نسخه چاپی

جایگزینی گیاهان درخشان به جای لامپ در آینده نزدیك

بسیاری از ما ممكن است برخی از لامپ های شیك را كه در بازار عرضه می شود را در اختیار داشته باشیم اما تا حالا به این فكر كردید كه یك روز می توانیم نور مورد نیاز برای مطالعه را با گیاهان جایگزین كنیم؟

به گزارش نما، گیاهان درخشان، به اندازه کافی قدرتمند و روشن هستند که بتوان از آنها به عنوان جایگزینی مناسب برای لامپ های خیابانی و یا روشنایی اداری استفاده کرد، مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) اولین گام جدی را برای پرورش و ایجاد گیاهان درخشان با استفاده از نانوذرات تخصصی را برداشته اند.

شاید خیلی از اتفاقاتی که در قرن ۲۱ به وقوع پیوسته جزو آرزوها و حتی رویاهای ما در زمان کودکی باشد و اما کدام یک از شما در گذشته به این فکر میکردید که یه زمانی از نور گیاهان به جای لامپ استفاده شود ؟؟

بسیاری از ما ممکن است برخی از لامپ های شیک را که در بازار عرضه می شود را در اختیار داشته باشیم اما تا حالا به این فکر کردید که یک روز می توانیم نور مورد نیاز برای مطالعه را با گیاهان جایگزین کنیم؟

گیاهان درخشان، به اندازه کافی قدرتمند و روشن هستند که بتوان از آنها به عنوان جایگزینی مناسب برای لامپ های خیابانی و یا روشنایی اداری استفاده کرد، مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) اولین گام جدی را برای پرورش و ایجاد گیاهان درخشان با استفاده از نانوذرات تخصصی را برداشته اند.

گیاهان آبزی پرور(آبرسانی) قادرند تقریبا چهار ساعت در لحظه از نور کم استفاده کنند اما امید است که یک روز این گیاهان و گونه های دیگر به اندازه کافی روشن باشند تا راه حل های روشنایی ما را جایگزین کنند.

در واقع هدف اصلی، تولید یک نوع گیاه است که بتوان آن را با چراغ میز کار خودمان جایگزین کنیم.چراغی که شما مجبور نیستید برای روشن شدن، آن را به جایی وصل کنید.

مایکل استرانو(Michael Strano)، نویسنده ارشد و استاد مهندسی شیمی در موسسه فناوری MIT معتقد است “نوری که تولید می شود در نهایت توسط متابولیسم انرژی از خود گیاه است.”

مهندسان موسسه MIT دریافته اند برای ایجاد گیاهان درخشان باید از آنزیمی به نام لوسیفز استفاده کنند. جالب است بدانید کرم های شب تاب برای ایجاد روشنایی خود از همین آنزیم استفاده می کنند
این آنزیم بر روی یک مولکول به نام لوسیفرین که نور را تولید می کند، عمل می کند، البته برای عملی شدن این اتفاق مولکولی دیگری به نام Co-enzyme A برای ایجاد روشنایی لازم است.

هم اکنون شاید این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که چگونه این کار عملی خواهد شد ؟؟
در جواب این سوال باید گفت بعد از همه این یافته ها کاری که باید انجام شود این است که هر یک از این ذرات که دارای نور و قابلیت بالقوه هستند در حامل هایی قرار می گیرند، و در یک محلول غوطه ور جایگزین می شوند و سپس در معرض فشار به داخل برگ تزریق می شوند.

تیم امیدوار است که از این فرآیند به منظور ایجاد یک رنگ یا اسپری بر پایه آنزیم لوسیفر جهت فراهم آوردن قابلیت های نورپردازی گیاهان، در آینده به کار گیرد.

تاکنون، این روش با موفقیت بر روی گل کلم، قارچ، کلم و اسفناج مورد آزمایش قرار گرفته است. به گفته محققان موسسه، این فناوری می تواند برای تامین نور کم در محیط داخلی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، درختانی با این ذرات تعبیه شده اند، که می تواند در آینده نزدیک ما را به نور چراغ های خیابانی کاملا بی نیاز کند.

اگر این مطالعه به چنین نتیجه ای برسد، که گیاهان درخشان می توانند برای تامین ۲۰ درصد از مصرف انرژی در جهان استفاده شوند و همچنین می تواند در کاهش راندمان دی اکسید کربن تاثیر گذار باشد، یک تحول بسیار بزرگ و خارق العاده در جهان رقم خواهد خورد.

منبع: نت نوشت

۱۳۹۶/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...