نسخه چاپی

یوسفیان ملا در گفت و گو با نما :

اگر نقدینگی به سمت تولید نرود تورم افزایش می یابد/ دولت روحانی سیاست مشخصی برای مهار نقدینگی ندارد

عکس خبري -اگر نقدينگي به سمت توليد نرود تورم افزايش مي يابد/ دولت روحاني سياست مشخصي براي مهار نقدينگي  ندارد

یك عضو كمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت : در حال حاضر نقدینگی در كشور رقم بالایی را به خود اختصاص داده و مبلغی در حدود 400 هزار میلیارد تومان اعلام شده است و دولت نیز در این راستا هیچ گونه كنترلی را انجام نداده است و نتوانسته اند كه این حجم از نقدینگی را به سمت تولید هدایت كند .

عزت الله یوسفیان ملا نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور ، گفت : نقدینگی به عنوان یک آفت در اقتصاد به حساب می آید به ویژه اگر به سمت تولید و گردش اقتصادی سالم هدایت نشود ،می تواند مشکلات فراوانی را به وجود بیاورد و باعث بحران در اقتصاد کشور شود .
وی توضیح داد : اگر نقدینگی افزایش یابد موجب تورم در اقتصاد خواهد شد و این افزایش باید مهار شود و این مساله برمی گردد به دولت که با یک برنامه ریزی دقیق نقدینگی را جمع آوری و کنترل کند .
وی در ادامه با اشاره به رشد نقدینگی در کشور ، اظهار داشت : در حال حاضر نقدینگی در کشور رقم بالایی را به خود اختصاص داده و مبلغی در حدود 400 هزار میلیارد تومان اعلام شده است و دولت نیز در این راستا هیچ گونه کنترلی را انجام نداده است و نتوانسته اند که این حجم از نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند .
وی افزود : قطعا نتیجه سو مدیریت حاکم سبب بیکاری ، تعطیلی واحدهای تولیدی و شرایط اقتصادی موجود است .
وی با ارائه راهکاری برای کنترل بحث نقدینگی ، بیان داشت : یکی از راه های کنترل نقدینگی که راه اصلی محسوب می شود و تمام دنیا این راه را بهترین روش می دانند این است که مردم را تشویق به سپرده گذاری در بانک ها کنند و نقدینگی را به دولت بسپارند .
وی ادامه داد : در این صورت دولت می تواند تسهیلات خوبی را به مردم بدهد و به جریان تولید کمک بهتری کند چرا که دادن تسهیلات چرخه تولید را به جریان خواهد انداخت .
یوسفیان کاهش سود سپرده های بانکی را یک اقدام مثبت در این جهت دانست و عنوان داشت : این کار که توسط بانک مرکزی صورت گرفته کار درستی است و باید این کار انجام می شد اما همزمان با این اقدام باید فکری هم در بیرون می شد که اگر سپرده گذاری این سود را نپذیرفت و نقدینگی خود را از بانک خارج کرد ، به قیمت ضربه به اقتصاد کشور و ضرر و زیان فرد نباشد .
وی تصریح کرد : متاسفانه عدم مدیریت صحیح در این زمینه سبب شد شد هر برگی از این پول ها تبدیل به ملخهایی شوند که در آینده به بازار سکه ، ارز و یا هر کالای مورد خرید و فروش ، هجوم می آورند و احتکار کرده و به انحصار خود در می آورند .
وی متذکر شد : دولت ها زمانی توانستند در زمینه ی اقتصادی موفق عمل کنند که مدیریت خوب و دقیقی بر بحث نقدینگی داشتند .
وی در پایان با تاکید بر اینکه مهار نقدینگی باید هزینه ی کمی را برای دولت در برداشته باشد ، یادآور شد : باید این نکته را در نظر داشته باشیم که مهار و یا افزایش نقدینگی یک بخشی از مساله است اما موضوع مهم این است که نقدینگی باید در حد تعادل کنترل شود تا آسیبی به اقتصاد کشور وارد نکند.




۱۳۹۶/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...