نسخه چاپی

اختصاصی نما:

مقصر اصلی آلودگی هوای تهران كیست؟

عکس خبري -مقصر اصلي آلودگي هواي تهران کيست؟

در آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی شهر اهواز آلوده ترین شهر دنیا شناخته شده است.

در آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی شهر اهواز آلوده ترین شهر دنیا شناخته شده است. این روزها خبر آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه در تهران که روزانه 14 میلیون نفر در آن رفت و آمد می کنند از آن دست اخباری است که شنیدنش برای مردم عادی به نظر می رسد.
اما آیا می دانید همین خبر تکراری باعث مرگ سالانه 3.5 میلیون نفر در دنیا و 6 هزار در تهران می شود؟ طبق کارشناسی ها و مطالعات انجام شده، مشخص شده است که در حال حاضر 80 درصد از آلودگی شهرها ناشی از خودروهاست.
اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، صنعت خودروسازی کشور را مقصر اصلی هوا می داند و گفته است که دولت هیچ گونه قدمی در زمینه ی کاهش آلودگی هوا برنمی دارد.
در بند هشتم سیاست های کلی محیط زیست بر توسعه حمل و نقل عمومی سبز و غیر فسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی به ویژه در کلان شهرها تاکید شده است، اما دریغ از اجرای این سیاست ها!
در سایت سازمان حفاظت از محیط زیست نیز یکی از اقدامات موثر دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا اجباری شدن استاندارد یورو 5 برای خودروهای تولید داخل از ابتدای سال 96 عنوان شده است ؛ اقدامی که یا اجرا نشده و یا آنچنان که این سازمان مدعی است موثر نبوده است. چرا که طبق آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، پاییز 96 دو برابر آلوده تر از پاییز 95 شده است.
هفته گذشته مدیر کل محیط زیست استان تهران گفته که 1400 موتور سیکلت برقی در کشور شماذه گذاری شده است و این در مقابل 4 میلیون خودروی دودزای شماره گذاری شده یعنی هیچ.
سال 95 دولت در مصوبه ای بر ارتقای کیفیت و استاندارد خودروها تاکید کرده است اما هنوز همان خودروها تولید می شوند.
متاسفانه در بحث خودرو با این معضل مواجه هستیم که همچنان خودروهای ما به عنوان سرمایه تلقی می شوند و افراد حاضر نیستند که خودروی خود را که سالها کار کرده است و به سن فرسودگی رسیده است از چرخه خارج کنند. البته باید این موضوع را از بعد مقابل نیز نگاه کرد که تسهیلات مناسبی از سوی دولت برای اجرای نوسازی خودروهای فرسوده وجود نداشته است.
خودروسازان کشور در بازار انحصاری خود با سرعتی غیر مجاز می رانند و دود آن حالا چشم و ریه مردم را نشانه می گیرد؛ در دولت هایی که هیچ اقدام جدی برای آن نمی کنند.



۱۳۹۶/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...