نسخه چاپی

70 درصد حوادث ترافیكی عامل انسانی دارد

وزیر بهداشت سابق خاطرنشان كرد: 70 درصد حوادث ترافیكی عامل انسانی دارد و بیشترین تمركز مرگ‌ومیرها در ورودی شهرها و فاصله 30 كیلومتری از شهرها است كه علت آن ناهماهنگی دستگاه‌ها و نبود نهاد راهبر در حوادث جاده‌ای است.

به گزارش نما، کامران باقری لنکرانی رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی در نشست خبری این همایش اظهار داشت: هشتمین همایش سالیانه به منظور کاهش سوانح و حوادث ترافیکی در تاریخ 11 و 12 بهمن‌ماه در شیراز برگزار خواهد شد.

وی افزود: اولین کنگره در این زمینه از سال 1389 آغاز به کار کرد. سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و همچنین در این حوادث 50 میلیون نفر مجروح می‌شوند که چهار میلیون از آنها مجروحیت‌شان باقی می‌ماند.

باقری لنکرانی توضیح داد: از زمانی که اتومبیل وارد ایران شد هر ساله آمار حوادث ترافیکی افزایش داشته است و خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال 1385 روند مرگ‌ومیر و جراحت ناشی از حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرده که از سال 1393 این روند حالت ثابت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در سال 1393 آمار مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی 16 هزار و 872 نفر بوده که این میزان در سال 94 به 16 هزار و 584 نفر رسیده است که این تغییرات از لحاظ آماری از اهمیت زیادی برخوردار نیست به دلیل اینکه تحقیقات میدانی نشان می‌دهد معمولاً آمار واقعی مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از تصادفات 30 درصد وآمار ارائه شده از سوی نهادهای رسمی تفاوت دارد.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی ادامه داد: آمار مجروحین از سال 1393 تا 1395 روند افزایشی پیدا کرده است و این رقم از 304 هزار و 485 به 333 هزار و 71 نفر رسیده که این رقم نشان‌دهنده رشد 10 درصدی جراحات ناشی از تصادفات رانندگی است.

وزیر بهداشت سابق تصریح کرد: معنی این آمار این است که باید به روش‌های جدیدتر و راهکارهای مناسب در راستای کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات توجه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: در سال 1390 نیز به دلیل افزایش جریمه‌ها و اعمال قانون نسبت به سال قبل 13 درصد آمار مرگ‌ومیر کاهش یافته است که از آن سال به بعد نیز تفاوت زیادی در آمار مشاهده نشده است.

باقری لنکرانی افزود: این آمارها در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا نگران‌کننده است و شاخص مرگ‌ومیر نیز نسبت به سایر کشورها باید در خور توجه قرار گیرد.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی تصریح کرد: اگر تعداد مرگ‌ومیر در سایر کشورها به اعضای هر 10 هزار نفر را در نظر بگیریم این رقم به عدد 9 می‌رسد در حالی که این شاخص در کشور ما روی عدد 37 قرار دارد.

وی گفت: به ازای هر 100 هزار نفر این شاخص از عدد 40 درسال95 به 19.9 کاهش پیدا کرده که این دستاورد مهمی است.

باقری لنکرانی تصریح کرد: بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی در سنین 20 تا 40 سال رخ می‌دهد. یعنی سنی که فرد می‌تواند زندگی طولانی‌تری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در کنگره امسال به جنبه‌های مختلف روش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی پرداخته خواهد شد تا بتوانیم این آمار نگران‌کننده را کاهش دهیم.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی با اشاره به اینکه معابر و پیاده‌روهای سطح شهر نیز نقش مهمی در کاهش حوادث ترافیکی دارند، گفت: مجروحان 74 درصد از حوادث ترافیکی آقایان و حدود 24 درصد دیگر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

باقری لنکرانی تصریح کرد: علل روانشناختی نیز از دیگر جنبه‌هایی است که در کنگره امسال مورد بحث قرار خواهد گرفت. به دلیل اینکه در مواقعی افراد به دلیل برتری‌طلبی و پاسخ نادرست به خطر خود را در معرض آن قرار می‌دهند.

وی گفت:‌ باید نسبت به افراد خاطی رویکرد حمایتی داشته باشیم و اینگونه نباشد که فقط با جریمه و اعمال قانون نسبت به رفتار آنها پاسخ دهیم.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی افزود: سمینار امسال به همت شبکه سلامت در حوادث ترافیکی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، گیلان، زاهدان و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

باقری لنکرانی تصریح کرد: در کنگره امسال مهمانانی از خارج از کشور دعوت شده‌اند و در این همایش 25 سخنرانی کلیدی انجام خواهد شد و میزگردهایی نیز در خصوص گواهینامه و اقدامات دریافت آن برگزار می‌شود.

وزیر بهداشت سابق با اشاره به نقش مصرف الکل در بروز حوادث رانندگی توضیح داد: الکل به عنوان یکی از عوامل خطرساز در بروز حوادث رانندگی شناخته می‌شود. در کشورهای غربی اصولاً الکل نقش بسزایی در بروز بیماری‌هایی نظیر نارسایی کبدی، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد اما در کشور ما به عنوان عاملی برای تشدید حوادث ترافیکی تبدیل شده است و 20 درصد از حوادث رانندگی به دلیل مصرف مواد روانگردان اتفاق می‌افتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 70 درصد حوادث ترافیکی عامل انسانی دارد و بیشترین تمرکز مرگ‌ومیرها در ورودی شهرها و فاصله 30 کیلومتری از شهرها است که علت آن ناهماهنگی دستگاه‌ها و نبود نهاد راهبر در حوادث جاده‌ای است. سالانه 22 تا 32 هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند که این آمار به طول رسمی 16 هزار نفر اعلام می‌شود.

۱۳۹۶/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...