نسخه چاپی

رایزنی «مك‌مستر» بر سر طرحی «آبرومندانه» برای نگاه داشتن ترامپ در برجام

مشاور امنیت ملی آمریكا در حال توافق با دو سناتور ارشد این كشور بر سر روشی آبرومندانه جهت نگاه داشتن آمریكا در برجام است.

به گزارش نما، «دیلی‌بیست» در گزارشی بامداد شنبه مدعی شده «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا طی مذاکراتی با دو سناتور ارشد این کشور در حال تلاش برای یافتن روشی آبرومندانه جهت نگاه داشتن آمریکا در برجام هستند.

«دیلی‌بیست» به نقل از چندین منبع در داخل و خارج دولت ترامپ نوشته مک‌مستر در حال همکاری‌های نزدیک با «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و «بن کاردین»، عضو ارشد دموکرات در این کمیته است.

مطابق این گزارش، مک‌مستر در حال ایفای همان نقشی است که پاییز گذشته ایفا کرد: دور نگاه داشتن ترامپ از یک موضوع تحریک‌آمیز مربوط به قوه مقننه، به نحوی که بتوان او به صورت بی‌سر و صدا در توافق هسته‌ای نگاه داشت.

به گفته منابع آگاه، مک‌مستر این بار به دنبال رسیدن به توافق با سران کمیته روابط خارجی سنا است تا بر اساس آن بتواند رئیس‌جمهور را متقاعد کند تصمیم او در ماه اکتبر مبنی بر عدم صدور تأییدیه برای ایران کنگره را برای اصلاح مفاد این توافق تحت فشار قرار داده است.

به نوشته دیلی‌بیست، مک‌مستر فکر می‌کند یک راه آبرومندانه برای سوق دادن کاخ سفید به سمت پذیرش توافق هسته‌ای توافق با کورکر و کاردین برای حذف ضرب‌الاجل‌هایی است که ترامپ بایستی در آن موعدها درباره برجام به کنگره گزارش بدهد.

مک‌مستر پنجشنبه هفته گذشته با کاردین و کورکر دیدار و درباره این موضوع گفت‌وگو کرد.

کورکر به تازگی گفته که کاخ سفید پیش‌نویس طرح قانونی خود درباره برجام را تهیه کرده است. منابع آگاه می‌گویند انتظار آنها این است که این طرح تمایل کنگره برای تمدید مفاد توافق بعد از مهلت انقضای آن در سال‌های آینده است.

دو منبع آگاه گفته‌اند لحن طرح مورد توافق میان کاردین، مک‌مستر و کورکر روی محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های پایانی برجام متمرکز خواهد بود. چنین اقدامی به ترامپ امکان خواهد داد ادعا کند که توافق را تقویت کرده اما گنجاندن چنین بندی در واقع با توجه به اینکه کنگره امکان مذاکره مجدد درباره مفاد توافق را ندارد، بی‌تأثیر خواهد بود.

دو منبع دیگر می‌گویند انتظار آنها این است که طرح مذکور حاوی مفادی باشد که 6 سال بعد و همزمان با شروع انقضای برخی مفاد برجام به کار می‌افتند. در صورتی که ایران در آن مقطع زمانی برخی مفاد برجام را نقض کند یک شمارش معکوس 90 روزه آغاز خواهد شد و کنگره درباره یکی از موارد زیر تصمیم خواهد گرفت: یا رأی به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد داد و یا آن تحریم‌ها به صورت خودکار برمی‌گردند.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...