نسخه چاپی

نظر رهبر معظم انقلاب درباره تابلوی عصر عاشورا

مراسم نكوداشت استاد محمود فرشچیان استاد نگارگری با حضور مقامات فرهنگی هنری كشور برگزار شد. در این مراسم علی مرادخانی از نظر خاص رهبر معظم انقلاب درباره تابلوی «عصر عاشورا» و مسجدجامعی از ممنوعیت كتاب او در عربستان گفت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آیین نکوداشت استاد محمود فرشچیان به همراه رونمایی از ششمین کتاب ایشان و چهار کتاب دیگر از استاتید خط ، شامگاه پنجشنبه 30 شهریور با حضور وزیر ارشاد و بزرگان عرصه هنر در تالار وحدت برگزار شد.این مراسم از سوی انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا و مشارکت انجمن هنرهای تجسمی و بنیاد رودکی برگزار می شود.

در ابتدا علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد به عنوان سخنران اول گفت : این گونه برنامه‌ها باید در حیات هنرمند برگزار شود ، غربی ها و شرقی ها از نداشته هاشان زیاد می‌سازند ولی ما از ذی قیمتانمان و ستارگان هنر ایرانی به طور شایسته و بایسته تقدیر و تجلیل نمی‌کنیم.

وی افزود : در دیداری که در حضور مقام معظم رهبری بودیم در مورد تابلوی معروف استاد فرشچیان به نام «عصر عاشورا » بحث شد و ایشان فرمودند : هر زمان که این تابلو را می‌بینم منقلب می‌شوم و با تماشای آن هر بار ناگفته ای جدید می یابم .

محمود کابلی یکی از اساتید خوشنویسی درباره کارنامه درخشان و بی بدیل استاد فرشچیان این هنرمند ملی گفت : بیش از نیم قرن تلاش پر رمز و راز ایشان هر بنده ای را مجذوب خود میکند ، ایشان از هر وجه وجودشان سرشار از خلاقیت است .

وی در ادامه گفت :ایشان رسول مهربانی و رسول عشق و هنر است و رسالتش صلح . بدون شک هنر ، صلحِ همه جنگ هاست .

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد با اشاره این جمله که واژه استاد چیزی بر نام فرشچیان اضافه نمی‌کند، گفت : ایشان متواضع ، مؤدب و دریادل هستند ، کم سخن می گویند و 30 سال است که در ایران زندگی نمی کنند او نزدیک مرکز هنر نوین جهان که مهم‌ترین خریدهای هنری جهان در آنجا اتفاق می افتد زندگی می کند ولی به نحوی سخن می‌گویند که گویی در منطقه سبزه میدان اصفهان هستند. من ایشان را آقای فرشچیان خطاب می کنم و نه استاد فرشچیان چون کلمه استاد چیزی به ایشان اضافه نمی کند. ما هیچ وقت نمی‌گوییم استاد حافظ یا استاد سعدی پس من هم به ایشان نمی‌گویم استاد.

وی افزود : یکبار از ایشان پرسیدم طبق روایت ها حضرت عباس(ع) از زین به زمین افتادند، شما چرا در اثرتان این را نشان ندادید و گفتند من هر چه فکر کردم دلم نیامد چنین کنم؛ ایشان اینچنین فرهنگ ما را بازنمایی می کنند این تشابه دوری در عین نزدیکی به این معنی است ایشان مدافع هویت ایرانی است ، فرشچیان فقط برای نخبگان هنر نیست ، فرشچیان برای همه مردم ایران است .

احمد مسجد جامعی از خاطره ای که در دوره وزارتش و سفر به عربستان داشت، گفت : نمایش کتاب استاد فرشچیان را ممنوع کرده بودند، چهره های طراحی شده در تابلوی « هستی » و گنبد شیخ لطف الله اصفهان کاملا مدرن و در عین حال درآمیخته با سنت است .

مسجد جامعی اظهار داشت : فرشچیان در مینیاتور تصرف می‌کند ، در هنر قهوه خانه ای و پرده خوانی تصرف می‌کند و در هم می آمیزد و یک حماسه و تراژدی خلق می‌کند . در یک کلام استاد همه رشته ها هستند، استاد الاساتیدند ، حکیمند ، هم حکمت عملی هم حکمت نظری .

محمود فرشچیان مردم را عوام نمی داند

سید عباس صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخصیت ایشان که نماد ایران است گفت: استاد فرشچیان نماینده هنر ترکیب سازی است و آثارشان از وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت تجمع پیدا می‌کنند . هنر ایشان مرز بین خواص و عوام را درنوردیده و مردم همچون خواص مجذوب آثارشان می شوند. مردم عوام با آنچه دیدند ارتباط گرفتند و فرشچیان را درونی کردند.

در ادامه استاد محمود فرشچیان به جایگاه دعوت شد و بعد از قرائت چند بیت شعر گفت : از تمامی اهالی هنر تشکر میکنم بالاخص برادران میرباقری که با چاپ کتابم کمک به جهانی شدن صنعت چاپ ایران داشتند .
فرشچیان در ادامه نقل از خاطره ای ساده ولی تأثیرگزار در نیویورک در دیدار با دوست و هنرمند خارجی اش گفت : وقتی کتابم را دید باورش نمیشد صنعت چاپ ایران انقدر پیشرفته و عالی باشد ، از انتشارات گویا تشکر و قدر دانی می‌کنم.

در پایان از کتاب ششم استاد فرشچیان و 4 کتاب دیگر از استاتید خط و خوشنویسی تقدیر و رونمایی شد .

۱۳۹۶/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...