نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما:

حذف دلار از مبادلات تجاری نسخه شفابخش اقتصاد ایران

عکس خبري -حذف دلار از مبادلات تجاري نسخه شفابخش اقتصاد ايران

گرانی، ركود، بیكاری و درآمد ناكافی مشكلات شناخته شده ی اقتصاد ماست. دلار اگر تنها دلیل این مشكلات نباشد بخش غیر قابل چشم پوشی آن است.

گرانی، رکود، بیکاری و درآمد ناکافی مشکلات شناخته شده ی اقتصاد ماست. دلار اگر تنها دلیل این مشکلات نباشد بخش غیر قابل چشم پوشی آن است.
دلار پای ثابت اغتشاشات اقتصادی ایران است. اعتراضات معیشتی مردم در سال 1371 بعد از اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز در دولت سازندگی اتفاق افتاد و یک دهه بعد در تورم سالهای ابتدایی دهه 80 باز رد پای افزایش نرخ ارز به وضوح دیده می شود.
در سالهای 91 تا 94 تحریک دلار باعث تورم شتابان و رکود بی سابقه ایران شد و حالا دوباره در سال 96 سیاست های تعدیل و افزایش ارز موجب اعتراض مردم شده است.
در یک نگاه تحلیلی دلار شاهد آن هستیم که دلار هر سال جهش و اقتصاد ایران فروکش می کند. به راستی دلار در اقتصاد ما چه می کند؟
دلار درآمد دولت را تعیین می کند، دلار نبض قیمت ها را در دست دارد، چرخ صنایع داخلی به چرخش دلار وابسته است و دلار ثروت مردم و بانکهای ماست. در واقع دلار تنها پول رایج آمریکا نیست بلکه مهم ترین ابزار برای کنترل متحدان و تهدید دشمنان آمریکاست.
دلار یک نظام است که وابسته بودن به آن در حقیقت افتادن در تار عنکبوتی پیچیده شامل اسکناس های دلار، نظام پرداخت های دلار و نظام های تسویه آن می شود.
منافع ایران در سوئیفت، غول های نفتی ما، وام های بین المللی و حتی امتیازهای نهادهای بین المللی مانند فدراسیون جهانی فوتبال، همه در این شبکه در هم پیچیده زمین گیر شده اند.
دلار همان اسلحه نامرئی آمریکاست که بر روی شقیقه معیشت مردم گذاشته شده است و آمریکا هزینه جنگ افروزی و جاه طلبی خود را با چاپ دلار از دیگر کشورها می گیرد و با تزریق تورم خود به اقتصاد جهانی، از همه مردم دنیا مالیات غیر مستقیم می گیرد.
کشورهای جهان می دانند باید با این ویروس که در رگ های اقتصادی جریان دارد مقابله کرد. اروپایی ها که به ظاهر همراه آمریکا هستند پیش از همه از دلار گریختند و یورو را ایجاد کردند و به تبع آنها چین و روسیه نیز حالا با سرعت از شبکه پیچیده دلار دور می شوند و کشورهای کوچکتری مانند ببرهای جنوب شرق آسیا بعد از اینکه یکبار در دام دلار افتادند حالا پیشرو در پیمانهای پولی دو جانبه هستند.
دلار تنها باعث و بانی مشکلات معیشتی امروز نیست اما پازل حل این مشلات بدون حذف دلار ناقص خواهد بود .نمی توان دل به دلار آمریکا سپرد و به سربلندی ایران اندیشید.

۱۳۹۶/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...