نسخه چاپی

وزیر خارجه روسیه پاسخ تهدیدهای ترامپ را داد

لاوروف در سخنرانی خویش در مجمع عمومی سازمان ملل از برخورد تهدیدآمیز آمریكا با مشكل كره شمالی انتقاد كرده و سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام، بعنوان یك توافقنامه مهم بین المللی را نگران كننده خواند.

به گزارش نما به نقل از روزنامه «کامرسانت» امروز نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در سخنرانی خویش در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یادآور شد، جای خوشحالی دارد که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا هم احترام به استقلال کشورهای دیگر را مهم می داند، ولی سیاست خارجی ایالات متحده باید این حرف را عمل کند.

لاوروف تهدید دولتهای قانونی در هر کشوری درجهان را غیرقابل قبول دانست و یادآور شد: «ما به دنیا آمده ایم که در کنار یکدیگر زندگی کنیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به تهدیدات ترامپ علیه ایران و کره شمالی، یادآور شد که در دسامبر سال گذشته قطعنامه ای در مورد اقدامات برای استقرار دموکراسی در جهان در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که در آن بطور مشخص بر غیرقابل قبول بودن هر نوع اقدام علیه دولتهای قانونی، از جمله اعمال فشار بر آنها، بعنوان راهی برای تغییر رژیم در این کشورها تاکید شده است. به گفته لاوروف، جالب است که دقیقا کشورهایی به این سند رای مثبت نداند که برخلاف منشور سازمان ملل همچنان سعی دارند دیدگاه خویش را بر امور جهانی دیکته کرده و الگوی مورد نظر خویش برای توسعه دموکراسی را بر دیگران تحمیل کنند.

آمریکا باید استقلال ایران و کره شمالی را هم محترم بشمارد

وی افزود: «در حالیکه جهان در حال تغییر است و جای خوشحالی است که رئیس جمهوری آمریکا دقیقا به اهمیت احترام به استقلال در مسائل بین المللی اشاره کرده و من امیدوارم که سیاست خارجی ایالات متحده دقیقا بر اساس این اصل عمل کند. در صورتی که در مورد ایران و کره شمالی، به نظر میرسد دولت آمریکا حاضر نیست، حرف خود (در مورد استقلال کشورها) را تحقق بخشد.»

سرگئی لاوروف در مورد موضع گیری آمریکا در قبال کره شمالی گفت: «مارپیچ رویارویی در حال افزایش پیرامون کره شمالی بسیار خطرناک است. مسلما ما ماجراجوییهای موشکی-هسته ای پیونگ یانگ را محکوم می کنیم، ولی سخنان جنگ افروزانه نه تنها راهی جز بن بست ندارد، بلکه اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. در این رابطه همه قطعنامه های شورای امنیت بایداجرا شوند. همه آنها صرفا از اعمال تحریم صحبت نکرده، بلکه بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات نیز تاکید کرده اند.

وی تاکید نمود که جایگزینی برای روش سیاسی-دموکراتیک برای حل مشکلات پیرامون کره شمالی بر اساس گفتگو و در نظر گرفتن منافع همه طرفین، وجود ندارد.

برخورد آمریکا با ایران و برجام، نگران کننده است

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که برخورد آمریکا با دیگر کشورهای جهان مانند ایران و کوبا از طریق اعمال تحریمهای یکجانبه هم راه نادرستی است. اقدام واشنگتن در زیر سئوال بردن توافق هسته ای با ایران ممکن است منجر به آسیب رسیدن به توافقی شود که سالها تلاش بین المللی موفق شده تا یکی از مناقشات بالقوه جهانی را حل و فصل نماید. وی افزود: «اعمال تحریمهای یکجانبه علیه هر کشوری، در خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل، غیرقابل قبول است و به تلاشهای بین المللی آسیب می رساند.»

لاوروف یادآور شد: «امروز همه با نگرانی در حال نظاره هستند که دولت آمریکا چگونه هر روز برخوردهای یکجانبه تازه ای در قبال ایران نشان می دهد که این برخورد غیرمعمول است و روند تحقق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که یکی از عوامل مهم ثبات منطقه ای و بین المللی است را در معرض تهدید جدی قرار داده است.»

ناتو در حال بازگشت به جو حاکم بر دوران جنگ سرد است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد که این کشور در مسائل بین المللی همواره به اصول توازن و مشارکت پایبند بوده و به این برخورد ادامه خواهد داد. وی گفت: «طی یک چهارم قرن گذشته روسیه با وجود مشکلات راهی را در پیش گرفته تا میراث جنگ سرد از بین برود. ولی متاسفانه این برخورد از سوی شرکای غربی ما مورد استقبال قرار نگرفته و امروزه ما شاهد هستیم که ناتو سعی دارد به جو حاکم بر آن دوران بازگشت کند. سیاست غرب در گسترش بدون کنترل ناتو به سمت شرق تنها باعث بی ثباتی در حوزه نفوذ شوروی سابق و افزایش تمایلات ضدروسی شده است. دقیقا همین سیاست به ادامه بحران داخلی در اوکراین انجامیده است.»

سرگئی لاوروف ابراز امیدواری نمود که اتحادیه اروپا و آمریکا با روسیه در زمینه حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین و اعزام نیروهای حافظ صلح به این منطقه با هدف تثبیت صلح و امنیت در آنجا مشارکت داشته باشد.

آستانه-6 امکان گفتگوهای سیاسی در سوریه را هموار کرد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به موفقیتهای بدست آمده در جبهه های نبرد با تروریسم در سوریه، تاکید کرد: «روند توسعه اوضاع در سوریه بسیار خوش بینانه است و توافقات اخیر در جریان مذاکرات آستانه راه را برای گفتگوهای مستقیم سیاسی بین دولت سوریه و مخالفان آن را هموار کرده است تا هر دو طرف تلاشهای خود را روی نابودی هر چه سریعتر گروههای تروریستی و برقراری صلح و ثبات در سراسر این کشور متمرکز کرده و از این طریق یکپارچگی کشور سوریه حفظ شود.»

وی در عین حال یادآور شد، با وجود عقب نشینی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، باید تلاشهای مضاعفی برای تقویت ثبات در منطقه، از جمله رساندن کمکهای انسان دوستانه برای مردم صورت بگیرد.

لاوروف همچنین بر لزوم تحقیقات کاملا تخصصی و صادقانه در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، بدون تلاش برای سیاسی کردن این موضوع، تاکید کرد.

وی با یادآوری اینکه بدون حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل، نمی توان انتظار برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه را داشت، افزود، روسیه حاضر است به ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین فلسطین و اسرائیل کمک کند.

مشارکت برای مقابله با حملات سایبری

وزیر امور خارجه روسیه همچنین به تهدیداتی اشاره کرد که ده سال قبل، صرفا حرفه ای بود، ولی بتدریج گسترش جهانی پیدا کرده و امروزه تهدید حملات سایبری، سلاح موثری علیه منافع همه کشورهای جهان بشمار می رود. به گفته وی، رسانه های گروهی غربی، این اواخر روسیه را به حملات سایبری به سایر کشورها متهم کرده اند، در حالیکه لازم است بدون اتهامات بی پایه و اساس، بطور مشترک با این پدیده مقابله نمود و اجازه نداد که این مسئله منجر به تحریک رویارویی بین کشورها و آسیبهای اقتصادی و سیاسی ناشی از آن برای همه طرفین شود.

وی یادآور شد که روسیه پیش نویس قطعنامه ای را در زمینه یک مشارکت جهانی برای مقابله با حملات سایبری و هکرها تهیه کرده و امیدوار است که بررسی آن در جریان همین نشست مجمع عمومی آغاز شود.

روسیه به توانایی سازمان ملل متحد ایمان دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین در صحبت پیرامون مباحثات مربوط به لزوم اجرای اصلاحات در سازمان ملل، با تاکید بر اینکه کشورش به توانایی و نقش سازنده سازمان ملل متحد در حل و فصل مشکلات جهانی اعتقاد دارد، گفت: «ما مایل هستیم ببینیم که نقش دبیرکل سازمان ملل در تحقق توان بالقوه این سازمان بر اساس منشور آن و با احترام به اصل مجازاتی نهادهای بین المللی حفظ شود و برای این منظور باید به اصل فرهنگ دیپلماسی، گفتگو برای یافتن توازن بین منافع، عدم تعجیل در تصمیم گیریها و عدم تنبیه طرف مقابل، بازگشت و به اصل شکل گیری سازمان ملل متحد توجه دوباره نمود.

سخنرانی وزیر امور خارجه روسیه از تریبون مجمع عمومی 19 دقیقه بطول انجامید.

منبع: العالم

۱۳۹۶/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...