نسخه چاپی

افزایش ۸۰ درصدی قیمت سوخت در عربستان

رسانه‌های غربی از رویكرد حكومت آل سعود برای افزایش قیمت سوخت در ماه نوامبر آتی پرده برداشته‌اند كه این افزایش قیمت یك ركورد در نوع خود در این كشور نفت‌خیز قلمداد می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، یک منبع که خواسته نامش فاش نشود، گفته است افزایش قیمت فراورده‌های نفتی از جمله بنزین در عربستان در چارچوب طرحی قرار دارد که حکومت سعودی برای کسب درآمد وضع کرده است. به طوری که قیمت بنزین از 0.75 ریال به حدود 1.35 ریال در هر لیتر افزایش خواهد شد(بیش از 1300 تومان) یعنی قیمت هر لیتر بنزین با افزایش 80 درصدی به حدود 36 سنت خواهد رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، منابع دیگری گفته‌اند که حکومت سعودی تصمیم به افزایش قیمت انرژی تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده(2018 میلادی) دارد.

اقتصاد عربستان در پی سقوط قیمت نفت وضعیت بحرانی به خود گرفته است به ویژه با توجه به اینکه اقتصاد این کشور بر درآمدهای نفتی به عنوان منبع اصلی درآمد متکی است، کاهش قیمت نفت به زیر 30 دلار وضعیت وخیمی را برای اقتصاد عربستان به وجود آورده به طوری که حاکمان این کشور جست‌وجوی منابع جدید برای کسب درآمد را آغاز کرده‌اند که طرح اقتصادی محمد بن سلمان موسوم به چشم‌انداز 2030 در همین راستا ارزیابی می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ با عنوان «عربستان سعودی قیمت سوخت را در ماه نوامبر افزایش می‌دهد»، افزایش قیمت‌ها در چارچوب طرحی است که پادشاهی سعودی برای ربط دادن قیمت‌های داخلی به قیمت‌های جهانی(رساندن قیمت‌های داخلی به سطح قیمت‌های خارجی) وضع کرده است. حکومت سعودی همچنین قصد افزایش قیمت انواع دیگر سوخت را در اوایل سال آینده میلادی دارد.

حکومت سعودی این گام را به عنوان بخشی از اصلاحات اقتصادی برای کاهش فشارهای مالی بر حکومت و به زعم خود بهینه‌سازی مصرف سوخت عنوان کرده است.

قیمت سوخت هواپیما هم بر اساس طرح ریاضت اقتصادی حکومت سعودی افزایش خواهد یافت، سریال افزایش قیمت سوخت در عربستان تا سال 2021 میلادی ادامه خواهد یافت.

انتظار می‌رود مقامات سعودی تصمیم نهایی درباره افزایش قیمت انواع سوخت را در ماه اکتبر اتخاذ کنند.

حکومت سعودی که ثروتمندترین کشور عربی به خاطر داشتن منابع غنی نفتی است، در دسامبر 2015 قیمت سوخت را افزایش داد و از طرح‌هایی برای افزایش درآمدهای خود خبر داد. در پی افزایش قیمت‌های سوخت در سال 2015،‌مردم عربستان به بنزینی با کیفیت پایین‌تر روی آوردند.

افزایش هزینه‌های زندگی مردم عربستان

بر اساس گزارش رسانه‌ آمریکایی، افزایش قیمت سوخت به افزایش قیمت برق یعنی افزایش هزینه‌های مالی بر شهروندان عربستان منجر خواهد شد، همچنانکه افزایش قیمت سوخت تاثیر منفی بر بخش‌های متعددی از جمله بخش صنعت عربستان خواهد گذاشت.

گزارش‌های اقتصادی احتمال می‌دهد که عربستان سعودی با کسری بودجه و کاهش بی‌سابقه رشد اقتصادی روبرو شود. منابع غربی همچنین به شکست طرح معروف محمد بن سلمان موسوم به چشم‌انداز 2030 اشاره کردند، طرحی که طی ماه‌های نخست سال 2016 میلادی، جنجال و سر و صدای زیادی به پا کرد به طوری که دولت را وادار کرد تدابیری را اعلام کند که این طرح را تعدیل کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی در صورتی که محمد بن سلمان بر تخت پادشاهی تکیه کند، با کسری بودجه و کاهش بی‌سابقه رشد اقتصادی روبرو خواهد شد، با توجه به اینکه گزارش‌ها حاکی از این است که سلمان بن عبدالعزیز طی روزها یا هفته‌های آینده به نفع پسرش از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.

گزارش‌های متعددی از جمله گزارش فایننشیال تایمز انگلیس تصریح کرده‌ است که طرح 2030 بن سلمان طرح شکست خورده‌ای قلمداد می‌شود.

منابع غربی از نگرانی‌های فزاینده در عربستان در پی انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد خبر داده بودند.

اقتصاد عربستان با بحران شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند به ویژه اینکه نیمی از ذخایر ارزی خود را طی دو سال و نیم اخیر به سبب جنگ افروزی در یمن و مناطق دیگر از دست داده است که این مسئله به خطرات مالی و اقتصادی بزرگی اشاره می‌کند که بزرگترین کشور صادرکننده نفت در جهان را به سبب کاهش شدید قیمت نفت و افزایش سرسام‌آور ماجراجویی نظامی و جنگ علیه یمن تهدید می‌کند.

ذخایر ارزی عربستان از حدود 347 میلیارد دلار در دسامبر 2014 به حدود 165 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سیاست ریاضت اقتصادی، مهر تاییدی بر شکست طرح بن سلمان

روزنامه وال استریت ژورنال هم از سیاست‌های ریاضت اقتصادی حکومت اقتصادی خبر داده است که این سیاست‌ها تاثیر منفی بر مصرف‌کنندگان در عربستان خواهد گذاشت و همچنین به بخش خصوصی ضربه وارد می‌کند.

بر اساس این گزارش،‌طرح ریاضتی محمد بن سلمان با شکست روبرو شده و از همه مهمترین این طرح خریداری در میان مردم نداشته و با نارضایتی آنها روبرو شده است به طوری که افزایش نارضایتی عمومی، بن سلمان را وادار کرد پس از چند ماه، بار دیگر ارائه مزایای کارمندان دولتی را از سربگیرد.

رسانه غربی به افزایش نرخ بیکاری در عربستان و رسیدن آن به حدود 13 درصد اشاره کرده است که یکی از دلایل این افزایش را سیاست‌های شکست خورده حکومت سعودی در زمینه اقتصادی دانسته است.

حکومت سعودی در حال حاضر حدود 70 درصد شاغلان سعودی را در استخدام خود دارد و تلاش می‌کند این بار سنگین را از روی دوش خود برداشته و بر دوش شرکت‌های خصوصی بگذارد.

روزنامه گاردین انگلیس هم طرح بن سلمان موسوم به چشم انداز 2030 برای اصلاح اقتصادی عربستان را بسته‌ای از افکار و ایده‌ها و آرزوهای مبتنی بر خصوصی‌سازی و ریاضت اقتصادی دانسته بود.

این در حالی است که معارضان آل سعود طی روزهای اخیر جنبش مردمی 15 سپتامبر را به راه انداخته‌اند که با استقبال گسترده مردمی به ویژه فعالان فضای مجازی روبرو شده به طوری که حکومت سعودی از ترس این تحرکات، بازداشت‌های گسترده معارضان و منتقدان و شیوخ و مبلغانی را که به طور کامل در خدمت حکومت نیستند،‌آغاز کرده است.

۱۳۹۶/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...