نسخه چاپی

رسول خادم در گفت و گو با نما:

قدردان عشق مردم به كشتی هستیم!

عکس خبري -قدردان عشق مردم به کشتي هستيم!

قطعا اگر در این چند ساله كشتی ایران توانسته حركت رو به جلویی داشته و به راه خود ادامه دهد، با حمایت و محبت مردم بعنوان حامیان اصلی خود بوده است و اگر فدراسیون این حجم سنگین فعالیت را اداره می كند با اتكاء به حمایت و محبت این مردم كشتی دوست بوده است.ما قدردان عشق و محبت مردم به ورزش ملی كشورشان هستیم.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا-امروز نسل جوان کشتی گیران و مربیان در تیم های ملی حضور دارند، که این موضوع از امتیازات بزرگ کشتی ایران محسوب می شود. از دیگر امتیازات جدی تیم های ملی بزرگسالان در کشتی آزاد و فرنگی، یکپارچگی و هم دلی است که بین کادر فنی و کشتی گیران در هر دو رشته وجود دارد. تیمهای ملی ما تیم های جوانی هستند و از معدود دورههای تاریخ کشتی کشور بود که از 16 آزاد و فرنگی کار ایران در رقابتهای قهرمانی جهان، 10 کشتی گیر برای نخستین مرتبه بود که عازم مسابقات جهانی میشدند چرا که نگاه فدراسیون کشتی به کسب موفقیت در المپیک 2020 است و بر همین اساس به جوان ها اعتماد شد.



 بهتر نبود برای این مسابقات از کشتی گیران با تجربه تری استفاده می کردید؟

سال بعد از المپیک، سالی است که باید برای حضور جوانها و استعدادهای مدعی بیشترین فرصت را داد. ما میتوانستیم انتخابی تیم ملی را با تعداد محدودی کشتی گیر برگزار کنیم، ولی اعتقاد داشتیم سال بعد از المپیک باید تا جایی که امکانپذیر است، در مسابقات انتخابی تیم ملی، برای ورود کشتی گیران مستعد قهرمانیهای کشور در گروه های الف، ب و ج، مسابقات اوپن، مسابقات جوانان جهان، استعدادهای برگزیده شورای فنی، مدال آوران المپیک و مدال آوران جهانی در اوزان غیر المپیکی را باز بگذاریم. به این ترتیب فرصت حضور در مسابقات جهانی را برای جوانان و باتجربهها، حتی استعدادهای ناشناختهای که توانسته بودند عنوان برتر را در وزن خودشان در مسابقات مورد نظر فرآیند برای حضور در انتخابی تیم ملی کسب کنند، فراهم کردیم.


 در حال حاضر بعد از مسابقات جهانی فرانسه باز هم فکر می کنید که مسابقات انتخابی بهترین انتخاب شما برای ملی پوشان بود؟

من مطمئنم اگر مسابقات انتخابی تیم ملی در ساختار فرآیند انتخابی ادامه پیدا کند. ما در المپیک 2020 در هر وزن بطور متوسط سه کشتی گیر داریم که هر کدامشان میتوانند مدعی درجه یک پیراهن تیم ملی باشند و هر کدامشان در صورت حضورشان در مسابقات بین المللی، نتایج نزدیکی نسبت به یکدیگربرای کشتی کشور کسب کنند. این یعنی بزرگترین سرمایه فنی است که در قالب یک ساختار جدید تعریف شده برای کشتی ایجاد شده است .


 درباره نتایج تیمهای ملی کشتی در رقابتهای جهانی فرانسه توضیحی دهید؟
 در کشتیفرنگی نتیجه رضایت بخشی را به دست آوردیم و تیم کمتجربه ما نایب قهرمان شد، البته نتیجه حاصله از این بابت ارزشمند است که به دلیل پایبندی بر مسابقات انتخابی، کشتیگیرانی که از دل این رقابتها راهی رقابتهای جهانی شدند، توانستند نتایج قابل قبولی را به دست آوردند.


یعنی فکر می کنید که کشتی فرنگی ما نتایج خوبی را کسب کرد؟!
 البته اگر کمی بیتجربگی فرنگیکاران جوان اعزامی به این مسابقات نبود میتوانستیم به جای مدال برنز به مدال طلا برسیم، اما قطعا در آیندهای نزدیک این امر نیز محقق میشود. در این بین موفقیت فرنگیکاران و مدالآورانی همچون عبدولی، نوری و گرایی در پشت حواشی کشتی آزاد، این گونه که شایسته بود، دیده نشد. از مردم عزیز میخواهم دلاوری این قهرمانان در مسابقات جهانی فرانسه را فراموش نکنند.
 
 و درباره کشتی آزاد این وضع چگونه است؟

در این رقابتها چهار نفر از کشتیگیرانمان برای اولینبار راهی رقابتهای جهانی میشدند اما ما چند کشتیگیر با تجربه نیز داشتیم که مأموریتشان را به خوبی انجام ندادند. در کنار آن کادرفنی هم نتوانست مدیریت کوچینگ را به خوبی انجام دهد و ما شانس کسب سه مدال در این وزنها را داشتیم که تنها طلای قهرمان خوبمان حسن یزدانی حاصل شد و دو مدال دیگر از دست رفت.


کادر فنی کشتی آزاد به کار خود ادامه می دهد؟

پس از رقابتهای جهانی بلافاصله شورای فنی جلسه گذاشت و ارزیابی خود را اعلام کرد، اما طبیعتا چون دو هفته دیگر باید در رقابتهای داخل سالن آسیا در ترکمنستان شرکت میکردیم و کشتیگیران نیز نیاز به یک فضای آرام برای حضور در این رقابتها را داشتند، تصمیم بر آن شد که پس از این مسابقات تصمیمات نهایی در خصوص کادرفنی اتخاذ شود. البته مردم ما میدانند در عین حالی که کادرفنی و کشتیگیران نتوانستند مأموریت خود را به خوبی انجام دهند، اما این واقعیت کشتی آزاد ما نیست. قطعا در آیندهای نزدیک، تیم ملی کشتی آزاد محکمتر از قبل، بازخواهد گشت.
 
 بسیاری معتقد بودند برخی از ملی پوشان آزاد کار ما در حد و اندازه تیم ملی نبودند؟

مطمئنا ترمیمی را در مورد برخی از نفرات که استعداد و توانایی روانی و فنی لازم را برای حضور در مسابقات جهانی و بینالمللی ندارند در تیم ملی انجام خواهیم داد و از جوانانی که از دل انتخابی بیرون آمدهاند برای کسب موفقیتهای آتی استفاده خواهد شد. با کمک خدا و برنامهریزی لازم، بهزودی جای خالی نفرات باتجربه و پرافتخار ما پر خواهد شد. حدود پنج سال است که تلاش میکنیم انتخابی تیم ملی را بهعنوان مبنای پوشیدن پیراهن تیم ملی قرار بدهیم، و امسال با تمرکز بالا روی این امر حدود نود درصد از نفرات از دل این رقابتها انتخاب شدند، اما بعضا نفراتی که در این مسابقات اول شدند، روحیه و شرایط حضور برای میدانهای جهانی را ندارند و به زبان ساده در رقابتهای داخلی عملکرد خوبی دارند، اما در مصاف با حریفان خارجی نتایج مطلوبی را به دست نمیآورند اما در این میان نفراتی نیز هستند که در جنگ با رقیبان خارجی روحیه مضاعفی میگیرند و دچار ترس و کم کاری نمیشوند. باید فرصت و زمان داد تا تیم ملی شاکله اصلی خود را پیدا کند.


 در نهایت از جوانسازی که در تیم های ملی انجام دادید رضایت دارید؟
 امروز نسل جوان کشتی گیران و مربیان در تیم های ملی حضور دارند، که این موضوع از امتیازات بزرگ کشتی ایران محسوب می شود. از دیگر امتیازات جدی تیم های ملی بزرگسالان در کشتی آزاد و فرنگی، یکپارچگی و هم دلی است که بین کادر فنی و کشتی گیران در هر دو رشته وجود دارد. تیمهای ملی ما تیم های جوانی هستند و از معدود دورههای تاریخ کشتی کشور بود که از 16 آزاد و فرنگی کار ایران در رقابتهای قهرمانی جهان، 10 کشتی گیر برای نخستین مرتبه بود که عازم مسابقات جهانی میشدند چرا که نگاه فدراسیون کشتی به کسب موفقیت در المپیک 2020 است و بر همین اساس به جوان ها اعتماد شد.


حرف آخر؟

جا دارد بار دیگر از تمامی مردم عزیز تشکر نمایم، قطعا اگر در این چند ساله کشتی ایران توانسته حرکت رو به جلویی داشته و به راه خود ادامه دهد، با حمایت و محبت مردم بعنوان حامیان اصلی خود بوده است و اگر فدراسیون این حجم سنگین فعالیت را اداره می کند با اتکاء به حمایت و محبت این مردم کشتی دوست بوده است.ما قدردان عشق و محبت مردم به ورزش ملی کشورشان هستیم.

۱۳۹۶/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...