نسخه چاپی

توپ كم‌كاری شورای شهر در زمین شهرداری

هفته گذشته اعضای شورای شهر پایتخت در جلسه این شورا كه با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد...

به گزارش نما به نقل از جوان، هفته گذشته اعضاي شوراي شهر پايتخت در جلسه اين شورا كه با حضور معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران برگزار شد، تمامي مسائل و مشكلات شهري از بافت‌هاي فرسوده و ساختمان‌هاي ناايمن گرفته تا مسائل پژوهشي و طرح تفصيلي را مطرح كردند تا جوابي دريافت كنند.هر چند معاون شهردار تهران در ميان سخنان خود بسياري از پرسش‌ها را پاسخ داده بود اما اعضاي شورا تمام وظايف خود را فقط در سؤال كردن خلاصه كردند و خواستار پاسخگويي شهرداري شدند. گويا اعضاي 21 نفره شورا فراموش كرده‌اند كه مديريت شهري را شورا و شهرداري راهبري مي‌كند و جاي اين پرسش بي‌پاسخ مي‌ماند كه پس نقش و وظيفه اعضاي شورا چيست؟ و اعضاي شورا در اين مدت سه ماهه براي اين كلانشهر چه كرده‌اند؟ اينكه شهرداري بايد جوابگوی مسائل شهر باشد درست است اما وجود اعضاي شورا و وعده‌هاي انتخاباتي آنان براي ارتقاي زندگي شهر در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و بايد ديد در مدت زمان باقيمانده اعضاي شورا در نقش‌آفريني خود بازنگري خواهند كرد تا تحولات و ارتقاي زندگي شهري را افزايش دهند؟

بافت فرسوده رها شده است

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر با بيان اينكه وضعيت بافت فرسوده در شهر تهران نامناسب است و براي ايمني بافت‌هاي فرسوده هيچ‌گونه پيشرفتي صورت نگرفته است، گفت: در شهر تهران 3هزار و 268 هكتار بافت فرسوده وجود دارد كه معادل 3/5 درصد از وسعت كل شهر را تشكيل مي‌دهد و 43 درصد از كل واحدهاي مسكوني پايتخت شرايط ناپايداري دارند.

بايگاني شدن طرح‌هاي تهيه شده براي تهران در قفسه‌ها

علي اعطا با بيان اينكه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد بسياري از طرح‌هايي كه در معاونت شهرسازي و معماري تهيه مي‌شود، در قفسه‌ها مي‌ماند و خاك مي‌خورد و مورد استفاده قرار نمي‌گيرد،گفت: نكته اول اينكه در شهرداري تهران معاونت‌هاي فني عمراني، معاونت خدمات شهري و معاونت فرهنگي با معاونت شهرسازي و معماري موازي كاري مي‌كنند. لازم است در اصلاح ساختار شهرداري، اين موضوع را مدنظر قرار دهيد. وي افزود: نكته دوم اينكه بررسي‌هايي كه انجام داده‌ام، نشان مي‌دهد كه بسياري از طرح‌هايي كه در معاونت شهرسازي و معماري تهيه مي‌شود، در قفسه‌ها مي‌ماند و خاك مي‌خورد و مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.

بازنگري طرح جامع و تفصيلي

آيا بازنگري طرح جامع و تفصيلي در شهر تهران كليد خورده است يا خير؟
مرتضي الويري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران اعلام كرد: دو بخشنامه‌اي كه از سوي شهردار تهران در حوزه معماري و شهرسازي ارائه شده است، تنها اقدام عملي در اين حوزه بوده است. وي افزود: معاون شهردار بايد گزارش دهد كه چه اقدامات ديگري در اين خصوص انجام شده است و آيا ساخت و سازها در گسل‌ها ممنوع شده است يا خير؟ الويري تأكيد كرد: بايد درباره بافت فرسوده مفصل بحث شود و اعلام كنند كه چه برنامه‌اي براي عبور از نوسازي تك‌بنايي به نوسازي بخشي دارند. رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، ري و تجريش بيان داشت:آيا بازنگري طرح جامع و تفصيلي كليد خورده است يا خير؟

تهران تنها به 7 منطقه نياز دارد

مناطق 22‌گانه شهر تهران با يكديگر تناسبي ندارند و بايد نظام منطقه‌بندي در تهران را بازتعريف كنيم. احمد مسجد‌جامعي عضو شوراي شهر تهران بيان داشت: بايد بازنگري در خصوص مناطق شهر تهران صورت بگيرد كه با اين بازنگري مي‌توانيم تنها هفت منطقه در شهر داشته باشيم و نياز به هزينه‌هاي زيادي كه در اين خصوص مي‌شود، وجود ندارد. وي تأكيد كرد: به هيچ وجه مناطق 22‌گانه در شهر تهران مبنايي نداشتند و اين مناطق مصوبه شورا را نيز ندارند.

250 ساختمان بلندمرتبه تهران «ناايمن» است

عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران با بيان اينكه بي‌توجهي به مسئله مهم بناهاي بلندمرتبه در شهر تهران نگران‌كننده است، گفت: از 981بناي بلندمرتبه موجود در پايتخت، حدود 250مورد كه قريب به 25درصد را شامل مي‌شود، ناايمن و بدون شناسنامه اطلاعاتي سازه و تأسيسات است. وي‌ افزود: كم‌توجهي به ساخت‌و‌ساز در حوزه مسكن بر اساس استطاعت شهروندان منجر به ايجاد 490هزار واحد مسكوني خالي در شهر تهران شده و البته عمده ساخت‌وساز‌ها در محدوده شمالي شهر است.

با تنگناي مالي نمي‌توان تكاليف آرمانگرايانه دولت را محقق كرد

معاون شهرسازي و معماري شهرداري پايتخت در جلسه شوراي اسلامي شهر تهران به تشريح ديدگاه در اين معاونت طي سه ماه ابتدايي فعاليت پرداخت و با اشاره به اينكه رويكردها و قاعده‌هاي كلان كه بايد بر شهر حاكم باشد لازم است آرام آرام در زمانبندي و بودجه مشخص برنامه‌ريزي شود و به مرور زمان به برنامه تبديل شود، گفت: اگر خواهان ارتقاي كيفيت زندگي مردم شهر تهران باشيم باید به اشتراكات و تفاوت‌هاي مناطق مختلف شهر توجه كنيم.
مهدي حجت با تأكيد بر اينكه اشتراكات و افتراقات مناطق از جمله موارد مهمي است كه بايد به آن توجه كرد، گفت: وقتي راجع به يك منطقه صحبت مي‌كنيم، در واقع راجع به آورده‌هاي منفي و مثبت آن منطقه به خصوص صحبت مي‌كنيم چراكه محيط زندگي و افرادي كه در مناطق مختلف شهر تهران زندگي مي‌كنند به لحاظ سبك زندگي، فرهنگ زندگي، سطح تحصيلات و غيره اشتراكات و تفاوت‌هايي دارند. وي افزود: نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه درك كنيم آورده‌هاي مثبت و منفي هر منطقه چيست كه اين در سايه مراجعه به سابقه و درك خصوصيات آن منطقه محقق خواهد شد. تا زماني كه متوجه نشويم با چه خصوصياتي مواجه هستيم، هيچ امكاني براي ايجاد تغيير نخواهد بود.

معاون شهرسازي و معماري با اشاره به اينكه متأسفانه تاكنون معاونان و مديران حوزه شهرسازي و معماري درگير گرفتاري‌هايي همچون اجازه ساخت دو طبقه بالا، 60 درصد يا 40 درصد و ساير مسائل اينچنيني بوده‌اند، اظهار كرد: اين موضوعات مستقيماً و صددرصد به كيفيت زندگي شهروندان آن منطقه ارتباط ندارد و با اين روش نمي‌توان تشخيص داد كه مشكلات زندگي جاري مردم در آن منطقه چيست؟ لازم است مديران و مسئولان در هر زمان و فصل به جاي نشستن در اتاق، از سطح منطقه بازديد ميداني و مشكلات زندگي جاري مردم از جمله كودكان، بانوان، معلولان و ... را به صورت واقعي و عيني لمس كنند. وي ضمن بيان اين پرسش كه چرا مديران و مسئولان تاكنون درگير مسائلي از قبيل دادن طبقات اضافي ، معامله با ارباب رجوع و اينگونه مسائل بوده‌اند، خاطر نشان كرد: از جمله دردهاي بزرگ شهرداري اين بوده است كه شهرداري درآمد پايداري ندارد و به جاي توجه به وظايف اصلي خود ناچاراً براي تأمين منابع خود، مجبور به فروش ساختمان بوده است.

وي با اشاره به مسئله تجديدنظر در طرح تفصيلي و دو ديدگاهي كه در اين خصوص وجود دارد، خاطر نشان كرد: آيا طرح تفصيلي تدوين شده با آنچه مورد نياز واقعي آينده شهر تهران است همخواني دارد يا طرح تفصيلي را با آنچه تا كنون تحقق يافته مقايسه مي‌كنيم؟آيا در اين بازنگري درصدديم كه ميزان انحراف شرايط امروز از طريق طرح تفصيلي موجود را اندازه‌گيري كنيم يا آن را با آنچه بايد مي‌بود، مقايسه مي‌كنيم؟ بنابراين لازم است طرح تفصيلي را با مباني و ارجاع به طرح جامع مورد بررسي قرار دهيم و اين در حالي است كه واقفيم بسياري تخلفات در همين طرح تفصيلي اتفاق افتاده است.
دكتر حجت با اشاره به بحث ايمني ساختمان‌ها گفت: براي ايمني ساختمان‌ها دو حالت وجود دارد؛ يكي براي ساختمان‌هايي كه از قبل احداث شده و ديگري براي ساختمان‌هايي است كه در آينده احداث مي‌شود. بايد توجه داشت كه امروز آيين‌نامه‌هاي ايستايي در نظام ساختمان اعمال مي‌شود و بايد بررسي كرد نظام مهندسي چقدر بر اين موضوع تسلط دارد و چقدر كنترل صورت مي‌گيرد؟در مورد ارتباط شهرداري با نظام مهندسي و وزارت راه و شهرسازي هم بايد مفصل صحبت كرد و آن را بهبود داد.

وي به دغدغه ايمني در ساختمان‌هاي اداري و مراكز عمومي هم اشاره كرد و افزود: شما دوستان و همكاران عزيز بارها به وضع ايمني ساختمان‌هاي اداري، دانشگاه‌ها و مراكز عمومي اشاره كرديد. البته موارد مطرح شده بسيار مهم است اما در اين مورد بايد تأكيد كنم كه دستگاه‌هاي مربوطه و مالك اين ابنيه بايد جواز و دستورات لازم را براي ايمن‌سازي ارائه دهند. من لزومي به وارد شدن به مبحث استقلال مالي آنها نمي‌بينم و صرفاً اين نكته را ذكر مي‌كنم كه البته ايمن‌سازي در اين زمينه بسيار مهم است و ما هم آماده همكاري و تعامل هستيم.
حجت گفت: در شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور نمايندگان دولت حضور دارند. شهرداري يك بخش عمومي است كه درآمد و خرجش نيز با خودش است. در برخي موارد شوراي محترم عالي معماري مصوبه‌اي را تصويب مي‌كند كه در واقع بار سنگيني را به شهرداري تحميل مي‌كند. در اين ميان بايد كسي باشد كه بگويد ما بايد چه‌كار كنيم؟ اگر اعلام مي‌كنند كه نبايد مجوز ساختمان بيشتر از 11 طبقه باشد، ما هم دست آنها را مي‌بوسيم چراكه مشخصاً با آن طرح موافق هستيم اما اجراي اين اقدام به يكباره عواقب مالي سنگيني را به شهرداري تحميل مي‌كند چون شهرداري قراردادهايي دارد كه بايد جوابگو باشد. معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران تأكيد كرد: با اين رويه تنگناي مالي نمي‌توان تكاليف آرمانگرايانه دولت را محقق كرد.

توپ شورا در زمين شهرداري !

حدود سه ماهي از شكل‌گيري شوراي پنجم مي‌گذرد و تاكنون اعضاي شورا نتوانسته‌اند به صورت شفاف و راهبردي به مسائل و مشكلات شهري ورود كنند و در بيشتر جلسات تشكيل شده فقط به نبش قبر مسائل و مشكلات دوره قبلي پرداخته‌اند. گويا اعضاي شورا فراموش كرده‌اند كه در زمان انتخابات چه وعده‌هايي به شهروندان داده‌اند؟ همچنين از ياد برده‌اند كه آنها نمايندگان 10 ميليون شهروند هستند.اينكه تمامي مسائل را به حوزه شهرداري پاس دهند باري از دوش مشكلات شهري برداشته نخواهد شد بلكه بر ميزان مشكلات نيز افزوده خواهد شد.

۱۳۹۶/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...