نسخه چاپی

آیا طلاق از شناسنامه حذف می شود؟

سازمان ثبت احوال پیش نویس لایحه ای را آماده كرده كه براساس آن زنان مطلقه می توانند موضوع طلاق را از شناسنامه خود حذف كنند. اما طلاق ثبت شده این زنان در آرشیو سازمان ثبت احوال باقی می ماند. هر چند تا این موضوع به بررسی در مجلس برسد، زمان زیادی می خواهد اما همین حالا هم موافقان و مخالفان زیادی دارد.

به گزارش نما به نقل از کارگرآنلاین، سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی از موافقان این موضوع، تصمیم دولت در این باره را درست و تأثیر گذار می داند، چرا که یکی از اثرات روانی و منفی در ذهن و وجود زنان واژه طلاق در شناسنامه است. او با تأکید بر اینکه حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به منزله کتمان ازدواج نیست و این امکان وجود دارد تا درصورت لزوم از ثبت احوال درخصوص ازدواج قبلی این افراد استعلام شود، می گوید: «زنان بعد از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند لذا لزومی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آنها وجود نخواهد داشت.

بر این اساس می توان با اتخاذ تدابیری واژه طلاق از شناسنامه حذف شود.» اباذر اشتری، جامعه شناس نیز معتقد است این اقدام می تواند نوعی حمایت از حریم خصوصی افراد باشد:«چرا خانم یا آقایی که جدا شده، باید هر جا شناسنامه اش را ارائه می کند همه از جزئیات زندگی اش با خبر شوند یا احتمالا هر بار که به شناسنامه اش نگاه می کند، خاطره شکست در زندگی زناشویی اش زنده شود؟»

اعتراض مخالفان
مخالفان این طرح البته به حقوق مرد در اطلاع از دوشیزه بودن یا نبودن همسرش و احتمال دروغگویی در این زمینه اشاره می کنند. به عقیده افسر افشار نادری، جامعه شناس با این کار مردم به دروغگویی عادت می کنند، چراکه مخفی کردن ازدواج اول توسط برخی از این زنان باعث می شود تا در زندگی دوم خود نیز با مشخص شدن ازدواج اولشان دچار مشکل شوند و حتی آمار طلاق بیشتر هم شود. افشارنادری به همشهری می گوید: «پاک کردن واژه طلاق از شناسنامه زنان پاک کردن صورت مسئله است. الان در برخی دانشگاه ها استادان خانمی که مطلقه هستند به جرم مطلقه بودن از تدریس منع می شوند. اول باید فرهنگ رفتار با افراد مطلقه را در جامعه تصحیح کرد و بعد به فکر اقدامات نمایشی مثل این موضوع بود.

به جای این اقدامات صوری باید محرومیت هایی که بر اثر طلاق برای زنان به وجود می آید را حذف کرد تا بعد مجبور نشوید برای جبران این محرومیت ها واژه طلاق را از شناسنامه ها حذف کنید و مردم با این کار بدون اینکه بخواهند دروغگو تلقی شوند.» جعفر بای هم جامعه شناس دیگری است که با این موضوع مخالف است: «برنامه ریزان این اقدام باید مشخص کنند هدف اصلی شان از این اقدام چیست؟ زنان مطلقه با محدودیت های زیادی در جامعه روبه رو هستند و انگ هایی که به این افراد زده می شود، مشکلاتی را برایشان به وجود می آورد. اگرچه با حذف این عنوان در شناسنامه زنان مطلقه کمی آسوده تر می شوند اما زن مطلقه همچنان مشکلات مطلقه بودن را به دوش می کشد.»

دکتر علی نجفی توانا، حقوقدان نیز با بیان اینکه این اقدام قانونگذار بیشتر برای افرادی است که به هر علتی نتوانسته اند زندگی موفقی داشته باشند و می خواهند شانس دوباره ای داشته باشند، می گوید: «اگر فردی درباره زندگی ناموفق گذشته خود به همسرش هیچ اطلاعاتی ندهد، تداوم زندگی جدیدش نیز با مشکل مواجه می شود و اختلاف هایی بین زوجین به خاطر همین کتمان به وجود می آید. باید سازوکار مشخصی برای اطلاع از سابقه این افراد هنگام ازدواج وجود داشته باشد.»

آیا قانون تغییر می کند؟
همین حالا هم براساس قوانین و در شرایط خاصی زن می تواند نام مرد را از شناسنامه اش حذف کند. مثلا اینکه با حکم پزشکی قانونی تأیید شود که روابط زناشویی نداشته است. علاوه بر این بعد از ازدواج مجدد و درصورت صاحب فرزند نبودن از همسر اول، طلاق از شناسنامه اش حذف می شود. گزارش هایی ادعا کرده اند عده ای با گرفتن مبالغ میلیونی این کار را خارج از قوانین انجام می دهند که البته از سوی ثبت احوال تکذیب شده است.

۱۳۹۶/۵/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...