نسخه چاپی

چند میلیون نفر برده در دنیا وجود دارد؟

به گزارش نما - ایسنا نوشت:طبق برآورد گروه‌های ضدبردگی از شمار قربانیان جهانی این جنایت بین‌المللی، بیش از ۴۰ میلیون نفر در سال میلادی گذشته به شکل کار اجباری و ازدواج‌های اجباری به شکل برده گرفتار شده بودند.

سازمان بین‌المللی کار (ILO)، گروه حقوق بشر بنیاد واک فری و سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کردند ۴۰.۳ میلیون نفر قربانی بردگی مدرن در سال ۲۰۱۶ بودند اما خاطرنشان کردند که این یک برآورد محتاطانه است.

طبق برآورد این نهادها، ۲۴.۹ میلیون نفر با کار در کارخانه‌ها، محل‌های ساخت و ساز، مزارع و کشتی‌های ماهیگیری و به عنوان کارگر خانگی یا کارگر جنسی گرفتار شده‌اند در حالی که ۱۵.۴ میلیون نفر به ازدواجی تن دادند که موافق آن نبودند.

تقریبا از هر چهار برده، سه نفر را زنان و دختران تشکیل دادند و از هر چهار نفر برده، یکی کودک بوده است. بردگی مدرن بیش از هر نقطه‌ای در آفریقا و پس از آن در آسیا و اقیانوسیه رایج است.

طبق اعلام این گروه‌ها، کارگران اجباری بخشی از غذایی که ما می‌خوریم و لباسی که ما می‌پوشیم را تولید کرده و ساختمان‌هایی که بسیاری از ما در آنها زندگی یا کار می‌کنیم را تمیز می‌کنند. این گروه‌ها بر شایع بودند این جنایت در همه کشورها تاکید کرده‌اند.

این یافته‌ها دستاورد نخستین تلاش مشترگ گروه‌ها برای دستیابی به یک برآورد واحد هستند و درخواست‌هایی را برای حقوق کارگری قوی‌تر، بهبود نظارت بر وضعیت مهاجران و اقداماتی برای رسیدگی ریشه‌ای به دلایل این مشکلات و شناسایی بهتر قربانیان برانگیخته‌اند.

پیش از این، این گروه‌ها از آمار، تعاریف و روش‌های بررسی مختلفی استفاده کرده بودند. به گفته هوتن همایون‌پور، متخصص کار اجباری در سازمان بین‌المللی کار، سال‌های زیادی طولانی آمار مختلفی در این زمینه وجود داشت اما اکنون همه نهادها به همکاری با یکدیگر پرداخته تا به یک برآورد جهانی واحد دست پیدا کند که به یک نقطه مرجع تبدیل می‌شود.

این برآوردها با رقم ۴۵.۸ میلیون نفر برده که بنیاد واک فری در سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی کرده بود و همچنین آمار ۲۱ میلیون کارگر اجباری که از سوی سازمان بین‌المللی کار برآورد شده بود، مقایسه می‌شود اما همایون‌پور هشدار داد این آمار نمی‌تواند برای نشان دادن پیشرفت یا شکست در تلاش های ضد بردگی مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان بین‌المللی کار گزارش جداگانه دیگری منتشر کرده که نشان می‌دهد ۱۵۲ میلیون کودک قربانی کار کودک هستند که به حدود یک نفر از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان بالغ می‌شود و تقریبا نیمی از این کودکان در کارهای خطرناک اشتغال دارند.

بیش از دو سوم این کودکان در یک مزرعه خانوادگی یا یک کسب و کار خانوادگی کار می‌کنند و مجموعا ۷۱ درصد آنها در کشاورزی مشغول به کار هستند. محاسبه نیروی کار اجباری شامل اقتصاد خصوصی و بهره‌برداری جنسی اجباری می‌شود.

نیمی از کارگران اجباری به منظور بازپرداخت بدهی یا تعهدات دیگری که داشته‌اند، به کار اجباری تن داده‌اند و حدود چهار میلیون بزرگسال و یک میلیون کودک قربانی بهره‌برداری جنسی اجباری هستند.

بر اساس گزارش رویترز، سازمان بین‌المللی کار و بنیاد واک فری در ۴۸ کشور به تحقیقات پرداخته و از بیش از ۷۱ هزار نفر مصاحبه کرده‌اند که یافته‌های حاصل از آن، با آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت تکمیل شده‌اند.

۱۳۹۶/۶/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...