نسخه چاپی

دلخوش در گفتگو با نما:

آشفته بازار نوسان قیمت ارز ناشی از ضعف بانك مركزی است

عکس خبري -آشفته بازار نوسان قيمت ارز ناشي از ضعف بانک مرکزي است

سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم قیمت ارز و سكه در بازار اقتصادی كشور وظیفه ذاتی بانك مركزی است باید به گونه ای برنامه ریزی و كنترل بر قیمت ها صورت می گرفت كه چنین آشفته بازاری در جامعه بوجود نمی آمد.

سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با اشاره به افزایش بی سابقه نرخ ارز وسکه طی ماه های اخیر، گفت: تنظیم قیمت ارز و سکه در بازار اقتصادی کشور وظیفه ذاتی مسئولان دولتی در بانک مرکزی است باید به گونه ای برنامه ریزی و کنترل بر قیمت ها صورت می گرفت که چنین آشفته بازاری در جامعه بوجود نمی آمد.
وی افزود: رفع مشکلات اقتصادی کشور ناشی از نوسانات قیمت ارز،جلوگیری از افزایش بی ضابطه قیمت ها جز با خواست و اراده دولت و حراست مداوم بانک مرکزی بر قیمت ها محقق نخواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات و ضعف های موجود درتیم اقتصادی دولت برای سامان دهی به امور، عنوان نمود: عدم تثبیت خواسته های دولت دردوره پسا برجام و امید واهی به بیگانگان برای رفع مشکلات ، برهم خوردن نظم اجتماعی وسیاسی با سیاست های ناکارآمد چون عدم امنیت شغلی و مالی مردم و وضع نامطلوب اشتغال ،تولید،صادرات و واردات بی رویه در نوسانات قیمت ارز و سکه موثر بوده است.
دلخوش با بیان عوامل موثر درافزایش نرخ ارز و سکه،تصریح نمود: بنا بر اظهارات کارشناسان حوزه اقتصاد که عدم دسترسی به دلارهای نفتی، مکانیسم قیمت گذاری دلار و ضعف بانک مرکزی واقدام هدایت شده دولت برای تامین کسری بودجه را به افزایش نرخ ارز مربوط می دانند ضرورت دارد بررسی های لازم در این حوزه ها صورت گرفته و در سیاست های کلی دولت بازنگری های اساسی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور صورت گیرد که همت و اراده دولت وبانک مرکزی را می طلبد.
وی با اذعان به ضرورت تثبیت قیمت ارز وکاهش نقش آفرینی آن در اقتصاد کشور، خاطر نشان کرد: وقتی قیمت ارز به4800 تومان می رسد در لایحه دولت ومصوبات کمیسیون تلفیق اثر نامطلوبی خواهد داشت که تبعات زیان بار آن در جامعه و وضع معیشتی مردم نمود می یابد.
وی با اشاره به مسایل بین المللی و شیطنت های و دشمنی های موجود علیه ملت ایران با افزایش فشار اقتصادی، ابراز نمود: گرچه فشارهای دشمن با نقش آفرینی قیمت ارز را انکار نکرده و افزایش قیمت آن را در ایامی خاص که مسافرت های خارجی اوج می گیرد، می توانیم طبیعی قلمداد کنیم ولی نمی توانیم بپذیریم که دولت وبانک مرکزی کنترل امور را از دست داده وتوان کنترل وضع را نداشته باشند بانک مرکزی باید به قدری توانمند بوده و با برنامه و ضابطه عمل نماید که قادر به پیش بینی و مهار مشکلات موجود باشد.
نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای حذف نقش آفرینی دلار در اقتصاد کشور، گفت:فشارهای خارجی با برنامه منسجم ودیپلماسی فعال دولت قابل مهار است وگرچه به ظاهر در دنیای امروز ورود یورو هم نتوانست جایگاه دلار را متزلزل کند و حذف وابستگی به دلار سخت به نظر می رسد اما باید گفت فرمایش حضرت آقا در ایران و از سوی سیاست گزاران و سیاست مداران کاربلدقابل تحقق خواهد بود وقتی که عزم و اراده جدی در دولت برای عمل وجود داشته باشد.

۱۳۹۶/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...