نسخه چاپی

۶ اشتباهی كه دندان‌ها را زرد می‌كنند

محققان می‌گویند كه استفاده نكردن از نخ‌دندان می‌تواند به تجمع پلاك‌های مخرب در دندان‌ها منجر شود و آسیب‌های جدی به آن‌ها برساند.

به گزارش نما، اگر تا کنون استفاده از نخ‌دندان را جدی نگرفته‌اید، هرچه زودتر باید این کار را به برنامه روزانه خودتان اضافه کنید. محققان می‌گویند که استفاده نکردن از نخ‌دندان می‌تواند به تجمع پلاک‌های مخرب در دندان‌ها منجر شود و آسیب‌های جدی به آن‌ها برساند

۱. استفاده بیش از حد از دهان‌شویه یا انتخاب انواع بیش از حد اسیدی

یکی از بدترین حالت‌ها برای دندان‌ها، خشکی دهان است. بزاق دهان، مجموعه‌ای از مواد معدنی، آنزیم‌ها و ترکیبات اکسیژنی دارد که تعادل pH را در دهان حفظ می‌کنند و در نتیجه اسیدهایی که می‌توانند مینای دندان را تخریب کنند را کاهش می‌دهند. به‌ علاوه، خود بزاق دهان به‌طور منظم دندان‌ها را شست‌وشو می‌دهد و با دفع باکتری‌های مضر، مانع از لک‌دار شدن دندان‌ها می‌شود. مساله آزاردهنده این است که بسیاری از دهان‌شویه‌های تجاری، سطح اسیدی بالایی دارند و اگر بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند به مینای دندان‌ها آسیب برسانند.

۲. زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها و سبزی‌های اسیدی

همان‌طور که دهان‌شویه‌های اسیدی می‌توانند مینای دندان‌ها را از بین ببرند، اسیدهای خوراکی در قالب میوه‌ها و سبزی‌های اسیدی نیز می‌توانند همین مشکل را ایجاد کنند. این مواد غذایی عبارت‌اند از انواع مرکبات و آب آن‌ها، گوجه‌فرنگی، آناناس، سرکه، نوشابه‌های گازدار، بعضی از نوشیدنی‌های ورزشی و بعضی از سس‌های سالاد مبتنی بر سرکه.

محققان می‌گویند که لزومی ندارد که شما همه این مواد غذایی را برای همیشه از رژیم غذایی کنار بگذارید. استفاده از آب ساده پس از مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، اثرات منفی‌شان را تا حدود زیادی از بین می‌برد. البته باید پس از مصرف چای یا میوه‌هایی مانند بلوبری، آب بیشتری بنوشید.

۳. در مصرف قهوه زیاده‌روی می‌کنید

اگرچه محققان اطمینان دارند که قهوه تلخ دارای فواید مختلفی برای بدن است، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. بسیاری از افراد عادت دارند که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه بنوشند که به‌خودی‌خود مخرب نیست. درواقع، اگر آب کافی پس از نوشیدن قهوه مصرف شود و دندان‌ها به اندازه کافی در طول روز مسواک زده شوند، نوشیدن چند فنجان قهوه در روز به زرد شدن دندان‌ها منجر نمی‌گردد.

بعضی از محققان می‌گویند که ترفندهایی مانند نوشیدن سریع‌تر قهوه یا حتی استفاده از نی در شرایط خاص، می‌تواند مدت‌زمان تماس ترکیبات قهوه با دندان‌ها را به حداقل برساند و تاثیر مخرب آن‌ها را از بین ببرد.

۴. به سیگار کشیدن عادت دارید

ترکیبات شیمیایی خاصی که در سیگار، پیپ و محصولات مشابه وجود دارند، به مینای دندان‌ها آسیب می‌رسانند و رنگ دندان‌ها را زرد می‌کنند. پس هرچه بیشتر سیگار بکشید، این حالت را بیشتر مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این، سیگار کشیدن با مجموعه‌ای از مشکلات دهان و دندان نیز مرتبط است که از میان آن‌ها می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد: بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان‌ها و خشکی دهان. اگر به سلامتی دهان و دندان خودتان اهمیت می‌دهید، باید هرچه سریع‌تر سیگار کشیدن را ترک کنید.

۵. بهداشت دهان و دندان را کامل رعایت نمی‌کنید

اگر تا کنون استفاده از نخ‌دندان را جدی نگرفته‌اید، هرچه زودتر باید این کار را به برنامه روزانه خودتان اضافه کنید. محققان می‌گویند که استفاده نکردن از نخ‌دندان می‌تواند به تجمع پلاک‌های مخرب در دندان‌ها منجر شود و آسیب‌های جدی به آن‌ها برساند. این در حالی است که نخ‌دندان می‌تواند باکتری‌های مخرب را تا حدود زیادی از دندان‌ها جدا کند و مانع از فعالیت تخریبی آن‌ها شود.

۶. به شیوه درست مسواک نمی‌زنید

مسواک زدن روزانه و به‌طور منظم واقعا ضروی و صحیح است، اما مسواک زدن با فشار و سریع اصلا به معنای افزایش تاثیرگذاری آن نیست. درواقع، چنین عادتی حتی می‌تواند اثرات معکوس داشته باشد و به دندان‌ها آسیب برساند. محققان می‌گویند که مسواک زدن با فشار زیاد یا سرعت بالا، می‌تواند مینای دندان‌ها را از بین ببرد و تماس مسواک و ترکیبات خمیردندان با لایه دنتین را امکان‌پذیر سازد که اصلا اتفاق خوبی نیست.

۱۳۹۶/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...