نسخه چاپی

نگاهی به كتاب «خاطرات سفیر» اثر نیلوفر شادمهری؛

بگویید خانم‌ها بخوانند

عکس خبري -بگوييد خانم‌ها بخوانند

در این كتاب خواننده تنها با مناظره‌های دینی این دانشجوی طراحی صنعتی روبه‌رو است و تصویری از كشوری كه نویسنده در آن به سر نمی‌برد مگر آنهایی كه از فیلتر همین مباحثات عقیدتی رد شده و به كمك آنها بیاید از این حیث شاید خواننده‌ای كه بخواهد تصویری از پاریس و برخی از ویژگی ­های زندگی در این شهر را ببیند كمتر با این موارد در این اثر روبه‌رو باشد و این را به عنوان یكی از نقاط ضعف این اثر ۲۲۴ صفحه‌ای است كه انتشارات سوره مهر آن را منتشر كرده است.

فهیمه اسماعیلی- خاطره‌نویسی یکی از روش‌های مرسوم و متدوال و اتفاقا پرطرفدار در میان خوانندگان است. حال اگر این خاطرات رنگ و بوی سفر هم داشته باشد میزان اقبال به آن دوچندان خواهد شد. از آنجا که نویسنده در سفر اتفاقاتی برایش روی می‌دهد که ممکن است خواننده هرگز آنها و حتی خود سفر را تجربه نکند، از این رو توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

«خاطرات سفیر» کتاب خاطرات نیلوفر شادمهری از روزهای تحصیل در مقطع دکترا در شهر پاریس است. در این کتاب خواننده شاهد خاطرات بخشی از زندگی دانشجویی یک دانشجوی ایرانی در جمع دانشجویان از کشورهای مختلف است. نویسنده در این کتاب بخش‌هایی که مربوط به مواجهات دینی با دیگر دانشجویان است را برای خوانندگان روایت کرده است. مواجهه‌هایی از جنس پرسش و پاسخ پیرامون اسلام، تشیع و ایران.

به نظر می‌رسد نویسنده در این کتاب گروه سنی نوجوان را مخاطب خود در نظر گرفته از این رو با نثری ساده و در بخش‌هایی سست با آنها سخن گفته است. این نثر روان موجب ایجاد صمیمی شدن متن شده و خواننده خود را با نیلوفر شادمهری بیگانه احساس نمی‌کند. این کتاب تصویری از یک دختر دانشجوی مسلمان ایرانی می‌بیند که اسلام برایش اولویت اصلی است و به همین خاطر خود را سفیری برای اسلام می‌بیند.

رهبر معظم انقلاب چندی پیش در جریان یکی از دیدارها به این اثر اشاره کرده و فرمودند «کتاب «خاطرات سفیر» را توصیه کنید که خانم‌هایتان بخوانند. »

این توصیه رهبر انقلاب سبب شد کتابی که مدتی از چاپ آن می‌گذشت و مورد توجه قرار نگرفته بود، به چاپ‌های متعدد برسد و به چاپ پانزدهم برسد.

در این کتاب خواننده تنها با مناظره‌های دینی این دانشجوی طراحی صنعتی روبه‌رو است و تصویری از کشوری که نویسنده در آن به سر نمی‌برد مگر آنهایی که از فیلتر همین مباحثات عقیدتی رد شده و به کمک آنها بیاید از این حیث شاید خواننده‌ای که بخواهد تصویری از پاریس و برخی از ویژگی ­های زندگی در این شهر را ببیند کمتر با این موارد در این اثر روبه‌رو باشد و این را به عنوان یکی از نقاط ضعف این اثر ۲۲۴ صفحه‌ای است که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.

این کتاب در سال ۹۶ دو مرتبه منتشر شد که مرتبه اول در ابتدای سال از سوی انتشارات «کجاوه سخن سوره» و مرتبه بعد پس از توجه رهبر انقلاب به این کتاب از سوی نشر سوره مهر در پاییز همان سال که پس از این بود که با اقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد. این کتاب که در بردارنده ۳۰ خاطره است با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

۱۳۹۷/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...