نسخه چاپی

خادمیان در گفت و گو با نما :

درس سید الشهدا در كربلا تعلیم ادب و دین داری بود

عکس خبري -درس سيد الشهدا در کربلا تعليم ادب و دين داري بود

یك كارشناس مسائل مذهبی گفت : امام حسین در متن كربلا و در تمام مدت یك حرف زشت از دهان مباركشان خارج نشد و و زمانی كه می خواست با حر صحبت كند از مردم عذر خواهی كردند و گفتند ای مردم من از شما عذر خواهی می كنم كه شما را در این آفتاب سوزان نگه داشتم و با شما صحبت می كنم و در جایی دیگر به آنها می فرمایند كه من بدون اجازه شما وارد شهرتان نمی شوم.

حجت الاسلام خادمیان کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با نما با توجه به ایام ماه محرم گفت : بهتر است افق این موضوع بزرگ را در قرآن و عترت دریافت کنیم و از کلام خاتم انبیا (ص) آغاز کنیم که هدف ایشان ترویج اخلاق حسنه بود که در ذیل آیه 99 سوره اعراب به آن اشاره شده است .
وی اظهار داشت : تمام سیره انبیای الهی و ائمه هدی در همین موضوع اخلاق که پیامبر فرمودند خلاصه می شود و بیان می دارد که ما باید اهل عفو ، ترویج و تعلیم خوبی ها و فضائل باشیم و اگر جاهل را می توانیم هدایتش کنیم و اگر نمی توانیم خودمان رنگ جهالت نگیریم .
وی با اشاره به جریان کربلا ، تصریح کرد : امام حسین در صحرای کربلا درس عفو داد و تا آخرین لحظه به داشته های دنیایی پشت کرد و جایگاه ، شهرت ، جاه طلبی و غارت هیچ کدام مورد نظر آن حضرت نبود .
وی با تاکید بر وضعیت جامعه امروز و افزایش آمار طلاق در بین جوانان ، اذعان داشت : تمامی این مشکلات نشان دهنده آن است که ما ادب کربلا که هدف غایی آن بوده است را در زندگیمان نداریم و این موضوع را سرلوحه خود قرار ندادیم .
وی دربیان نکته ای دیگر عنوان داشت : در غالب مساجد ما محراب خالی است و امام جماعت بیرون از محراب اقامه نماز می کند چرا که بیشتر مردم از نماز جماعت و اول وقت استقبال نمی کنند و این مساله نشان دهنده آن است که ما تبلیغ معارف ، خوبی ها و فضائل را نداشتیم .
وی ادامه داد : تعبیر قرآن کریم این است که آنچه که سیره عملی انبیا و اولیای الهی می باشد انجام کار خیر است ؛ اینکه در هیئت ها مسائلی را فقط زبانی مطرح کنیم ، از خوبی های امام حسین دم بزنیم و آنها را به عنوان فهرست و شعار مطرح کنیم در همان حد باقی می ماند .
وی افزود : ما باید پیام مکتب کربلا را در قالب عمل خیر ابتدا خودمان انجام دهیم و بعد در جامعه تعلیم دهیم و خانواده ها در بین فرزندان ترویج دهند ؛ چنانچه که امیرالمومنین علی (ع) می فرماید لا میراث کالادب یعنی ادب چیزی است که به ارث می رسد و فرزندان ما حالات و رفتار ما را می بینند .
وی با بیان نمونه ای از ادب در صحرای کربلا تشریح کرد : امام حسین در متن کربلا و در تمام مدت یک حرف زشت از دهان مبارکشان خارج نشد و و زمانی که می خواست با حر صحبت کند از مردم عذر خواهی کردند و گفتند ای مردم من از شما عذر خواهی می کنم که شما را در این آفتاب سوزان نگه داشتم و با شما صحبت می کنم و در جایی دیگر به آنها می فرمایند که من بدون اجازه شما وارد شهرتان نمی شوم.
وی ادامه داد : اگر بخواهیم این منش را از امام حسین (ع ) بیاموزیم باید بدانیم که آبروی مردم را نبریم ، به حق کسی تجاوز نکنیم ، رازهای مردم را افشا نکنیم چرا که پیام سید اشهدا این است که من برای کشور گشایی نیامده ام بلکه برای دینم اینجا هستم .
وی متذکر شد : با کمی دقت در متن عاشورا می توان دریافت که امام حسین (ع ) رنگ جاهلیت را نگرفت بلکه بسیاری از جاهلین را به سمت دین اسلام هدایت کرد و کسی مانند حر را حسینی کرد .
وی با اشاره به اینکه ما در ایام محرم باید تلاش کنیم که راه حسین (ع ) را در پیش گیریم و با کلام خود دیگران را حسینی کنیم ، بیان داشت : اگر توانستیم در مساجد ، تکایا ، حسینیه ها ، سایت ها و روزنامه ها این حقایق را ترویج کنیم قطعا به درس کربلا رسیده ایم اما اگر از این مساله غافل باشیم قطعا دچار خلا خواهیم شد و از سفره تعلیم امام حسین (ع) محروم خواهیم بود .

۱۳۹۶/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...