نسخه چاپی

6 راهكار برای اتّحاد امّت اسلامی

حمیدرضا ترقی

امروز پیکر دنیای اسلام زخم‌خورده است؛ امروز دشمنان اسلام توانسته‌اند با ایجاد جنگ و خِلاف؛ در بین خود مسلمین، آنها را فَشَل؛ کنند، آنها را مشغول به خود کنند و دشمنان آنها را در حاشیه‌ی امن نگه ‌دارند. در منطقه‌ی غرب آسیا، رژیم غاصب صهیونیست در امنیّت به سر ببرد، [ولی] مسلمانها به جان هم بیفتند!... در یک‌ چنین شرایطی اتّحاد امّت اسلامی اوجب واجبات است؛ مقام معظم رهبری 02/09/96

موضوع وحدت از محوری ترین وکلیدی ترین راهبرهای استراتژیک اما م و رهبری درطول 4 دهه پس از انقلاب اسلامی برای جهان اسلام بوده است .

همانطور که وحدت تنها راه رشد و تعالی و اقتدار و عظمت وپیشرفت و ترقی ملتهای اسلامی است ؛ فقدان آن در جوامع اسلامی ؛ عامل بدبختی ؛ وابستگی ؛ فقر ؛ عقب ماندگی ؛ و عدم پیشرفت و تعالی بوده است .

اگر چه ایران سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی را با حضور صدها شخصیت سیاسی و فرهنگی با نفوذ جهان اسلام در این هفته برگزار میکند تا بر تحکیم مبانی وحدت بیافزاید ولی آنچه امروز شاهد آنیم همان تعبیر غمناک فوق مقام مقام معظم رهبری از وضع جوامع اسلامیست که مسلمانان درجنگ فشل کننده باهم هستند و دشمنان بیرونی و درونی عامل اصلی این وضع اند.

دشمنان بیرونی وحدت اسلامی

آمریکا ؛ رژیم صهیونیستی ؛ انگلیس ؛ و اقمار آنها با ابزار مجامع بین المللی زیر سلطه شان اولین دشمنان وحدت امت اسلامی هستند .

آنها برای ایجاد اختلاف و تفرقه در بین مسلمانان سالها مطالعه و تحقیق و برنامه ریزی و طرح و نقشه تهیه کرده اند

صدها اندیشکده برای شناسائی عوامل تفرقه افکن پژوهش و تحقیق کرده اند و راههای آنرا به دولتهای ضد وحدت توصیه نموده اند .

شکافهای ایجاد شده بین سنی و شیعه ؛ وهابیت و شیعه و حتی بین فرق سنی و فرق شیعه همگی با برنامه قبلی صورت گرفته تا این شکافها امروز به جنگ با داعش و افراطی ها والنصره و غیره گسترش یابد .

رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند :

دشمنان اسلام مصلحتشان در این است که جنگ را به درون دنیای اسلام بکشانند، و متأسّفانه کشانده‌اند.

اینکه اتحادیه عرب بجای محکوم کردن اسرائیل با ایران به تعارض برمی خیزد

اینکه عربستان بجان مردم یمن افتاده و باسلطه بر بحرین استبداد را حاکم برمردم آنکشور کرده

اینکه عربستان پشتیبان گروهها ی داعش عوامل معارض سوری وعراقی است

اینکه سرمایه های زیر زمینی و ثروت کشورهای اسلامی صرف دشمنان اسلام میشود

اینکه دشمنان اسلام و بت پرستان بخود اجازه میدهن بدون کوچکترین مانعی مسلمانان را در آتش افراط گری خود بسوزانند و میلیونها نفر را آواره کنند .

اینکه رژیم عربستان در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بجای محکوم کردن اسرائیل کودک کش جمهوری اسلامی را محکوم میکند

اینها همه ناشی از تفرقه در جهان اسلام با هدایت آمریکا و صهیونیسم جهانی است .

عوامل وحدت بخش در امت اسلامی

1-پیامبر اکرم حضرت محمد ص

2-قرآن کریم

3- اهل بیت پیامبر علیهم السلام اجمعین

4-اعیاد اسلامی ؛فطر ؛ قربان ؛ غدیر؛ مبعث؛ ماه مبارک رمضان

5- مراسم حج تمتع

6- مبارزه با استکبار و ظلم

7- مبارزه برای آزادی قدس و فلسطین از چنگ اشغالگران صهیونیست

موانع وحدت جهان اسلام

الف) عوامل بیرونی
عبارتند از:
۱-تفرقه افکنی استعمار در کشورهای اسلامی
۲-سلطۀ اقتصادی غرب
۳-تهاجم فرهنگی برای سلب هویّت فرهنگی

ب) عوامل درونی که موجب شکنندگی وحدت مسلمانان می گردند و باعث تضعیف جامعه اسلامی می شوندعبارتند از :

1- خودباختگی و عدم اعتماد به نفس
۲-ناسیونالیسم گرائی
۳-انحطاط علمی و فرهنگی
۴- تعصب کور مذهبی
۵- دنیا زدگی دولتهای اسلامی
۶- غفلت دنیای اسلام از اولویت های جهان اسلام

امروز دشمنان اسلام توانسته‌اند با ایجاد جنگ و خِلاف ؛در بین خود مسلمین، آنها را فَشَل؛ کنند، آنها را مشغول به خود کنند و دشمنان آنها را در حاشیه‌ی امن نگه ‌دارند. در منطقه‌ی غرب آسیا، رژیم غاصب صهیونیست در امنیّت به سر ببرد، [ولی] مسلمانها به جان هم بیفتند! این حقیقت و واقعیّتی است که امروز وجود دارد؛ و این کار، کار دشمنان اسلام است؛ کار آمریکا است، کار صهیونیسم بین‌المللی ا‌ست، و کارِ ادامه‌های آنها و همکاران آنها در این منطقه است. با کمال تأسّف باید قبول کنیم که در درونِ خودِ امّتِ اسلامی و دولتهای اسلامی، کسانی هستند که همان کاری را که آمریکا میخواهد و صهیونیست میخواهد، انجام میدهند؛ مخارجش را عهده‌‌دار میشوند، مقدّماتش را فراهم میکنند، ابزار آنها میشوند؛ برای چه؟ برای جراحت وارد کردن بر پیکر امّت اسلامی.

. آنهایی که برخلاف آیه‌ی قرآن که فرمود «یٰاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیآءَ تُلقونَ اِلَیهِم بِالمَوَدَّة»، کسانی را که دشمن مسلمین اند و دشمن اسلامند و دشمن خدایند به دوستی میگیرند و مودّت خودشان را با آنها

برقرار میکنند، اینها دشمنان حقیقی اسلام هستند در درون جامعه‌ی اسلامی.

مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام است. کلید غلبه‌ی بر دشمنان اسلام مسئله‌ی فلسطین است. و مهم‌ترین مسئله‌ی دنیای اسلام، امروز مسئله‌ی فلسطین است؛ چرا؟ چون فلسطین یک کشوری است اسلامی، این [کشور] را آمده‌اند غصب کرده‌اند، از مردمش گرفته‌اند. بحث غصب یک روستا و یک شهر نیست؛ دشمن، یک کشور را غصب کرده است و آن را پایگاهی قرار داده است برای اخلال کردن در امنیّت کشورهای این منطقه؛ با غدّه‌ی سرطانی باید مبارزه کرد. حالا شما ملاحظه کنید؛ کسی در کسوت مفتی دین، فتوا بدهد بر اینکه مبارزه‌ی با صهیونیسم حرام است و کمک به فلان گروهی که با صهیونیسم مبارزه میکنند جایز نیست! این حقیقتاً فاجعه است که کسانی در دنیای اسلام این‌جور بر خلاف مصالح اسلام عمل بکنند، با دشمنان ارتباطات دوستانه داشته باشند؛ درست برخلاف نصّ صریح قرآن که مؤمنین را «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم‌»(۷) معرّفی میکند، اینها «اشدّاء علی المسلمین» و رحماء با کفّارند؛ با آنها خوبند امّا با مسلمین ببینید چه میکنند! این اختلاف‌افکنی، این ایجاد شجره‌ی خبیثه‌ی داعش و امثال داعش در عراق در سوریه و در نقاط دیگر.مانع وحدت جهان اسلام است

امام خامنه ای 2/9/96



راهکارهای وحدت اسلامی

اسلام‌ هرگونه‌ مرزبندی‌ فکری‌، سیاسی‌، اعتقادی‌ و طبقاتی‌ را در درون‌ جامعه‌ اسلامی‌ نفی‌ می‌کند. از این‌ رو بر اساس‌ این‌ تعالیم‌ قرآنی‌ و سیره‌ نبوی‌، اهل‌ بیت‌ علیهم السلام نیز همواره‌ در راستای‌ وحدت‌ امت‌ اسلامی‌ حرکت‌ و تلاش‌ نموده‌ و منادی‌ وحدت‌ بوده‌اند و در گفتار و کردار و سیره‌ عملی‌ خود، با محور قرار دادن‌ قرآن‌ و سیره‌ رسول‌ اکرم‌(ص) در جهت‌ تعلیم‌ معارف‌ دین‌ و حفظ‌ دین‌ و مبارزه‌ با تحریف‌ و بدعت‌ و انحرافات‌ فکری‌ و عملی‌ در میان‌ امت‌ اسلامی‌ حرکت‌ کرده اند.

برای ایجاد وحدت اسلامی راهکارهای متعددی وجود دارد که به برخی اشاره می شود:

1- گفت و گو

اولین و مهم‌ترین راهکار جهت همگرایی مسلمانان، گفتمان علمی است، بدین معنا که نظریه‌پردازان و عالمان دینی فرقه‌های اسلامی در کنار هم قرار گرفته، گفت و گوهای علمی انجام دهند. در این گفت و گوها بر مسایل مشترک تأکید شده و عالمان اسلامی از مبانی یکدیگر آشنا شوند؛ عدم آشنایی مذاهب از عقاید یکدیگر موجب می شود دشمنان اسلام و آنها که از تفرقه‌ها میان فرقه های اسلامی سود می برند. به واسطه جهل و ناآگاهی مردم، موارد اختلاف برانگیز را پررنگ تر کرده و مواردی را که موجب اتحاد بین مسلمانان می شود، نادیده گیرند.

2- توجه به نقاط مشترک و دشمن مشترک

. مطمئناً مسائل مورد اتفاق میان این دو مذهب بسیار فراتر از موارد اختلاف است اما غالباً مسائل مورد اختلاف مورد توجه قرار گرفته و مسائل و اعتقادات مشترک نادیده نگاشته می شود، که یکی از عوامل ایجاد اختلاف و دوری هر چه بیشتر مسلمانان از یکدیگر است.

هم چنین توجه به دشمن مشترکی که اصل اسلام و کشورهای اسلامی و مردم جهان اسلام را مورد تهدید قرار داده یعنی امریکا و انگلیس و اسرائیل.

3-- تدوین آثار و نوشته های علمی

یکی از شیوه های کاربردی در ایجاد وحدت اسلامی تدوین آثار علمی در قالب کتاب، مجله و روزنامه، نیز برگزاری نشست های علمی و تبادل افکار و نظریات است. مانند کتاب های «الفصول المهمه» تألیف علامه شرف الدین و انتشار مجله ای مانند «رسالةالتقریب» نقش بنیادی در زمینه سازی وحدت اسلامی داشتند.

4- صدور فتواهای همگرایی

بی تردید صدور فتوای مجتهدان فرقه های اسلامی نقش بنیادی در وحدت اسلامی دارد، همان گونه که نقش اساسی در اختلافات مسلمانان دارد. اگر مجتهدان فتاوایی مانند جواز شرکت نمودن مسلمانان در مراسم عبادی همدیگر را صادر نمایند، زمینه های همسویی مسلمانان را فراهم می کند. بعضی از مجتهدان و عالمان اهل سنت و تشیع در این خصوص پیشگام بوده اند.

5- شناسایی عوامل اختلاف

برای ایجاد وحدت اسلامی، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه های همگرایی ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه های اختلاف نیز بایسته است.

6- اتخاذ سیاست‌هاومواضع مشترک

یکی از شیوه‌های ایجاد وحدت اسلامی، اتخاذ سیاست مشترک توسط کشورهای اسلامی است. این سیاست ها می توانند در روابط بین المللی و سیاست های اقتصادی و تشکیل بازارهای مشترک اقتصادی شکل گیرد هم چنین می توان در صحنه های سیاسی در برابر دشمنان مسلمانان سیاست های راهبردی اتخاذ نموده و به حمایت از مظلومان و آسیب دیدگان جهان اسلام پرداخت.


۱۳۹۶/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...