نسخه چاپی

دعوت مقام آمریكایی از سعودی‌ها برای دخالت در عراق

سفیر پیشین آمریكا در عربستان سعودی، انتخابات اخیر پارلمانی عراق را »گشایشی» برای سعودی‌ها خواند و ضمن اتهام‌زنی به ایران، از ریاض خواست كه در مسائل عراق دخالت كند.

به گزارش نما، «چارلز فریمن» در مصاحبه با «اسپوتنیک» مدعی شد: «(نتیجه انتخابات در عراق) گشایش و سرآغازی برای سعودی‌ها است؛ سعودی‌هایی که در جستجوی احیای ایده عراق به عنوان یک متوازن‌کننده یک ایران از منظر استراتژیک بیش از حد گسترش یافته بوده‌اند».

سفیر سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ آمریکا در عربستان سعودی مدعی شد: «آنها (عربستان سعودی) روی مقتدی صدر برای همین هدف، سرمایه‌گذاری کرده‌اند».

وی که مدتی هم دستیار وزیر خارجه در امور امنیت بین‌المللی بوده، بلافاصله ادعای تکراری و بی اساس آمریکایی‌ها درباره دخالت ایران در امور عراق را تکرار کرد.

فریمن که کشورش در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کرد و یک جنگ غیرقانونی به آن تحمیل کرد، مدعی شد: «این (نتیجه انتخابات) دفاع و توجیه مواضع برخی از ما است که احساس کرده‌ایم، راه علاج برای جلوگیری از تسلط خارجی در سیاست عراق و سیاست‌های عراقی به ویژه تسلط ایران، ملی‌گرایی در عراق است و نه مداخله آمریکا در امور عراق».

وی در ادامه تصریح کرد: «به نظر قطعی می‌رسد که تاثیر و نفوذ آمریکا و ایران در عراق کاهش خواهد یافت».

دیپلمات پیشین آمریکایی درباره رایزنی‌ها برای تشکیل دولت آینده عراق گفت: « اکنون سوال این است که از آنجایی که صدری‌ها به شرکای سیاسی نیاز دارند، آیا این شرکا را از حامیان ایران یا آمریکا پیدا خواهند کرد».

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط رژیم بعث بود، با انتخاب ۳۲۸ نماینده پایان یافت و آمار نهایی آن به شرح ذیل اعلام شد:

ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر»، ۵۴ کرسی

«الفتح» به رهبری «هادی العامری» ۴۷ کرسی

«النصر» به رهبری «حیدر العبادی» ۴۲ کرسی

«تیار الحکمه» به رهبری «سیدعمار حکیم» ۱۹ کرسی

«دوله القانون» به رهبری «نوری المالکی» ۲۵ کرسی


۱۳۹۷/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...