نسخه چاپی

صمصامی در گفتگو با نما:

نقدینگی كنترل نشود، اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد

عکس خبري -نقدينگي کنترل نشود، اقتصاد مقاومتي محقق نخواهد شد

وزیر سابق اقتصاد گفت: بحث دیگر رشد نقدینگی و تولید است و حدود 30 درصد نقدینگی در سال رشد می كند ولی تولید غیرنفتی ما یا رشدش منفی است یا سه درصد می شود؛ پس این نقدینگی دارد چه می شود؟ اگر این نقدینگی كنترل نشود به هیچ وجه بحث اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

حسین صمصامی وزیر اسبق اقتصاد در گفتگو با نما با بیان اینکه در سالهای 89 تا 92 اتفاقاتی در اقتصاد افتاد که ضرورت سیاستهای اقتصاد مقاومتی را بیشتر نشان داد، گفت: با تحریم بانک مرکزی در سال 90 و بسته شدن swift یک شوک به اقتصاد ما وارد شد، اقتصادی که بدلیل ضربه هدفمندی یارانه ها تضعیف شده بود و در نتیجه آن بلافاصله نرخ دلار افزایش پیدا کرد، رشد اقتصادی بشدت افت کرد، سرمایه گذاری شدیدا کاهش پیدا کرد و تورم افزایش یافت. این یعنی اقتصاد ما مقاوم نبود وهدف نجات اقتصاد متزلزل ما از این وضعیت بود.

وی ادامه داد: هدف اقتصاد مقاومتی این بود که اقتصاد از درون مردمی شود،دانش بنیان بشود، وابستگی آن به نفت کاهش یابد، با ثبات شود، رقابت پذیر گردد، شفاف شود، درونزا و عدالت بنیان گردد

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جانب رئیس جمهور به معاون اول خود تا حالا کل اقدامات انجام شده در اقتصاد مقاومتی رصد شد و خیلی ساده بگویم که این اقدامات سر و ته ندارد، اظهار داشت: طبق اعلام بانک مرکزی در سال 95 کل تسهیلاتی که سیستم بانکی پرداخت کرده است 545هزار میلیارد تومان بوده که تنها 8هزار میلیارد آن صرف پروژه های اقتصاد مقاومتی شده است. الباقی صرف چه چیزی است؟

وی افزود: ما انتظار داریم از این همه برنامه و طرح ریخته شده حداقل وضع اقتصاد کمی بهتر و مقاوم تر شده باشد.
صمصامی با تاکید بر اینکه یکی از این برنامه ها مقاوم سازی تولید بود و یکی از اقدامات آن محدود کردن واردات بود، بیان داشت:مقام معظم رهبری امسال فرمودند که واردات کالای غیرضروری باید حرام شرعی اعلام شود. اما آمار را که نگاه می کنیم انواع و اقسام کالایی که در کشور امکان تولیدشان هست بطور رسمی دارد وارد کشور می شود.

ویی اضافه کرد: مورد دیگر نرخ ارز است که قراربود اقتصاد را مقاوم کنیم تا این شوک ها برآن اثر نگذارد ولی باز هم نرخ دلار افزایش پیدا کرد وبعد از آن موضوع بودجه مطرح است که 73 درصد آن بودجه جاری دولت شده درحالیکه قرار بود بودجه از نفت مستقل شود اما حال با نخریدن نفت ما دولت دچار مشکل شده و هزینه های جاری خود را نیز نمی تواند تامین کندو این عملکرد مثبتی را در طول چهار سال نشان نمی دهد.

وی در پایان یادآور شد: بحث دیگر رشد نقدینگی و تولید است و حدود 30 درصد نقدینگی در سال رشد می کند ولی تولید غیرنفتی ما یا رشدش منفی است یا سه درصد می شود؛ پس این نقدینگی دارد چه می شود؟ اگر این نقدینگی کنترل نشود به هیچ وجه بحث اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

۱۳۹۶/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...