نسخه چاپی

ضرورت پاسخگویی

عکس خبري -ضرورت پاسخگويي

نشست «بررسی كارنامه عملكرد قوه قضائیه» در دانشگاه شریف با حضور دانشجویان و شور و هیجان خاص محیط‌های دانشجویی برگزار شد و در آن حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه ‌قضائیه تلاش كرد با صبر و حوصله به پرسش‌های صریح دانشجویان پاسخ گوید.

نشست «بررسي کارنامه عملکرد قوه قضائيه» در دانشگاه شريف با حضور دانشجويان و شور و هيجان خاص محيط‌هاي دانشجويي برگزار شد و در آن حجت‌الاسلام و المسلمين محسني‌اژه‌اي، معاون اول قوه ‌قضائيه تلاش کرد با صبر و حوصله به پرسش‌های صريح دانشجويان پاسخ گويد.
چنين اقدامي را که پيش از اين به صورت موردي صورت گرفته بود، بايد به فال نيک گرفت و از مسئولان دستگاه قضايي خواست تا با تداوم چنين حضوري در نزديک کردن دستگاه قضايي به مردم و به ویژه قشرهای اثرگذاري چون جوانان و دانشجويان تلاش کنند.
امروز در جامعه پرسش‌‌ها، ابهامات و اعتراضات زيادي نسبت به دستگاه قضايي وجود دارد که اغلب بدون پاسخ باقي مانده است. اين در حالي است که بخش قابل ملاحظه‌اي از افراد جامعه خواسته يا ناخواسته با موضوعاتي درگيرند که به نحوي به دستگاه قضايي برمي‌گردد. مطابق آمار قوه قضائيه، در سال 1395 بيش از 15 ميليون پرونده در اين مجموعه بررسي شده است که با يک جمع و ضرب ساده متوجه مي‌شويم چند ميليون نفر از جامعه به طور مستقيم و غير مستقيم با اين مجموعه درگيرند! اينجا است که ضرورت اطلاع‌رساني دقيق، بموقع و قانع‌کننده بيش از پيش احساس می‌شود.
اين اظهارات آقاي اژه‌اي که «من 100 درصد قبول دارم که اطلاع‌رساني قوه قضائيه ضعيف است و ما نتوانسته‌ايم به درستي در اين حوزه وارد شويم» هرچند اعتراف شجاعانه‌اي است، اما کافی نخواهد بود! مسئولان اين دستگاه بايد پاسخگو باشند که چرا پس از گذشت چهار دهه هنوز فرایند اطلاع‌رساني اين دستگاه ضعيف است؟! اين مسئله، موضوع کم اهميتی نيست که تنها با اعتراف به آن کار به پایان برسد؛ چرا که اين ضعف در اطلاع‌رساني موجب شده است بدبيني نسبت به اين دستگاه روز به روز افزايش يافته و سياه‌نمايي‌هاي بدخواهان نيز بر افکار عمومي اثرگذار باشد.
به نظر مي‌رسد، رفع مشکلات پاسخگويي و اطلاع‌رساني صحيح يکي از اولويت‌ها و فوريت‌هاي اصلاحي در ساختار دستگاه قضايي باشد که بدون آن زحمات شبانه‌روزی مجموعه نيروي انساني خدوم اين دستگاه قابل مشاهده نخواهد بود و چهره مخدوش ايجاد شده از قوه قضائيه همچنان تداوم خواهد يافت.

۱۳۹۶/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...