نسخه چاپی

ساعت هایی كه یك ساعت هم به دست سارق معتاد بسته نشد

سرهنگ عباس مرادی سركلانتر یكم پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: صبح روز گذشته سارق ساعت های گران بها در خیابان ولیعصر تهران در نزدیكی میدان تجریش توسط مامور گشت موتور سواركلانتری ۱۰۱ تجریش دستگیر شد.

به گزارش نما، وی افزود: مامور گشت کلانتری ۱۰۱ تجریش در حال انجام گشت و بررسی وضعیت خیابان های اطراف میدان تجریش بود که با یک مغازه نیمه باز مواجه می شود که کرکره های مغازه تا نیمه باز بوده و در همین زمان فردی از زیر کرکره به بیرون می آید. وقتی که مامور موتور سوار این فرد را مشاهده می کند به او مشکوک شده و به سمتش می رود. در همین حین این فرد در حالی که یک بسته قرمز رنگ در دستش داشته، اقدام به فرار میکند و مامور گشت موتور سوار نیز به تعقیب فرد در حال فرار می پردازد.

سرهنگ مرادی ادامه دارد: در حین فرار این فرد بسته قرمز رنگ را بر زمین می اندازد تا از دست مامور نیروی انتظامی فرار کند. اما مامور پس از برداشتن بسته قرمز رنگ و مشاهده تعداد زیادی ساعت گران بها در آن بسته، در عملیات تعقیب و گریز موفق به دستگیری سارق در حوالی میدان تجریش می شود.

وی اظهار داشت: سارق در زمان دستگیری، مدعی می شود که شیشه های ویترین مغازه ساعت فروشی شکسته شده بود و زمانی که من این صحنه و ساعت های داخل ویترین را دیدم وسوسه شده و اقدام به برداشتن ساعت ها کردم. یعنی شکسته شدن شیشه های ویترین کار من نبوده است.

سرهنگ مرادی در ادامه گفت: پس از انتقال سارق به کلانتری ۱۰۱ تجریش، تعداد ۶۲ عدد ساعت و ۳ عدد دست بند ساعت که غالبا گران قیمت کشف و ضبط می شود. سارق در اظهارات اولیه خود مدعی بود که فقط برای استعمال مواد مخدر در آن محل حضور داشته و در حال قدم زدن متوجه شکسته شده بودن شیشه های ویترین مغازه ساعت فروشی شده، کرکره را کمی بالا داده و وارد مغازه شده و ساعت های داخل ویترین را برداشته است. وی به این گونه سعی در فریب پلیس و صحنه سازی نمود.

سرکلانتر یکم پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: با توجه به باز بینی دوربین های مدار بسته فروشگاه ساعت فروشی مشخص شد که سارق با چند بار قدم زدن از مقابل مغازه ساعت فروشی و با دیدن شرایط مناسب محل با زدن ماسکی بر صورت خود و با استفاده از دستمال گردن شروع به بالا و پایین کردن کرکره میکند و وارد مغازه شده و با شکستن شیشه ویترین با سنگ اقدام به برداشتن ساعت های جمع آوری نشده توسط صاحب فروشگاه در ویترین می کند. وی در هنگام خروج از مغازه با مامور گشت رو به رو می شود و پس از اقدام به فرار ظرف چند دقیقه دستگیر می شود. سارق پس از دیدن فیلم دوربین های مدار بسته لب به اعتراف گشود و به انجام سرقت خود از فروشگاه ساعت اعتراف کرد.

ساعت هایی که یک ساعت هم به دست سارق معتاد بسته نشد/ سرقت با دستمال گردن

سرهنگ مرادی در پایان افزود: این فرد ۲۷ ساله و دارای سوابق اعتیاد بوده و تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده در حال انجام است. ذکر این نکته ضروری است که این فروشگاه به دلیل تعطیلات چند روز اخیر بسته بوده و مالک آن در مسافرت به سر می برده است. ارزش ریالی ساعت های مکشوفه از سارق بالغ بر یک میلیارد ریال است.

لزوم پیشگیری وضعی از سوی صاحبان فروشگاه ها

سرهنگ کیوان ظهیری رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در خصوص مشارکت صنوف در پیشگیری وضعی از وقوع سرقت در توصیه ای خطاب به اصناف و فروشگاه داران اعلام کرد: یکی از موارد حائز اهمیتی که می تواند پلیس را در پیشگیری از وقوع سرقت یاری کند، اعمال پیشگیری وضعی از سوی افراد و نهادها در جامعه می باشد. پیشگیری وضعی به مجموعه تدابیری اطلاق می گردد که بر کاهش و حذف موقعیت ها و فرصت های ارتکاب جرم تمرکز دارد.

وی افزود: متداولترین نمونه های این نوع پیشگیری که در پیشگیری از سرقت مغازه ها کاربرد اثرگذار دارد و متصدیان واحدهای صنفی می بایست به آن توجه کنند، اجرای تمهیدات حفاظتی است. تجهیز محل های کسب به دوربین های مداربسته و سیستم آلارم، استفاده از نگهبانان مورد تأیید برای مراکز تجاری، توجه به نگهداری اموال در مکانی مطمئن در واحد صنفی به هنگام تعطیلی، از مصادیق آن می باشد.

سرهنگ کیوان ظهیری ادامه داد: با بررسی جرم شناسانه پرونده های مطرح شده سرقت، این موضوع مشخص می گردد اگر بزه دیدگان توجهی به رعایت نکات پیشگیرانه می داشتند، احتمال بزه دیدگی آنان کاهش می یافت چرا که بزهکار در ارتکاب جرم محاسبه گر است و قبل از اقدام تمامی خطرها را می سنجد و سپس اقدام مجرمانه خود را عملی می کند.

وی اظهار داشت: در پلیس پیشگیری که گشت های کلانتری با محوریت پیشگیری انتظامی از وقوع جرائم در محلات به صورت مشهود در طول شبانه روز فعالیت می نمایند، مشارکت شهروندان در یاری رساندن به پلیس جهت برقراری امنیت نقش مهمی را ایفا می کند. متصدیان و کسبه به عنوان اقشار تأثیرگذار در محلات لازم است با اجرای تمهیدات حفاظتی، آماج های جرم (محل کسب خود) را در برابر سرقت محافظت و فرصت ارتکاب جرم را از سارق سلب کنند.

۱۳۹۷/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...