نسخه چاپی

بهانه جدید واردكنندگان برای واردات گندم

با وجود خودكفایی در گندم، برخی از بازرگانان به دلیل سود شیرین واردات، موضوعاتی همچون آب‌بری گندم و مقرون به صرفه نبودن تولید آن در داخل اهرمی برای باز كردن درهای واردات قرار دادند.


به گزارش نما، تولید گندم در طی دو سال گذشته با تأکید رهبر انقلاب بر وارد نکردن و تولید کالاهای استراتژیک در داخل افزایش یافته است و در راستای اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی هم واردات گندم را از کشورهای دیگر ممنوع کرده و تنها اجازه ورود موقت برای فرآوری و صادرات آرد یعنی کالای با ارزش افزوده را داده است.

سال گذشته ۱۱.۵ میلیون تن گندم به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شد که امسال این رقم به حدود ۸.۸۷۰ میلیون تن رسید، اما جالب اینجاست که با وجود خودکفایی در گندم، برخی از بازرگانان به دلیل سود شیرین واردات، موضوعاتی همچون آب‌بری گندم و مقرون به صرفه نبودن تولید آن در داخل، پایین بودن میزان گلوتن و پروتئین گندم تولید داخل و بالا بودن قیمت را اهرمی برای فشار به دولتمردان و برای باز کردن درهای واردات قرار دادند.

این موضوع در حالی است که شرکت بازرگانی دولتی به‌مرور گندم مورد نیاز را از طریق بورس کالا روانه بازار کرده است.

چند روز گذشته کاوه زرگران دبیر کانون انجمن‌ صنایع غذایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که برای واردات گندم، تبدیل آن به آرد و صادرات به عراق با روس‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است ماهانه 100 هزار تن گندم از روسیه توسط کارخانه‌های خصوصی برای تبدیل به آرد و صادرات وارد شود.

در کنار این خبر برخی از صاحبان صنایع کارخانجات آرد ادعا کردند که دولت گندم مورد نیاز آنها برای تولید آرد را عرضه نمی‌کند و همین امر باعث شده تا گندم از کیلویی 900 تومان به 980 تومان روی تابلوی بورس افزایش یابد.

برای آگاهی از صحت و سقم این موضوع با حسین یزدجردی رئیس کانون صنایع آرد ایران گفت‌وگو کردیم که در مورد وضعیت توزیع گندم گفت:‌ هنوز دولت گندم موردنیاز را برای تبدیل به آرد و صادرات به ما می‌فروشد، اما از آنجایی که بارش‌ها امسال کمی کاهش یافته، پیش‌بینی ما این است که ممکن است، در آینده فروش گندم برای صادرات و تأمین نیاز داخل متوقف شود.

وی افزود: در همین راستا از آنجایی ما یک بازار خوب برای صادرات آرد به عراق ایجاد کرده‌ایم و نمی‌خواهیم این بازار را از دست دهیم، با روسیه که تولید گندم مازاد دارد، مذاکره کرده‌ایم تا در صورت نیاز بتوانیم از آن محل گندم خود را تأمین کنیم.

یزدجردی در پاسخ به این سؤال که نرخ گندم خریداری‌شده از روسیه به چه قیمتی است، گفت: گندم با گلوتن 30 در هر تن 220 دلار از طرف روس‌ها قیمت‌گذاری شده که با افزایش قیمت دلار به قیمت گندم داخلی نزدیک می‌شود.

این سخنان در حالی است که طی بررسی‌ها از بازارهای جهانی، قیمت گندم روسیه با گلوتن 13 و پروتئین 27 در هر تن 205 دلار قیمت‌گذاری شده است.

همچنین آمار سایت بورس کالا نشان می‌دهد که از تاریخ 17 بهمن‌ماه دو محموله 5 هزار تنی گندم دوروم در بورس کالا عرضه شده و گندم خوراکی نیز به وفور و به عددی حدود 92 هزار تن در دو هفته اخیر عرضه شده است.

حسن عباسی معروفان معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی هم در مورد عرضه گندم در بورس کالا گفت: تا این لحظه توزیع گندم حتی برای تبدیل به آرد و صادرات را متوقف نکرده‌ایم و حتی طی این هفته 5 تا 6 هزار تن گندم برای صادرات در بورس عرضه شده است.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...