نسخه چاپی

واكنش روسیه به تهدیدهای ترامپ درباره برجام

معاون وزیر خارجه روسیه به اظهارات رئیس‌جمهور آمریكا كه تهدید كرده بود از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خارج خواهد شد پاسخ داد.

به گزارش نما، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه به تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) واکنش نشان داد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این دیپلمات روسیه تصریح کرد مسکو با هر گونه تلاش برای تضعیف توافق هسته‌ای «برجام» مخالف است.

وی گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قابل تغییر نیست و ما با هر گونه تلاش برای تضعیف آن مخالف هستیم.»

ریابکوف در ادامه خاطرنشان کرد تهدیدهای ترامپ درباره برجام نشان می‌دهد آمریکا توسل به زور برای حل و فصل مسائل را ترجیح می‌دهد.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «ما دیدگاهی بسیار منفی درباره تصمیم‌ها و بیانیه‌های دیروز که توسط واشنگتن اعلام شدند داریم. بدترین انتظارات ما دارند محقق می‌شوند. آمریکا به این طریق ترجیح خودش برای توسل به زور برای حل مسائل را نشان داده است.»

وی همچنین گفت: «چشم‌انداز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ضربه‌ای بسیار جدی به کل نظام توافقنامه‌های بین‌المللی و به تقویت نظام منع اشاعه هسته‌ای وارد خواهد کرد.»

ترامپ جمعه شب، طبق تعهدات آمریکا در برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما بار دیگر از قانونگذاران کنگره خواست طرحی را برای «اصلاح نقائص فاجعه‌بار برجام» تهیه کنند. وی سپس تصریح کرد که چنین طرحی بایستی حاوی چهار شرط باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «هر طرح قانونی درباره برجام، برای اینکه به امضای من برسد، بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً باید از ایران بخواهد به بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی‌های نظامی از تمامی سایت‌های مورد درخواست را بدهد. دوم، باید ضمانت کند ایران هرگز به ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک نمی‌شود. سوم، چنین طرحی، بر خلاف توافق هسته‌ای برجام نباید تاریخ انقضا داشته باشد. و چهارم این طرح باید برای اولین بار در قوانین آمریکا تصریح کند که موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی، مقوله‌هایی جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های جدید شود.»

ترامپ در بخش‌های دیگر این بیانیه با لحنی آمرانه از اروپا خواست با آمریکا برای انجام چندین اقدام ضد ایرانی همراه شود. قطع منابع مالی سپاه، اعلام تمامیت حزب‌الله لبنان به عنوان سازمان تروریستی، مهار برنامه موشکی ایران، مقابله با اقدامات ایران در زمینه کشتی‌رانی بین‌المللی، فشار بر ایران در زمینه حقوق شهروندان و توقف تجارت با گروه‌هایی که سپاه را تأمین مالی می‌کنند برخی از اقداماتی است که ترامپ از کشورهای اروپایی خواسته در زمینه ایران انجام دهند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...