نسخه چاپی

سه شبكه سیما، HD می‌شود

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی در نشستی بیان كرد كه به زودی شبكه های یك، دو و سه رسانه ملی طی برنامه هایی اچ دی خواهند شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، نشست خبری چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه امروز یکشنبه ۱۹ آذر با حضور علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی و محمد فهمی دبیر چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی در این نشست بیان کرد: در تمام رسانه ها لایه های زیرساختی اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل است صدا و سیما با برگزاری ۱۳ اجلاس توجه ویژه ای به مسایل زیرساختی دارد.

وی ادامه داد: ما می دانیم که هوشمندسازی در زیرساخت ها حاصل تفکر و خلاقیت انسان های هوشمند است و اگر ابزار بروز نباشد خلاقیت به خودی خود شکل نمی گیرد.

رییس چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه تصریح کرد: خلق فضاهای جدید موضوعی است که در فضای فناوری های رسانه ای در حال شکل گیری است و سازمان هم تصمیم دارد از شکل سنتی بهره برداری از فناوری به سمت پایش فناوری حرکت کند. اجلاس بر این مبنا تعریف شده و شعاری دارد که با توجه به شکل جدید فناوری فضای رسانه ای حتما باید سراغ هوشمندسازی برویم چراکه هوشمندسازی بستری است تا خلاقیت های بعدی شکل بگیرد.

علیدادی در بخش دیگری از سخنان اش بیان کرد: چهاردهمین اجلاس ویژگی هایی دارد و سعی شده سطح اجلاس به تدریج به سمت جهانی شدن پیش رود. از سازمان جهانی ای بی یو که سازمان صدا و سیما عضو آن است دعوت شده تا در اجلاس شرکت کنند. نشست های تخصصی، کمیسیون ها و نمایشگاه های تخصصی رسانه را داریم. همچنین در این اجلاس آثار علمی که در سازمان صدا و سیما مکتوب شده ارایه می شود، موضوعاتی مثل پخش همگانی و بسترسازی های هوشمند از جمله مباحثی است که در اجلاس مطرح می شود.

وی اضافه کرد: این اجلاس ۴۰ سخنران داخلی و ۱۵ مهمان خارجی دارد و ما رییس دپارتمان نوآوری و رییس فنی سازمان جهانی ای بی یو را هم دعوت کرده ایم. همچنین حدود ۱۶۴ مقاله علمی در این اجلاس ارایه شده است و هفت کمیسیون تخصصی در موصوعات ماهواره ای و فرستنده های رادیویی و تلویزیونی برگزار می شود.

در بخش نمایشگاه فناوری های رسانه ای نیز حدود ۷۰ شرکت داخلی حضور دارند و ۱۳ شرکت خارجی اجلاس را همراهی می کنند.

علیدادی یادآور شد: برخی از فناوری هایی که اینجا ارایه می شود خاص رسانه ملی است و تلاش می شود ما در مسیر فناوری ها روندی رو به جلو داشته و خود مبدع باشیم.

وی افزود: یکی از موضوعات فضای فناوری نوآوری است که یکی از ضعف های ما است و ما حتی از کشورهای همجوار خود عقب تر هستیم چراکه ایده را نمی توانیم به محصول تبدیل کنیم. این نوآوری در این یک سال در دستور کار ما بوده و تاکنون ۱۳ طرح ارایه شده است‌. همچنین در این اجلاس حدود ۴۰ محصول نوآورانه داریم که این مساله در روند کاری آینده رسانه ملی بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به دیگر برنامه های چهاردهمین اجلاس اظهار کرد: رونمایی از چهار محصول با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان از دیگر برنامه های ما است و البته این اجلاس غیر از موضوعات برودکست و ماهواره توجه ویژه ای به فناوری اطلاعات دارد.

علیدادی عنوان کرد: ما از نماینده های رادیو و تلویزیون هشت کشور دعوت کرده ایم و فکر می کنم این حرکت قدمی است برای صادرات محصولاتی که در کشورمان تولید می شود.

محمد فهمی دبیر چهاردهمین اجلاس نیز در توضیحاتی بیان کرد: تاکنون ۳ هزار و ۴۰۰ نفر برای اجلاس ثبت نام کر ه اند. وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط نیز به این اجلاس دعوت شدند.

وی درباره حضور نمایندگان هشت کشور در ایران در این اجلاس بیان کرد: هشت نفر از سازمان های رادیو و تلویزیون از ترکمنستان، قرقیزستان، سوریه و ... به اجلاس می آیند که این افراد در سطح روسای تلویزیون و بالاترین مقام فنی دعوت شده اند.

وی اضافه کرد: در این اجلاس ارزیابی عملکرد همکارانمان را هم داریم که به مراکز استانی تعلق دارند.

علیدادی در ادامه درباره نوآوری در طرح های فنی گفت: ما جلسات راهبردی در سطح معاونت داریم و تشنه طرح هایی هستیم که بتواند اشکالی را ارایه و توزیع پیام داشته باشد. طرح های نوآورانه ای حمایت شده است، اگر حمایت معاونت نبود ما پوشش ۹۱ درصدی را نداشتیم.‌

وی درباره نبود پوشش دیجیتال در کل کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در تولید این است که قابلیت تولید در حجم بالا همیشه دچار مساله بوده است. اکثر این مناطقی که دسترسی به پوشش دیجیتال ندارند در مناطق جزیره ای و کوهستانی هستند که نیاز به ایستگاه های رسانه ای بیشتری دارند. در مناطق روستایی توزیع بالا و پراکنده است اما در برنامه پنج ساله ما و دستور عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان است که پوشش ۹۹ درصدی دیجتال در کل کشور را در دستور کار قرار دهیم.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه های ما این است که شبکه های یک و دو و سه به زودی اچ دی شوند.

علیدادی در پایان گفت: توافقنامه ای را با رییس دانشگاه صدا و سیما امضا کرده ایم تا در طرح های علمی و نوآورانه بتوانیم به صورت مشترک همکاری کنیم.

۱۳۹۶/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...