نسخه چاپی

اخلاق و فضای مجازی

عکس خبري -اخلاق و فضاي مجازي

اكنون بسیاری از تخلفات و پرونده های قضائی ناشی از سوء استفاده شیطان صفتان از طریق فضای مجازی می باشد .

سید موسی بلادیان- در روزهای اخیر بحث از فضای مجازی و سایبری به ویژه تلگرام زیاد مطرح می شود و دلسوزان نظام تاکید دارند که باید مراقب بود که دشمنان نظام نتوانند از آن سوء استفاده نمایند. مدتی پیش امام خامنه ای رهبر عالیقدر و دور اندیش ایران اسلامی فرمودند که : رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید ، می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید برسانید این فرصت فوق العاده است ، مبادا این فرصت ضایع شود . اگر ضایع شد خدای متعال روز قیامت از من و شما سوال خواهد کرد . گفته می شود که اهمیت فضای مجازی به اندازه ی اهمیت انقلاب اسلامی است و در اهمیت آن از رهبر معظم انقلاب اسلامی نقل شده که فرمودند : اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم ، رئیس فضای مجازی کشور می شدم و...

دلیل این امر روشن است چون اکنون اکثریت قریب به اتفاق آحاد جامعه به ویژه جوانان تلفن همراه دارند که اوقات بسیاری از آن ها را به خود مشغول می کند و از آنجا که انسان های فهیم و دلسوز از این علم بهره چندانی ندارند لذا طبیعی است که دیگران به ویژه دشمنان عنود انقلاب نهایت بهره برداری را از آن داشته باشند.

اکنون بسیاری از تخلفات و پرونده های قضائی ناشی از سوء استفاده شیطان صفتان از طریق فضای مجازی می باشد .

بی شک استفاده صحیح و بجا از اینترنت و فضای مجازی که یک امر بسیار ضروری و مورد نیاز است مستلزم رعایت برخی الزامات است که بی توجهی به این مولفه ها مسلماً موجب مشکلات عدیده ای خواهد شد که متاسفانه در جوامع امروزی شاهدش هستیم از جمله :

۱- بایسته های اخلاقی:
پایبندی به اخلاق اسلامی و ضوابط شرعی و احکام قرآنی ، در اسلام حفظ حریم در ارتباط داشتن با نامحرم که تفاوتی میان محیط واقعی و محیط مجازی نیست و ارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است از این رو می باید برای حفظ ارزشهای دینی و رضایت خدا حدود احکام شرعی را دقیقاً رعایت کنیم. پایبندی به اصول و قواعد اخلاقی حاکم بر جامعه و تمکین به آن در فضای مجازی مانند رازداری و افشاء نکردن اسرار دیگران و... تلاش برای حفظ و احیاء هویت دینی و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام ، استفاده بجا و صحیح و هدفمند از فضای مجازی ، رشد فرهنگی ، بهبود فضای کار و اقتصاد ، تولید دانش و کسب مهارتهای جدید از جمله کاربردهای صحیح فضای مجازی است.

۲- نبایسته های اخلاقی:
عبور از مرزها و محدویتها و ورود به حریم مردم یا وارد کردن آسیب های گوناگون به دیگران ، اجتناب از انتشار هرزنامه و تصاویر مستهجن و خشونت بار و تشویق کننده افکار عمومی پرهیز از وابستگی و اعتیاد به فضای مجازی ، دوری از انتشار هرگونه مطلبی که شائبه افترا و تهمت ، غیبت و منکر دارد، پرهیز از هرگونه دست کاری اطلاعات شامل کم و زیاد کردن و تغییر مضامین و غیره.

بنابراین ضرورت استفاده صحیح از فضای مجازی و سایبری بر هیچ کس پوشیده نیست و اسلام نیز مشوق آن است که به فرموده مولای متقیان علی علیه السلام «فرزند زمان خویش باش». بنابراین باید از علوم و فنون روز استفاده نمائیم اما همواره باید توجه داشته باشیم که شیاطین در کمینند و نباید کاری از ما بروز کند که خشم خدا را نتیجه دهد پس بیائیم در استفاده از فضای مجازی و سایبری، اخلاق اسلامی را حاکمیت بخشیم زیرا اقوام روزگار به اخلاق زنده اند. قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است.

۱۳۹۷/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...