نسخه چاپی

كانكس‌نشینی مقدمه‌ای بر توسعه حاشیه‌نشینی

یك آسیب شناس و استاد دانشگاه گفت: افزایش كانكس نشینی باعث افزایش روند مهاجرت و توسعه حاشیه نشینی خواهد بود.

به گزارش نما، دکتر مجید ابهری در مورد آغاز پدیده کانکس نشینی در حاشیه تهران گفت: در برخی از خبرها از موضوع کانال خوابی صحبت به میان آمده بود این افراد کسانی هستند که از رفتن به گرمخانه ها به دلایل مختلف وحشت داشته و از آن خودداری کردند بنابراین باید گفت شهرداری با ایجاد گرمخانه و مددسرا با هسته بی خانمانی در زمستان مقابله می کند.

وی گفت: کانال خواب ها افرادی هستند که تمایلی به رفتن به گرمخانه ها ندارند اما جامعه امروز مخصوصا در تهران با پدیده کانکس نشینی که مقدمه و بستر گسترش ناموزون شهری و افزایش مهاجرت است، روبرو شده است.

این آسیب شناس تاکید کرد: در مناطق ۲۱ و ۲۲ و همچنین حاشیه غرب و شمال غرب تهران پدیده کانکس نشینی به صورت خرید و فروش کانکس و یا اجاره آن انجام می شود و اغلب در هر کانکس دو یا سه خانواده زندگی می کنند که با مشکلات بهداشتی مانند حمام و دستشویی روبرو هستند.

به گفته وی، همچنین برق مصرفی کانکس نشینان معمولاً رایگان و از سیم های اصلی گرفته می شود و آب آشامیدنی نیز کاملاً غیربهداشتی بوده که این موضوعات مشکلاتی را برایشان به دنبال دارد. معمولا کانکس ها به صورت چوبی و یا فلزی بوده و براساس یک قرارداد به افراد واگذار می شود.

ابهری اظهار داشت: کانکس ها توسط افرادی که قبلا در پروژه های ساختمانی این مناطق مشغول به کار بوده اند اجاره و یا فروخته می شود. این افراد که صاحبان اولیه این کانکس ها هستند کم کم به ساختن خانه های غیرمجاز دست می زنند و در صورت مقابله با این حرکت با جوسازی و ناآرامی مواجه خواهیم بود بنابراین لازم است این گونه کانکس ها را شناسایی کرده و صاحبان فعلی آنها سرشماری شوند تا باعث ساخت و سازهای غیرمجاز نشوند و از رشد آن جلوگیری شود و همچنین رشد بی رویه در تهران متوقف گردد.

این استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر افرادی که با سوء استفاده از فرصت و ضعف مالی مهاجرین پول های کلانی در این زمینه به جیب می زنند شناسایی شده و از کار آنها جلوگیری به عمل آید چرا که در فازهای بعدی با خانه های گلی، حلبی و ساختمان های سست و غیر فنی مواجه خواهیم بود.

وی گفت: در نهایت افزایش روند تسریع مهاجرت و حاشیه نشینی دستاوردهای اصلی این حرکت خواهد بود.
منبع: مهر

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...