نسخه چاپی

آمریكا و كره شمالی در آستانه جنگ هسته‌ای

تشدید جنگ لفظی بین ترامپ و كیم جونگ اون رهبر كره شمالی، شبه جزیره كره را بیشتر از هر زمان دیگری در آستانه جنگ هسته ای قرار داده است.

به گزارش نما، نتایج یک گزارش جدید که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده حاکی است که ریسک تقابل سیاسی و اقتصادی بین قدرت‌های بزرگ و مهم جهانی به‌شدت رو به افزایش است. این گزارش چند روز قبل از برگزاری نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس منتشر شده است.

گزارش موسوم به "ریسک های جهانی" به خطرات مهم و بزرگ در سال 2018 میلادی اشاره کرده است از جمله تهدیدات زیست محیطی ناشی از تغییرات شدید آب و هوا و دما، نابرابری های اقتصادی و حملات سایبری.

ولی مهمترین خطر قابل توجه، تشدید نگرانی‌های ژئوپلیتیک آن هم یک سال پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا و تحولات اخیر در شبه جزیره کره است. تشدید جنگ لفظی بین ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، شبه جزیره کره را بیشتر از هر زمان دیگری در آستانه جنگ هسته ای قرار داده است.

ترامپ قصد دارد در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کند. این نشست هفته آینده برگزار خواهد شد. بیش از 70 رئیس دولت از کشورهای مختلف در این نشست شرکت خواهند کرد.

ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا در 20 سال گذشته خواهد بود که در این نشست شرکت می کند.

از سال 2000 میلادی که بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در نشست داووس شرکت کرده، دیگر هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا طی سال های اخیر در این نشست شرکت نکرده‌اند. سال گذشته نیز جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا در این نشست شرکت کرد.

نتایج بررسی و نظرسنجی از بیش از 1000 کارشناس دولتی، کسب و کار و مقام های دانشگاهی و سازمان های غیر دولتی نشان می دهد که 93 درصد پاسخگویان انتظار دارند که تقابل سیاسی و اقتصادی بین قدرت های بزرگ در سال 2018 میلادی بدتر شود.

40 درصد این افراد اعلام کرده اند که این خطرات به طور چشمگیری افزایش یافته است. 79 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی و بررسی بر این باورند که خطر درگیری نظامی بین کشورها به شدت افزایش یافته است. علاوه بر خطر وقوع جنگ در شبه جزیره کره، کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی به خطر جنگ در خاورمیانه اشاره کرده اند.

این گزارش به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس و توافقنامه تجارت آزاد تی پی پی اشاره کرده و همین طور به بررسی تهدیدات ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی پرداخته است.

در حالی که نگرانی‌های ژئوپلیتیک به‌شدت افزایش یافته ولی نگرانی های زیست محیطی در صدر فهرست خطرات و ریسک‌های جهانی در سال 2018 قرار دارد. در حالی که رشد اقتصادی جهان با افزایش نسبی روبرو شده، نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی تا حد زیادی کاهش یافته است. ولی نگرانی نسبت به شکاف و نابرابری درآمدی هنوز یک مشکل اصلی و ساختاری در بسیاری از کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.

۱۳۹۶/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...