نسخه چاپی

سالی یك فیلم انیمیشن خواهیم ساخت

امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مركز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام كرد حداقل یك فیلم سینمایی انیمیشن و حداكثر سه فیلم پرفروش در سال تولید خواهند كرد.

به گزارش نما، مراسم معارفه معاونان انیمیشن و مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور مدیرعامل، جمعی از مدیران مرکز گسترش و جامعه سینمای انیمیشن کشور برگزار شد.

در ابتدای مراسم سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد گفت: از ۲ سال قبل مقرر شد در ساختار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فعالیتی که در طول بیش از ۳۴ سال انجام می‌گرفت، تغییراتی ایجاد شود و حمایت از تولید فیلم‌های اول و دوم سینمایی، مستند، فیلم کوتاه حرفه‌ای و انیمیشن که در این مرکز انجام می‌شد به تمرکز بر تولید مستند و انیمیشن محدود شود. البته این تصمیم تنها به معنای حمایت ویژه از سینمای مستند نبود و باید اعلام کنم که اساس این تغییر به دلیل رویکرد و حمایتی بود که سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از سینمای انیمیشن کشور مدنظر داشت.

مدیرعامل مرکز گسترش افزود: لازم بود در این زمینه تغییراتی را اعمال کنیم و امیرمحمد دهستانی را از جمع دوستان انیماتور برای معاونت انیمیشن مرکز انتخاب کردیم. وظیفه خود می‌دانم از همکارانی که در این سال‌ها ما را در شورای انیمیشن مرکز همراهی کردند از جمله سعید توکلیان، روانبخش صادقی، اسماعیل شرعی و محمدعلی صفورا تشکر کنم.

وی ضمن تشکر ویژه از مرتضی رزاق‌کریمی گفت: وی طی این سال‌ها در کنار مسئولیت‌های متعددی که برعهده داشتند، مدیریت شورای انیمیشن مرکز را هم عهده‌دار بود و من به صورت ویژه از وی تشکر می‌کنم چون در این سال‌ها مرکز گسترش موفقیت‌های متعددی را در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی انیمیشن کسب کرد.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به دیداری که پیش از آغاز مراسم با رییس سازمان سینمایی داشته است، افزود: محمدمهدی حیدریان ضمن عذرخواهی بابت عدم حضور در این جلسه یادآوری کرد که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سینما برای وی و سازمان سینمایی، حمایت جدی از انیمیشن است. خوشبختانه انیمیشن‌های هنری در طول این سال‌ها رشد خوبی داشته‌اند اما آن چه که در سینمای مستند و انیمیشن با آن مواجه هستیم عدم ورود جدی به حوزه بازار بین‌المللی فیلم انیمیشن و مستند است

مدیرعامل مرکز گسترش تقارن تاسیس صنف کارگری انیمیشن و راه‌اندازی معاونت انیمیشن مرکز را به فال نیک گرفت و گفت: بدیهی است این صنوف هستند که در این حوزه نقش اصلی را ایفا می‌کنند و ما در مقام دولت قرار است حامی و همراه صنوف باشیم. آسیفا هم که سال‌های طولانی به عنوان خادم جامعه انیمیشن فعالیت کرده است امروز می‌تواند در نقش فرهنگی و جدی‌تر خود، حامی و یار و یاور سینمای انیمیشن باشد.

وی ادامه داد: در حکم امیرمحمد دهستانی بحث‌های متعددی را مدنظر قرار دادیم. مرکز گسترش در میان فعالیت‌های متنوعی که انجام می‌دهد، تنها در بخش انیمیشن حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد را در دستور کار دارد. خوشبختانه انیمیشن‌های هنری در طول این سال‌ها رشد خوبی داشته‌اند اما آن چه که در سینمای مستند و انیمیشن با آن مواجه هستیم عدم ورود جدی به حوزه بازار بین‌المللی فیلم انیمیشن و مستند است.

طباطبایی‌نژاد با بیان این که در دوره پیش‌رو رویکرد مرکز گسترش توجه جدی‌تر به حوزه بازار جهانی فیلم است، تصریح کرد: می‌خواهیم بازتعریفی برای تولید مشترک داشته باشیم. اگر نتوانیم در تولید مشترک با کشورهای صاحب صنعت این حوزه تعامل داشته باشیم، بدیهی است که ورودمان به بازار فیلم هم ساده نخواهد بود.

دهستانی محبوب‌ترین استاد انیمیشن دانشگاه است

در ادامه‌ این مراسم علیرضا گلپایگانی گفت: برای من امیرمحمد دهستانی فراتر از یک دوست و همچون یک برادر بزرگ است. سابقه آشنایی من با دهستانی به نیمه دهه ۶۰ بازمی‌گردد؛ در یک کارگاه کوچک انیمیشن در دانشکده سینما که مردی جوان و خوشرو در کنار من، اولین فیلم کوتاه انیمیشن خود را به سرانجام رساند. در طول این ایام همواره میل وی را برای تولید انیمیشن شاهد بودیم. دهستانی به مدت ۱۷ سال یکی از ستون‌های اصلی موسسه «حور» بود. او علاوه بر تولید، کارگردانی و ... نیروهایی را در این موسسه که دانشگاهی نانوشته محسوب می‌شد، تربیت کرد که بعدها وارد بازار تولید انیمیشن شدند.

جوایز چهار سال اخیر سینمای انیمیشن بی‌سابقه است

در ادامه بهرام عظیمی با اشاره به اتفاقات مثبتی که در زمینه انیمیشن کوتاه و جشنواره‌ای در طول مدیریت سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد رخ داده است، گفت: در این سال‌ها شاهد اتفاقات خوبی بودیم و بسیاری از دوستانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کردند به مرکز آمدند و توانستند اثری تولید کنند که پیش از این نساخته بودند. جوایزی که دوستان انیماتور در چهار سال اخیر به دست آوردند، بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: دهستانی ۲۳ سال داشت که با هم و به همراه چند دوست دیگر، در موسسه «حور» کار حرفه‌ای را آغاز کردیم. در ادامه برخی رفتند و ما ماندیم و کار کردیم. او تا پیش از دریافت این حکم، انسانی درجه یک از دید ما بود و بعد از این حکم نمی‌دانم چه اتفاقی برای ما رخ می‌دهد و اگر روزی از او تقاضای سرمایه برای ساخت یک فیلم سینمایی داشته باشیم و او موافقت نکند، آیا باز هم همین حرف را درباره امیر می‌زنیم یا نه!؟

عظیمی در پایان با اشاره به صحبت‌هایی که پیرامون تولید مشترک با کشورهای خارجی مطرح شد، بیان کرد: موضوع اصلی این است که بچه‌های کشور ما تشنه‌ انیمیشن خوب هستند و باید برای این قشر انیمیشن‌های خوب ساخت.

روانبخش صادقی هم با حضور پشت تریبون درباره‌ امیرمحمد دهستانی گفت: دهستانی بسیار به روز است و به نظر من از خودگذشتگی کرد که این مسئولیت را پذیرفت. زمانی که مسئولیتی را می‌پذیرید، بسیاری از دوستان تصور می‌کنند حقی از آن‌ها ضایع شده است و این نیازمند یک از خودگذشتگی است. امیدوارم مقداری در این زمینه مدارا کنیم و به نظرات اعضای شورای امیرمحمد دهستانی احترام بگذاریم چرا که او اعتبار یک جمع است. امروز را به فال نیک می‌گیرم و قطعاا معاونت انیمیشن و حضور دهستانی یکی از نقاط عطف انیمیشن ایران خواهد بود.

در ادامه این مراسم ضمن یادی از وحید نصیریان و قرائت فاتحه‌ای برای شادی روح این هنرمند حوزه انیمیشن، با حضور حسین ترابی، طباطبایی‌نژاد و سعید توکلیان، حکم معاونان مستند و انیمیشن مرکز به مرتضی رزاق‌کریمی و امیرمحمد دهستانی اهدا شد.

حضور انیمیشن در سینما و سینما در انیمیشن، کلید اصلی این معاونت است

امیرمحمد دهستانی پس از دریافت حکم خود و تشکر از گلپایگانی، عظیمی و روانبخش صادقی که درباره او سخن گفته بودند، گفت: بسیار خوشحالم که معاونت انیمیشن مرکز گسترش راه‌اندازی شد. بحث حضور انیمیشن در سینما و سینما در انیمیشن کلید اصلی این معاونت است. ذهنیت ما تولید سینمایی است و می‌خواهیم حداقل یک فیلم سینمایی انیمیشن و حداکثر سه فیلم پر فروش در سال تولید کنیم.

وی تاکید کرد: از تولیداتی که در چارچوب سینمای کودک و نوجوان باشد حمایت حداکثری خواهد شد از جمله آثار با ارزش ویدیویی که ما در ایران از آن محروم هستیم و باید در این مقطع به آن توجه کنیم.در سینما اصل بر کیفیت است و باید اثری تولید کنیم که مخاطب آن را به اثر خارجی ترجیح دهد و مسلما باید ویژگی‌های بومی و اعتقادی ما را داشته باشد

دهستانی با بیان این که انیمیشن‌های هنری ایران وضعیت خوبی دارند، تصریح کرد: ما در این مدت تلاش کردیم که دوستان از تمامی نسل‌ها آثار خوبی تولید کنند که نتیجه آن را دیدیم. امیدوارم در انیمیشن‌های سینمایی هم بتوانیم این پیشرفت را داشته باشیم از سوی دیگر بحث انیمیشن در سینما بحث مهمی است و قصد داریم پیوندی میان سینمای زنده و انیمیشن داشته باشیم.

وی در ادامه یادآور شد: در طول سالیان گذشته برخی افراد به اشتباه وارد عرصه انیمیشن شدند؛ راهکارهای تخصصی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد و باید در این زمینه کمی تعارفات را کنار بگذاریم. در سینما اصل بر کیفیت است و باید اثری تولید کنیم که مخاطب آن را به اثر خارجی ترجیح دهد و مسلما باید ویژگی‌های بومی و اعتقادی ما را داشته باشد. من چشم به حمایت همگی شما دارم و اگر شما نبودید به هیچ عنوان این سمت را قبول نمی‌کردم. من به پشتوانه‌ شما نیاز دارم و امیدوارم بتوانیم تحولی در انیمیشن ایران ایجاد کنیم.

آینده سینمای جهان به انیمیشن و مستند تعلق دارد

مرتضی رزاق‌کریمی هم در سخنانی اظهار کرد: حضور در حوزه‌ انیمیشن مرکز گسترش برای من یک فرصت بود. در این چند سال آموزه‌های بسیاری کسب کردم و برای من به عنوان یک فرد بی‌تجربه بسیار جذاب بود ضمن این که درس‌های اخلاقی و سینمایی بسیاری گرفتم.

وی در پایان عنوان کرد: وجه مشترکی در انیمیشن و مستند وجود دارد و آینده سینمای جهان به این دو شاخه تعلق دارد اما متاسفانه در کشور ما مغفول مانده‌اند. آرزو دارم به زودی شاهد موفقیت‌های روزافزون در حوزه انیمیشن باشیم که البته حضور آقای دهستانی نویدبخش موفقیت‌های بزرگ‌تری در انیمیشن است.

در این مراسم که اجرای آن بر عهده شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود، مسئولان و هنرمندان دیگری نظیر محمدرحیم لیوانی مدیرعامل صبا، علیرضا قاسم‌خان مدیر موزه سینما، محمدرضا کریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدعلی فارسی، رامین حیدری فاروقی، عبدالله علیمراد، مهین جواهریان، فرشته شکیب، اسماعیل شرعی، فرخ یکدانه، امیر سحرخیز، محمد ابوالحسنی، مهرداد زاهدیان، سیدحسین حق‌گو، کیارش زندی، علی نوری اسکویی، معین صمدی، مهدی خرمیان، سعادت رحیم‌زاده، هاجر مهرانی، ناهید صمدی امین، بابک نکویی، کیانوش دالوند، فرنوش عابدی، امیرهوشنگ معین، مهرداد علمداری، مهرداد شیخان، محمد رزینی، جمال رحمتی و ... حضور داشتند.

۱۳۹۶/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...