نسخه چاپی

نگاهی به فرازهای دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه

بهترین تجارت

عکس خبري -بهترين تجارت

سپاس خدای را كه از جمله آن راه ها، ماه خود ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهی كه قرآن را در آن نازل كرد، برای هدایت مردم، و بودن نشانه هایی روشن از هدایت و مشخص شدن حق از باطل. و بدین جهت برتری آن ماه را بر سایر ماه ها بر پایه احترامات فراوان، و فضیلت های آشكار روشن نمود، پس آنچه را در زمان های دیگر حلال بود حرام كرد و برای اكرام آن خوراكی ها و آشامیدنی ها را منع نمود و برای آن زمان معینی قرار داد كه حضرتش - جلّ وعز - اجازه نمی دهد از آن پیش افتد و نمی پذیرد كه از آن پس افتد.


ماه مبارک رمضان عید اولیاء الله را عید دوستان خدا نامیده اند و از بهترین زمان ها برای برقراری رابطه با پرودگار و درخواست بخشش گناهان و کسب مدارج کمال است. برای شناخت بهتر این ماه تنها راه، رفتن به در خانه اهل بیت است تا از طریق آن ذوات مقدسه به فهم عمیق تری از این ماه پر برکت برسیم. به همین منظور در این مجال به فرازهایی از دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه اشاره می نماییم:

آن حضرت به وقت فرا رسیدن ماه رمضان می فرمود: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاکِرِینَ، وَ لِیَجْزِیَنَا عَلَی ذَلِکَ جَزَاءَ الْمُحْسِنِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی حَبَانَا بِدِینِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنَا فِی سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنِّهِ إِلَی رِضْوَانِهِ، حَمْداً یَتَقَبَّلُهُ مِنَّا، وَ یَرْضَی بِهِ عَنَّا.

سپاس خدا را که ما را راهنما به سپاس خود شد، و شایسته آن نمود، تا از شکرگزاران احسان او گردیم، و به ما بر این کار پاداش نیکوکاران بخشد و سپاس خدای را که دینش را به ما عنایت فرمود:، و ما را به آیین خود اختصاص داد، و در راه های احسان خود روان ساخت، تا در آن ها به فضل و لطفش به سوی رضوان او حرکت کنیم، چنان حمدی که از ما بپذیرد، و به سبب آن از ما خشنود شود.

سپس فرمود: و سپاس خدای را که از جمله آن راه ها، ماه خود ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهی که قرآن را در آن نازل کرد، برای هدایت مردم، و بودن نشانه هایی روشن از هدایت و مشخص شدن حق از باطل. و بدین جهت برتری آن ماه را بر سایر ماه ها بر پایه احترامات فراوان، و فضیلت های آشکار روشن نمود، پس آنچه را در زمان های دیگر حلال بود حرام کرد و برای اکرام آن خوراکی ها و آشامیدنی ها را منع نمود و برای آن زمان معینی قرار داد که حضرتش - جلّ وعز - اجازه نمی دهد از آن پیش افتد و نمی پذیرد که از آن پس افتد.

در بخش دیگری از این دعا می فرماید: بارالها بر محمد و آلش درود فرست و ما را در این ماه بر اوقات نمازهای پنج گانه به نحوی که حدودش را معین نمودی، و واجباتش را مقرر فرمود ی و شروطش را بیان کردی، و اوقاتش را تعیین نمودی آگاه و بینا ساز، و ما را در مرتبه آنانی قرار ده که به مراتب آن رسیده اند، و ارکانش را نگهبان اند، و آن را در اوقات خود بپا می دارند، آن طور که پیامبرت - که صلوات تو بر او و آلش باد - تشریع فرمود: در رکوع و سجود و همه آداب و درجات عالی فضیلتش، با کامل ترین طهارت و تمام ترینش، و روشن ترین مراتب خشوع و رساترینش.

ما را در این ماه توفیق ده تا به خویشاوندان خود نیکی و پیوند کنیم، و به همسایگان از راه احسان و بخشش رسیدگی کنیم، و اموال خود را از مظالم پاک نماییم، و با بیرون کردن زکات آن را پاکیزه کنیم، و با آن کس که با ما قهر کرده آشتی کرده، و با کسی که به ما ستم نموده به انصاف برخاسته، و با دشمن مدارا کنیم، مگر آن که دشمنی با او به خاطر تو و در راه تو بوده، زیرا او دشمنی است که هرگز با وی دوستی ننمائیم، و حزبی است که دل با او صاف نکنیم.

۱۳۹۷/۳/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...