نسخه چاپی

الله داد در گفتگو با نما:

سیاست های اشتباه دولت در تعیین نرخ ارز و كنترل تورم آشفتگی بازار را به همراه دارد

سياست هاي اشتباه دولت در تعيين نرخ ارز و كنترل تورم آشفتگي بازار را به همراه دارد

كارشناس مسائل اقتصادی گفت : نرخ ارز زمانی كه رها می شود میزان ارز در بازار كم خواهد شد و مسلما قیمت ارز افزایش خواهد یافت و بازار دچار نوسانات شدیدی می شود.


مرتضی الله داد کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با نما با اشاره به تغییرات اخیر نرخ ارز گفت : در دولت یازدهم از سال 92 تا سال 96 با تورم رو به رو بودیم اما اگر به نرخ ارز توجه کنیم چیزی در حدود 25 درصد رشد کرده است.
وی در ادامه افزو: این مساله در واقع مانند فنری می ماند که سیاست های سرکوب دولت و بانک مرکزی آن را در سطح پایین نگه می دارد و زور این فنر به تقاضای در بازار نمی رسد و بازار با یکسری شوک هایی روبه رو خواهد شد.
وی با اشاره به عدم توانایی برای کنترل نرخ ارز تعیین شده از سوی دولت در زمان شوک، اظهار داشت: نرخ ارز زمانی که رها می شود میزان ارز در بازار کم خواهد شد و مسلما قیمت ارز افزایش خواهد یافت و بازار دچار نوسانات شدیدی می شو.
وی توضیح داد: ما قانونی را در برنامه سوم توسعه داشتیم که قرار بود نرخ ارز ، نرخ شناور مدیریت شده باشد به این معنا که هرساله بانک مرکزی نرخ ارز را به میزان افزایش تورم داخلی و متوسطی از نرخ تورم داخلی و تورم کشورهای طرف مبادله با ایران افزایش دهد تا مشکلات مذکور به وجود نیاید.
وی با بیان مثالی در این باره، تصریح کرد: از ابتدای سال میلادی تا کنون ایران دومین کشور گردشگر در ترکیه اعلام شده است و علت این است که نرخ ارز واقعی نیست و دولت در این زمینه یک سوبسیدی را پرداخت می کند؛ بنابراین خانواده هایی که به ترکیه سفر می کنند مقدار زیادی از خرید سفر خود را از تفاوت نرخ ارز به دست می آورند.
وی افزود: با وجود چنین وضعیتی تولید کننده داخلی توان رقابت خود را از دست می دهد چراکه تولید کننده داخلی برابر نرخ تورم هزینه هایش افزایش پیدا کرده و در مقابل تولید کننده خارجی با افزایش نرخ ارز با تورمی نزدیک به صفر کالای خود را عرضه می کند و در رقابت با تولید کننده داخلی قرار می گیرد.
وی با تاکید بر روند اشتباهی که از سوی دولت در پیش گرفته شده است ، بیان داشت: این نوع نگرش در کشور از سال 92 به وجود آمده و اولین ضربه را به تولید داخل وارد کرد و بازار عرضه و تقاضا از تعادل لازمی که باید برخوردار باشد ، خارج کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد:ادامه چنین روندی از سوی دولت مردان قطعا به افزایش قیمت ها در بازار منجر خواهد شد .


۱۳۹۶/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...