نسخه چاپی

چراغ قرمز مدیران اقتصادی دولت به دانشجویان

با گذشت چند ماه از انتخابات كه در آن مدیران دولتی بر لزوم پاسخگویی تاكید داشتند، مسئولین اقتصادی به طور مكرر دعوت و درخواست دانشجویان را رد می‌كنند و حاضر نیستند پاسخگوی سوال‌‌های آن‌ها باشند.

به گزارش نما، چند ماهی از انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم می‌گذرد، انتخاباتی که می‌توان گفت بیشترین وعده کاندیدها به اصلاح نظام اقتصادی و لزوم فرهنگ پاسخگویی اختصاص داشت و هر یک دیگری را به ضعف در این زمینه متهم و خود را شخص برتر این حوزه می‌دانست.

با همه هیاهو‌های انتخاباتی حسن روحانی موفق شد یک بار دیگر اکثریت آرا را کسب و نام خود را به عنوان رئیس‌جمهور دولت دوازدهم در تاریخ ایران ثبت کند، با توجه به اینکه وی مسئولیت دولت یازدهم را نیز برعهده داشت انتظار می‌رفت روند حل مشکلات سرعت بیشتری به خود ببیند اما رفته رفته مشکلات اقتصادی بیشتر شد و روحانی و دیگر مدیران دولتی نیز کمتر در مجامع عمومی حضور می‌یافتند تا اینکه در برخی شهرها برخی افراد در اعتراض به مشکلات اقتصادی دست به تجمعاتی مسالمت‌آمیز زدند اما پس از اینکه مشاهده کردند عده‌ای خاص قصد سوءاستفاده از این اقدام را دارند از ادامه دادن به تجمعات خود منصرف شدند.

اما این ماجرا، پایان راه نبود، بسیاری از تشکل‌های دانشجویی از مدیران اقتصادی برای حضور در دانشگاه‌ها و پاسخگویی به دانشجویان دعوت کردند یا از مسئولین مربوطه درخواست کردند برای تجمع مسالمت‌آمیز آنان مجوز صادر کنند اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت با مخالفت کتبی آن‌ها روبه‌رو شدند.

* پاسخگویی وظیفه مسئولان است نه لطف آن‌ها

محمدصادق محمدیان دبیر سیاسی سابق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: دو بار طی فاصله زمانی دو هفته‌ای از اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری برای حضور در دانشگاه دعوت شد اما پاسخ رسمی‌ دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: در مرحله دوم طی نامه‌هایی جداگانه در بازه زمانی مختلف از محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد برای حضور در دانشگاه و پاسخ دادن به پرسش‌های دانشجویان دعوت شد، اما آنها نیز پاسخ شفافی ندادند، تردیدی نیست که پاسخگویی وظیفه مسئولان است نه لطف آن‌ها و حضور در دانشگاه‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای شنیدن مشکلات مردم است.

* ارائه پاسخ‌های غیرشفاف به درخواست تجمع دانشجویان

در ادامه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به نمایندگی از بسیج دانشجویی دانشگاه‌های امام صادق(ع)، تهران، شریف، خواجه نصیر، علم و صنعت و امیرکبیر طی نامه‌ای به فرمانداری تهران درخواست کرد در راستای اعتراض به سیاست‌های اقتصادی برای تجمع مسالمت‌آمیز آن‌ها جلوی مجلس شورای اسلامی مجوز صادر کند اما شورای تامین شهرستان تهران طی نامه‌ای رسمی عنوان کرد به دلیل مناسب نبودن زمان آن، با این موضوع مخالف است.

این موضوع سبب شد این دانشجویان درخواست دوم خود برای زمان دیگری به فرمانداری تسلیم کنند اما این‌بار پاسخی رسمی دریافت نکردند و صرفا با پاسخ منفی شفاهی روبه‌رو شدند.

این مخالفت‌ها سبب شد که آن‌ها درخواست سوم خود را به معاونت سیاسی امنیتی وزارت کشور ارسال کنند، علی کیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، سید محمدعلی واردی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و صادق مشایخی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگوهایی جداگانه علت این اقدام را ارائه پاسخ‌های غیرشفاف از سوی مسئولین عنوان کردند و خاطرنشان کردند: پیگیر مطالبات به حق مردم خواهند بود و در این مسیر هر هزینه‌ای که نیاز باشد، می‌دهند.

اما گویا این درخواست به صورت شفاهی به استانداری ارجاع داده شد و هنوز خبر قطعی در مورد موافقت یا مخالفت با آن به دانشجویان داده نشده است.

* دعوت از مدیران اتاق بازرگانی بی‌پاسخ ماند

بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز طی نامه‌ای به غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رکود حاکم بر فضای تولید و اشتعال و واردات اقلام مختلف از وی دعوت کرد تا با حضور در جمع دانشجویان پاسخگوی سوالات آنان در حوزه واردات باشد، پس از گذشته دو هفته و دریافت نکردن هیچ پاسخی، از پدرام سلطانی نایب رئیس اول وی برای پاسخگویی به دانشجویان دعوت شد، اما یاشار دانایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از دریافت نکردن هیچ پاسخی در این باره خبر داد.

* مسئولان به دعوت ما پاسخ نمی‌دهند

اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت درباره حضور مسئولین در جمع‌های دانشجویی اظهار کرد: ما به مسئولان دولت برای حضور در جمع دانشجویان دعوت‌نامه ارسال کردیم ولی متاسفانه هیچکدام به دعوت ما پاسخی ندادند و حضور پیدا نکردند. البته برخی از مسئولان حتی حاضر نیستند پاسخ خبرنگاران را بدهند حال چه برسد به اینکه بخواهند در نشست‌های دانشجویی شرکت کنند.

وی ادامه داد: مسئولان دولت حتی شرایطی را فراهم نکردند که ما در خدمت معاونان آن‌ها باشیم تا دانشجویان سوالات و ابهاماتی را که در ذهن خود دارند را از آن‌ها بپرسند.

* مسئولین دولتی فقط ایام انتخابات بین مردم و دانشگاهیان حضور پیدا می‌کنند

محمدرضا گلرو مفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در این رابطه به فارس گفت:
ما شاید بالای 15 نفر از مسئولان دولتی را برای نشست سالیانه اتحادیه دعوت کردیم از وزرا گرفته تا مسئولان مختلف دولتی، ولی متاسفانه پاسخی به ما داده نشد.

وی افزود: متاسفانه مسئولین دولتی فقط ایام انتخابات و زمانی که نیاز به رای مردم دارند در بین مردم و دانشگاهیان حضور پیدا می‌کنند.

* مدیر غیرپاسخگو را به همگان معرفی می‌کنیم

سعید تواناراد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز درباره عدم حضور مسئولین در جمع دانشجویان گفت: اگر از این پس هر کدام از مسئولین به بهانه‌های واهی و غیر شفاف دعوت هر کدام از تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی را رد کند، آن‌ها را به عنوان مدیر غیرشفاف و غیرپاسخگو در حضور رسانه‌ها به همگان معرفی می‌کنیم.

توجه و اعتماد ویژه امام خمینی(ره) به دانشجویان غیر قابل انکار است که نمونه ساده آن حضور پررنگ جوانان در کلیدی‌ترین پست‌ها، در بحرانی‌ترین زمان پس از انقلاب یعنی جنگ تحمیلی بود، علاقه مقام معظم رهبری به دانشجویان نیز به واسطه دیدارهای متعدد ایشان با دانشجویان و نشستن پای صحبت‌های آن‌ها به روشنی پیداست اما این موضوع زیبنده نیست که مسئولین دولتی مخصوصا مدیران اقتصادی که سرنوشت و آینده کشور به شدت به عملکرد آنان وابسته است اینگونه از مقام پاسخگویی شانه خالی و خود را در دفاتر خود زندانی کنند.

۱۳۹۶/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...