نسخه چاپی

حجت الاسلام پژمانفر در گفت وگو با نما :

اجرای قانون خروج بی اجازه زنان از كشو ر مصداق زیر پا گذاشتن حقوق زوجین است

عکس خبري -اجراي قانون خروج بي اجازه زنان از کشو ر مصداق زير پا گذاشتن حقوق زوجين است

رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت : اگر بخواهیم بدون پرداختن به علت و چرایی مسئله و آگاهی از منطق ممانعت مردی كه مانع رفتن همسرش به سفرهای خارجی می شود یك طرفه اذن به مجاز بودن سفرهای خارجی خانم ها دهیم ، قضاوت و نگاه یك طرفه به موضوع نموده و حقوق متقابل زوجین را زیر پا گذاشته ایم .

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با نما در واکنش به کلیات طرح خروج بانوان از کشور بدون اذن همسر گفت : موقعیت علمی ، اجتماعی و ورزشی یک زن به عنوان افتخار برای همه اعضای خانواده تلقی می شود طبیعتا" هم اگر در خانواده زنی برای پیشرفت نیاز به حمایت و کمک همسر داشته باشد ، طرف مقابل به حمایت از شریک زندگی خود برای موفق شدن اقدام خواهد کرد .
وی با بیان اینکه در فرهنگ ما با وجود فضای سالم خانوادگی مصداقی وجود ندارد که مردی با تعصبات غیر واقعی مانع پیشرفت همسرش شود عنوان داشت : لیکن گاهی سفر رفتن همسر و ترک خانواده بدون اذن همسر سبب بروز نگرانی هایی می شود که نیازمند تبانی و مشورت زوجین است تا ببینند چه تصمیمی در آن مقطع از زندگی در مواجه با مسئله گرفته شود .
وی با بیان اینکه هر اقدامی باید توام با منطق ، مصلحت فردی و اجتماعی باشد تصریح نمود : در موسم حج اگر خانمی مرتبه اول حج واجبش باشد شوهر نمی تواند مانع سفر وی شود و خانم حق دارد بدون اذن همسر به این سفر برود چرا که فواید سفر روشن و منطقی و پذیرفته و طبق حکم موجود است .
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : طبق حکم کلی هم اگر بخواهیم بدون پرداختن به علت و چرایی مسئله و آگاهی از منطق ممانعت مردی که مانع رفتن همسرش به سفرهای خارجی می شود یک طرفه اذن به مجاز بودن سفر خانم ها دهیم ، قضاوت و نگاه یک طرفه به مسئله کرده و حقوق طرفین را لحاظ ننموده ایم .
وی خاطر نشان کرد : اینکه ما بخواهیم بگوییم حق با خانم است و وی میتواند بدون اذن همسر سفر خارجی برود ولو اینکه نظام خانوادگی و امور تربیت فرزندان مشترک بهم ریخته و کانون خانواده متزلزل شود را هم نمی توان به راحتی و به قیمت برهم زدن کانون خانواده ها پذیرفته و قانونی کرد .
این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید به دنبال این بود که هرچه با چشم بسته در خارج از کشور اجرایی می شود در کشور مفید فایده قرار گیرد اظهار نمود : صرف اینکه بخواهیم مثل خیلی از کشورها و طبق فرهنگ آنان و با بی توجهی به فرهنگ خود عمل کنیم کار کارشناسی شده و پذیرفته ای نیست .
پژمان فر با بیان اینکه حکم کلی مرد را نگهبان و حافظ مصالح خانواده می داند و سفر رفتن زن را هم با اجازه مرد بدون اشکال دانسته است افزود : در طرح مربوطه مبنی بر تعیین استثناء بر حکم کلی ، مسئله این است که موارد استثناء ولو در شرایط خاص و اضطرار در طول زمان به بینهایت رسیده و احتمال تخصیص اکثر به حکم کلی پیش خواهد آمد که قطعا قانون از کلیت افتاده و حکم کلی بی اعتبار می شود لذا به نظر می رسد بدون انحراف از مسیر اصلی ضرورتا" باید رویه معمول حفظ و از به خطر افتادن استحکام خانواده ها جلوگیری شود

۱۳۹۶/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...