نسخه چاپی

عوام فریبی بن سلمان با شعار حمایت از زنان

در حالی كه ولیعهد عربستان تلاش دارد خود را به عنوان یك اصلاح طلب جا بزند؛ در اصل در حال پیاده سازی برنامه ای مخفی برای فریب افكار عمومی در پس شعارهای خود در حمایت از زنان است.

به گزارش نما، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی خود را به عنوان یک اصلاح طلب جا زده، از برابری حقوق زنان دفاع کرده و حق رانندگی به آنها داده است.

اما در چند روز گذشته، فعالان عربستان سعودی که دقیقا خواستار این موارد بودند، دستگیر شدند و توسط مقامات متهم به خرابکاری در امنیت ملی شدند و در روزنامه های طرفدار دولت نام آنها به عنوان «خائن» ذکر شد.

سرکوب غیرمعمول و ناامید کننده دولت، برجسته ترین فعالان در زمینه حقوق زنان در عربستان سعودی را هدف قرار داده است؛ از جمله فعالانی که اولین اعتراضات را علیه ممنوعیت رانندگی زنان ده ها سال پیش اعلام کرده بودند و به دلیل اعتراضات زندانی شده بودند.

این دستگیری ها به دلیل زمانبندی شان گیج کننده هستند؛ زیرا این اتفاق تنها چند هفته پیش از لغو ممنوعیت رانندگی زنان صورت گرفته است. اما سعودی ها همچنین از شدت اتهامات و حملات عمیق شخصی به فعالان، که تصاویر آنها در رسانه های خبری دولتی منتشر شده است و گروه های حقوق بشری آن را کارزار خفقان درخواست های حقوق زنان خوانده اند، متعجب اند.

کار فمینیست های عربستان از بسیاری جهات نشان دهنده آخرین فعالیت های مجاز در عربستان سعودی به عنوان یک سلطنت مطلق بود. برخی از اهداف فمینیست ها - مانند لغو سیستم اجبار زنان برای کسب تاییدیه سرپرست مرد برای مسافرت یا ازدواج - به بخشی از گفت و گوی اصلی تبدیل شده اند و به نظر نمی رسد از خطوط قرمزی که مقامات سعودی به طور دقیق اجرا می کنند، عبور کنند.

یک زن 33 ساله سعودی که پس از آنکه برادرش سعی داشت او را به زور به عقد شریکش درآورد، با کارزار مبارزه علیه قوانین حاکمیت عربستان سعودی پیوست، گفت: «تنها حرف فمینیست ها در مورد سرپرست شان بود. او از ترس بازداشت نامش را اعلام کرد.

زن گفت که او درخواست برادرش را نپذیرفت و از دولت کمک خواست. اما در عوض از او خواسته شد از فرمان سرپرستش اطاعت کند.

او در مورد فعالان زن سعودی گفت: «هیچ دستورالعمل مخفی علیه دولت وجود ندارد. ما خواستار احقاق حقوق سیاسی نیستیم؛ ما خواستار حقوق بشریم.»

ولیعهد عربستان در سال جاری در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت که او معتقد است که زنان و مردان برابر هستند. او گفت: «ما همه انسان هستیم و هیچ تفاوتی میان ما وجود ندارد.»

اما بازداشت مدافعان حقوق زنان همچنان یک الگوی است: از سال گذشته تاکنون ولیعهد در مسیر تحکیم قدرت خود دستور بازداشت شمار زیادی از فعالان حقوق بشر، روحانیون، تجار و شاهزادگان را داده است.

در موج قبلی بازداشت ها، جزئیات دستگیری ها - و اسامی افرادی که به زندان محکوم شده اند - مخفی می ماند و مقامات مدعی بودند که به حریم شخصی متهمان احترام می گذارند.

اما زمانی که بحث فعالان زن مطرح شد، گویا اوضاع تغییر کرد. «هاله الدصاری» مدافع حقوق بشر در عربستان سعودی، که نزدیک به بسیاری از بازداشت شدگان است، گفت: پس از انتشار اخبار دستگیری ها - پنج زن و دو مرد - در روز جمعه، «من شروع کردم به مشاهده این اظهارات که آنها خائن، و مستحق مجازات هستند. یک روزنامه عربستانی، عکس دو فعال را در صفحه اول خود منتشر کرد.»

الدصاری گفت: «من بسیار نگرانم. این اقدام تازگی دارد.»

او گفت که این اولین بار نیست که فعالان دستگیر شده و یا تحت تعقیب قرار گرفته اند. اما اکثر کسانی که طی چند روز گذشته بازداشت شده اند، از سوی مقامات مکررا هشدار دریافت کرده اند که نباید در مورد ممنوعیت رانندگی یا مشارکت در فعالیت های عمومی دیگر صحبت کنند.

همه اینها کسانی هستند که در اولین اعتراضات علیه ممنوعیت رانندگی در سال 1990 شرکت کردند.

«کریستین اسمیت دیوان» یکی از محققان موسسه ایالت کشورهای حوزه خلیج فارس در واشنگتن، گفت که بازداشت ها ابتدا «به نظر می رسید چیزی بود که قبلا دیدیم: به حاشیه کشاندن فعالان برای نشان دادن این بود که فعال بودن راه به جایی نمی برد و اطمینان از اینکه تمامی تغییرات تحت حاکمیت پادشاهی اتفاق می افتد.»

او گفت، اما همانطور که حملات به فعالان بالا گرفته است، بیشتر به «فریب دادن مردم و تلاش واقعی برای بسیج کردن جامعه پشت آن» می ماند.

او گفت که ممکن است پادشاهی عربستان سعودی پس از یک دوره سریع تغییرات، تلاش کند خود را به عنوان «محور» در بحث های مردمی قرار می دهد. یا ممکن است دستگیری ها به منظور خلاص کردن رهبران این کشور از انتقادها از جانب محافظه کاران مذهبی بوده باشد که از تصمیم لغو ممنوعیت رانندگی زنان خشمگین هستند.


۱۳۹۷/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...