نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما:

صادرات گیاهان دارویی آلمان با درآمدهای نفتی ایران برابر است

عکس خبري -صادرات گياهان دارويي آلمان با درآمدهاي نفتي ايران برابر است

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد كشاورزی گفت: گردش مالی كل فرآورده‌ها و داروهای زیستی در جهان ۴۸۰ میلیارد دلار است. همچنین گردش مالی گیاهان دارویی آلمان بدون داشتن تنوع و اقلیم ایران، ۴۰ میلیارد دلار بوده كه این میزان بیشتر از درآمد نفتی ایران است.

به گزارش خبرنگار نما، مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گردش مالی گیاهان دارویی در جهان ۱۲۰ میلیارد دلار است، عنوان کرد: گردش مالی کل فرآورده‌ها و داروهای زیستی در جهان ۴۸۰ میلیارد دلار است. همچنین گردش مالی گیاهان دارویی آلمان بدون داشتن تنوع و اقلیم ایران، ۴۰ میلیارد دلار بوده که این میزان بیشتر از درآمد نفتی ایران است.
وی همچنین با تاکید به اینکه افزایش 100 هزارهکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور 150 هزار هکتار است که از این میزان 107 هزار هکتار به کشت زعفران و 17 هزار و 500 هکتار آن به کشت گل محمدی و مابقی به سایر گیاهان دارویی اختصاص دارد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طبق آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون زعفران ایران به ارزش 286 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.
پیمان یوسفی‌آذر با بیان اینکه ردیف ملی در بودجه سال آینده به طرح ملی گیاهان دارویی اختصاص یافت، افزود: بعد از ۳۵ سال، برای نخستین‌بار با وجود منابع مالی محدود، ردیف اعتباری مستقل برای گیاهان دارویی گرفته شد.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایجاد بازار مصرف و افزایش 100 هزار هکتاری سطح زیرکشت گیاهان دارویی در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است اما این افزایش منوط به ایجاد بازار فروش در کشور و دنیا است.
یوسفی‌آذر با اشاره به اینکه برای بازار گیاهان دارویی برنامه جامعی تهیه شده است، ادامه داد: ۱۰۰ درصد اهمیت زنجیره تولید تا مصرف مربوط به بازار است و ۴۰ درصد آن به تولید ارتباط دارد؛ بنابراین در برنامه تهیه‌شده، کشورهای هدف در جهان شناسایی شده است
یوسفی‌آذر اضافه کرد: سطح زیر کشت گل‌محمدی در بلغارستان سه‌هزار هکتار است و ۶۵ درصد اسانس گل‌محمدی در جهان را تولید می‌کند؛ این در حالی است که با وجود سطح زیر کشت ۱۷,۵ هزار هکتاری گل‌محمدی در ایران از صادرات اسانس سهم چندانی نداریم.
یوسفی‌آذر متوسط برداشت زعفران در مزارع کشور را شش تا ۱۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و گفت: متوسط برداشت زعفران در خراسان ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم در هکتار و در برخی مزارع الگو به ۳۸ کیلوگرم در هکتار رسیده است.
یوسفی‌آذر با اشاره به اینکه صادرات زعفران ایران بر اساس اظهارنامه گمرک ۲۸۶ میلیون دلار است، افزود: حجم صادرات زعفران از مبادی غیررسمی کشور نیز ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

۱۳۹۶/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...