نسخه چاپی

گزارش نما از نمایشگاه كاریكاتور «خلیج همیشه فارس»

پاسخ هنرمندان متعهد كاریكاتوریست به یاوه گویی های ترامپ

عکس خبري -پاسخ هنرمندان متعهد کاريکاتوريست به ياوه گويي هاي ترامپ

هنرمندان كاریكاتوریست كشور در پاسخ به یاوه گویی های دونالد ترامپ رئیس جمهور امریكا در استفاده از نامی جعلی به جای «خلیج فارس» واكنش نشان دادند.

به گزاررش خبرنگار نما، بعد از اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور امریکا احساسات مردم کشورمان برانگیخته شد، و هر کسی به هر وسیله ای که می توانست اعتراضش را به ترامپ نشان داد در این بین هنرمندان هم به مانند سایر اقشار اعتراض خود ر ادر غالب زبان هنر نشان دادند.در نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» 55اثر از کاریکاتوریست های شوق ذوق با موضوع «خلیج فارس» در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به نمایش درآمده است.
سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری در خصوص اهداف برپایی این نمایشگاه به خبرنگار نما گفت: حوزه هنری تصمیم گرفت تا با ایجاد نمایشگاهی از آثار کاریکاتور با موضوع «خلیج همیشه فارس» با محوریت صحبت های ترامپ تشکیل دهد.بیشتر آثار به نمایش در آمده در اینجا توسط هنرمندان شهرستانی کشیده شده است که آثار در کمترین زمان ممکن پس از صحبت های ترامپ شکل گرفته اند به گونه ای که برخی از هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار گرفته است تا همین دیشب مشغول کشیدن اثرشان بوده اند.
وی افزود:ترامپ به جهت اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس را با خود همراه کند تا بتواند با این کار به اهداف خام خود برسد و نیز پول بیشتری را از آن‌ها مطالبه کند، از نام جعلی خلیج عربی استفاده کرد.از این رو همه مردم خواستار بودند که چنین اتفاقی به سرعت با پاسخ قاطع همراه شود و ما هم در حوزه هنری فکر کردیم هنرکاریکاتور در این قضیه سریع جواب می‌دهد.
این هنرمند کاریکاتوریست درادامه افزود: برخی از آثار حاضر در این نمایشگاه خلیج فارس قدیمی می باشند و برخی دیگر هم جدید است،با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته قرار است با دوستانمان در سازمان زیبا سازی شهرداری تهران این آثار هنری در سطح شهر به نمایش گذاشته شود.
طباطبایی در ادامه تصریح کرد:نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» که از 24 مهر کارخود را آغاز کرده است ، تا سوم آبان ماه در حوزه هنری برپا است، علاقه مندان هم می توانندهمه روزه از ساعت 9 تا 18 به آدرس خیابان سمیه، حوزه هنری مراجعه کنند و آثار این نمایشگاه را ببینند.
محمد حسین نیرومند مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: اتفاقی که افتاده است یک سری از اهل هنر و هنرمندان حضور پیدا کرده اند نسبت به این اتفاق موضع گری کرده اند،اما نکته ای که من اینجا می خواهم به آن اشاره کنم این است که آثار هنری باید به دست مخاطب برسد و مخاطب باید این آثار ر اببیند.
این هنرمند کاریکاتوریست افزود:نمایشگاهی که اینجا برپاشده است خوب است،ولی سیستم فرهنگی کشور ما باید تلاش کند تا این آثار در مکان های مختلف نمایش داده شود،یعنی سفارت خانه و رایزنان فرهنگی ما باید فعال باشند تا این آثار در خارج از کشور هم بازدید کننده داشته باشد.همچنین شهرستان ها هم باید در این زمینه فعال باشند ،نقش فضای مجازی هم در این زمینه بسیار مفید است.
شجاعی طباطبایی اظهار داشت: ما در مجموع در حوزه فرهنگی در موضوع تولید خوب عمل می کنیم اما در رسیدن این آثار به مخاطب ضعیف عمل می کنیم ، در این بین نقش رسانه ملی خیلی پررنگ است.به هر حال امیدواریم که جایی طراحی شود تا این آثار هنری نیز بتواند همراه با تولید ،باز نشر جهانی داشته باشد.
همچنین گفتنی است که در کنار برگزاری نمایشگاه خلیج فارس اثر هنرمند بوشهری با موضوع شهید مدافع حرم «محمد احمدی جوان» در نگاه‌خانه سوره حوزه هنری رونمایی شد. محمدعلی نادری این اثر را با تکنیک طراحی با زغال در ابعاد 100 در 70 سانتیمتر خلق کرده است.این هنرمند متعهد کشور تا پیش از این چهره شهید محسن حججی را نقاشی کرده بود که در حوزه هنری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

۱۳۹۶/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...