نسخه چاپی

معاون رئیس جمهور: گردشگری هنوز در كشور جدی گرفته نشده

معاون رئیس جمهور با اشاره به انتخاب همدان به عنوان میزبان اعضای وابسته به اجلاس جهانی گردشگری اعلام كرد: نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی‌اصغر مونسان سه‌شنبه (۲۸ شهریور) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان همدان در مجموعه دهکده تفریحی توریستی گنجنامه گفت: نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۸ به میزبانی همدان برگزار می‌شود که فرصت بسیار خوبی به منظور معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان خواهد بود.

وی با اشاره به شرکت در اجلاس جهانی گردشگری طی هفته گذشته و با بیان اینکه این اجلاس با حضور ۱۳۷ کشور و ۸۰ مقام در حوزه گردشگری برگزار شده بود، به بیان دستاوردهای این اجلاس پرداخت و تصریح کرد: با حضور در این اجلاس عضویت خود را به مدت ۴ سال در کمیته اجرایی اجلاس تمدید کرده و توانستیم به کمیته اعتبارسنجی اجلاس ملحق شویم.

مونسان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت دوازدهم با جدیت بسیاری در حال بررسی مسائل اقتصادی کشور است، عنوان کرد: این دولت موفق شد اعداد منفی اقتصادی را مثبت کند، البته شرایط به گونه‌ای بود که این موضوع برای مردم ملموس نشد، اما امیدواریم با اقدامات جدید دولت دوازدهم، مردم آثار این اقدامات را در زندگی خود لمس کنند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از کارشناسان اذعان دارند درآمد نفت به بیش از ۵۰ دلار نخواهد رسید، افزود: چاره‌ای نداریم غیر از اینکه اقتصاد را به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

مونسان با بیان اینکه اکنون ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت در بودجه پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد امسال درنظر گرفته شده که عملا ۵۰ درصد آن از دست دولت خارج و به صندوق توسعه ملی، هدفمندی یارانه‌ها و حوزه بازنشستگی اختصاص می‌یابد بنابراین قرار است دولت با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کشور را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه از این میزان درآمد دولت فقط بیش از ۸۰ درصد به هزینه‌های جاری اختصاص دارد بنابراین باید بخش خصوصی را وارد فعالیت کرد، تأکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند هم سرمایه خوبی هزینه کند و هم راندمان بالایی دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تأکیدات رهبر معظم انقلاب همواره بر فعال کردن اقتصاد مردمی و خروج از اقتصاد نفت بوده است، یادآور شد: چاره‌ای جز فعال کردن بخش اقتصاد مقاومتی نداریم، چرا که درآمدهای دولت سال آینده هم به همین منوال خواهد بود و البته هزینه‌های جاری افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید مزیت‌های استان‌ها در داخل کشور احصا شود، اظهار کرد: باید بودجه هدفمندتر هزینه شود چرا که در برخی حوزه‌ها همچون صنعت باید هزینه بالایی پرداخت شود اما در حوزه‌هایی همچون گردشگری هزینه پایین و راندمان بالایی وجود دارد.

مونسان ادامه داد: به عنوان مثال استان اصفهان قطب فولاد کشور است، در حالیکه به آب فراوان نیاز دارد و هزینه حمل و نقل آن بسیار بالاست؛ بنابراین توجه به آمایش سرزمینی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی تأکید کرد: بخش گردشگری و خدمات در دنیا در بخش اشتغال بسیار موثر هستند، بنابراین اگر بخواهیم به اشتغال سطح بالا دست یابیم، باید به بخشی که می‌تواند با سرمایه اندک و سرعت بیشتر مشکل اشتغال را حل کند، یعنی بخش گردشگری و خدمات، بیشتر توجه کنیم که در آن دارای مزیت هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در کشور ۳۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی مختلف داریم که این ظرفیت‌ بسیار بزرگی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نگاه به بیرون از کشور برای ورود تکنولوژی مناسب است، نه برای واردات کالا؛ بنابراین باید به مزیت‌های دورن کشور توجه کنیم.

مونسان بیان کرد: امسال بیش از یک میلیارد گردشگر در دنیا وجود خواهد داشت که از محلِ این گردشگران بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار در صنعت گردشگری دنیا گردش پیدا خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه در صنعت گردشگری رقابت سنگینی ایجاد نمی‌شود، افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به این مزیت‌ها را می‌خواهد، البته باید توجه داشت با فعالسازی صنعت گردشگری ثروت نیز عادلانه توزیع خواهد شد چرا که این بخش تا عمق روستاها کشیده می‌شود و برای آنها منافع اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.

معاون رئیس جمهور و معین استان در قرارگاه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بخش گردشگری هنوز در کشور جدی گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: برنامه‌های جدی برای رونق گردشگری و تدوین مسیر گردشگری، معرفی، عرضه و تجاری‌سازی صنایع دستی داریم و همدان از مقاصد مهم ما برای انتخاب به عنوان شهر گردشگر است.

وی با بیان اینکه شهر گردشگر، شهری نمونه برای گردشگران است و همدان ظرفیت تبدیل شدن به چنین شهری را دارد، گفت: قرار شده نحوه گزارش‌گیری و گزارش‌دهی نوینی برای اقتصاد مقاومتی تدوین و پروژه‌ها وزن‌دهی شده و به خدمت مقام عظمای ولایت ارائه شود.

۱۳۹۶/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...