نسخه چاپی

اختصاصی نما:

بی هدفی یارانه های هدفمند

عکس خبري -بي هدفي يارانه هاي هدفمند

دولت هر سال با كسری بودجه مواجه است و این كمبود را از حساب بانك مركزی جبران می كند بنابراین به اجبار دولت باید یارانه بخشی از اقشار پردرآمد جامعه را حذف كند .

دولت یازدهم در دوران 4 ساله خود بارها تلاش کرده تا با استفاده از شیوه های مختلف قشرهای پردرآمد را شناسایی و یارانه آنها را قطع کند . امسال نیز با توجه به کاهش میزان منابع پرداخت یارانه در بودجه 96 دولت باید تا پایان سال یارانه 14 میلیون نفر را قطع کند اما تا به امروز و با گذشت 5 ماه از شروع سال جدید همچنان خبری درباره حذف یارانه اقشار پر درآمد منتشر نشده است .
در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی با عنوان مصارف و منابع هدفمندی یارانه ها تاکید کرده بود که هرگونه افزایش یارانه های نقدی به نوعی مانع ایجاد مانع در انجام اصلاحات ساختاری و ضروری در حوزه های تولید و انتقال و توزیع مصرف انرژی در ایران خواهد شد و دولت دوازدهم باید یارانه 14 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند به 61 میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کند .
در گزارش منتشر شده از سوی یک سایت خبری یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دلیل عدم حذف 14 میلیون یارانه را انتخابات ریاست جمهوری 96 دانست و گفته : انتظار می رود دولت دوازدهم با تکمیل کابینه خود توجه بیشتری را به این موضوع داشته باشد .
در گزارش دیگری از حذف یارانه با عنوان شمشیر دولبه یاد می کند و می نویسد: اگر دولت نتواند یارانه طبقات بالا جامعه را حذف کند به یقین مشکلات فراوانی را پیش رو دارد زیرا از یک سو مبلغ کنونی برای رفاه خانواده های کم درآمد ناچیز و از سوی دیگر افزایش یارانه نقدی تمامی اقشار جامعه موجب تحمیل هزینه های فراوانی به دولت می شود .
یکی از رونامه های کشور در همین هفته به موضوع یارانه های بی هدف پرداخت و از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت : دولت باید یارانه ثروتمندان را در سال 96 قطع می کرد ؛ چرا که در برنامه ششم توسعه که برای آخرین بار این قانون مورد بازنگری قرار گرفت تاکید شده است یارانه افراد بی بضاعت که جز دو دهک پایین جامعه محسوب می شوند باید افزایش یابد و محل تامین آن نیز از حذف یارانه ثروتمندان باشد اما متاسفانه دولت از ابتدای سال جاری این تکلیف را طبق روال قانونی انجام نداده است .
یک کارشناس اقتصادی می گوید : دولت هر سال با کسری بودجه مواجه است و این کمبود را از حساب بانک مرکزی جبران می کند بنابراین به اجبار دولت باید یارانه بخشی از اقشار پردرآمد جامعه را حذف کند .
حال باید دید که دولت برای این موضوع چه اقدامی را انجام خواهد داد و از این خواب طولانی بیدار خواهد شد تا سر و سامانی به وضعیت بی هدفی یارانه ها بدهد ؟!

۱۳۹۶/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...