‌كند و خواننده را وارد حال و هوای تازه ای می كند.

علیرضا قزوه شاعر و نویسنده کشور در خصوص کتاب برادر انگلستان که به تازگی آن را به رشته تحریر درآورده است،در گفتگو با خبرنگار نما گفت: من تا پیش از این 40 کتاب در زمینه های مختلف ادبی از جمله سفرنامه،پژوهش و شعر به رشته تحریر در آورده بودم ولی این نخستین تجربه من در زمینه رمان بود.
خوب فضای شعر با رمان کاملا متفاوت است،شاعر کاملا آسمان را نگاه می کند ولی در رمان نویسنده در همه چیز ریز می شود ونسبت به اطراف خودش و نگاه به محیط پیرامون وسواس خاصی به خرج می دهد که البته این کار دشواری های خاص خود را دارد.
وی تصریح کرد: من 24 بار این رمان را بازنویسی کردم که البته دوستان رمان نویس هم بنده را در نوشتن این رمان راهنمایی کردن، واقعاً حین نگارش این رمان متوجه شدم جهان رمان چقدر سخت است و اگر محمدکاظم مزینانی کمکم نمی‌کرد، در آن گیر کرده بودم و به هر حال به عنوان نخستین رمان درآمد که آن را تقدیم به جامعه کردم.
خوب من در فضاهای مختلف ادبی کار کرده ام ،از نثر و طنز ادبی گرفته تا ادبیات کودک و نوجوان و تا فیلمنامه ،به نظر من کسی که ادیب است باید در همه حوزه های ادبی ورود کند،از این رو تصمیم گرفتم تا در نوشتن رمان هم دستی داشته باشم هر چند که شعر به عنوان هنر اول من می باشد ولی نویسندگی هم از آن جدا نمی باشد.
وی افزود: علاوه بر این چندین سفرنامه مانند سفرنامه حج، سفرنامه قونیه نیز نوشته‌ام که مورد استقبال قرار گرفته و دو سفرنامه هم دارم که از مظلوم‌ترین آثار من است.
یکی سفرنامه سوریه و دیگری سفرنامه هند است، همچنین یک سفرنامه هم دارم که آن را برای مخاطب 500 سال آینده نوشته‌ام که البته هنوز منتشر نشده، اما تصمیم گرفتم اندکی تغییرات با رویکرد انتظار در آن ایجاد کنم و هنوز بازنویسی آن را شروع نکرده‌ام.
قزوه گفت: این رمان اتفاقات گذشته من در بازار تهران و سمنان را روایت می‌کند و بخشی نیز از آنجا که این کتاب رمان است، تخیل خواهد بود. رمان دیگری هم در دست نگارش دارم که تکلیف آن را این رمان روشن می‌کند.
این شاعر کشورگفت: در فضای شعری نیز من تنوع‌طلب هستم و به سراغ قالب‌هایی رفتم که نسل من فراموش کردند،‌ ترکیب‌بند یکی از قالب‌هایی است که سراغ آن رفته‌ام. این کار به نسل بعد از من جرأت داد که سراغ این قالب بروند.
دنیایی که این رمان دارد با شعر متفاوت است، رمان دنیای تفصیل است و با دنیای شعر که دنیای اجمال است و این تغییر دنیا برای شاعر دشوار است. البته نتوانسته‌ام سایه شعر را از سر «برادر انگلستان» کم کنم. همچنین از حضور آقای محمدکاظم مزینانی نیز استفاده کردم.
محمد کاظم مزینانی از نویسندگان کشور در خصوص کتاب برادر انگلستان گفت:خیلی دشوار است که رمان را در یک جمله تعریف کردن،اما می توان بگوییم که کار قابل اعتنایی است که امیدوارم که دیده شود و به خصوص نسل جوان کشور این کتاب را مطالعه کنند .
این نویسنده در ادامه افزود:آقای قزوه به هر حال نویسنده ای است که اعتراض خود را نسبت به اتفاقات به خوبی نشان می دهد به خصوص اینکه فریاد و اعتراض آقای غزوه نسبت به وقایع و اتفاقات دوره پهلوی به خوبی در این کتاب مشهود است.
اکبر خلیلی از دیگر نویسندگان کشور در خصوص تازه ترین کتاب علیرضا قزوه اظهار داشت:برادر انگلستان کتاب خوب و تازه ای است که با یک نگارش جدیدی به آن پرداخته شده بود که من خیلی از خواندن آن لذت بردم زیرا کتاب واقعا پر باری بود.
خلیلی در ادامه تصریح کرد:به نویسنده کتاب گفتم که به نظر می رسد برای تحقیق درنوشتن این کتاب 20 سالی را وقت گذاشته ای ،اما ایشان عنوان کردنند که اینگونه نیست اما وقت زیادی برای به رشته تحریر درآوردن آن صرف کردم.
کتاب «برادر انگلستان» نخستین تجربه رمان‌نویسی علیرضا قزوه از شاعران انقلاب اسلامی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به همت انتشارات سوره مهر عرضه شد.این کتاب در 376 صفحه منتشر کرده است .

۱۳۹۶/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...