نسخه چاپی

آقای بازیگر 94 ساله شد/هشتاد سال هنر عزت سینمای ایران

عزت الله انتظامی بازیگر كهنه كار سینمای ایران ملقب به "آقای بازیگر" امروز شمع تولد ۹۴ سالگی خود را خاموش خواهد كرد.

به گزارش نما، عزت الله انتظامی بازیگر کهنه کار سینمای ایران ملقب به "آقای بازیگر" امروز شمع تولد 94 سالگی خود را خاموش خواهد کرد.
31 خرداد ماه 97 مصادف با 94 سالگی عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت و صاحب سبک سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است. وی در سال 1303 در محله سنگلج تهران چشم به جهان گشود.

جایزه دوم بازیگر مرد از جشنواره شیکاگو، جایزه بهترین بازیگر مرد از هفتمین جشنواره فیلم فجر، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، دریافت لوح تقدیر در دهمین جشنواره فیلم فجر، برنده مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جمله جوایزی هستند که انتظامی طی 80 سال فعالیت خود در عرصه بازیگری است.

مجید انتظامی موسیقیدان و آهنگساز ، درخصوص آخرین وضعیت جسمانی عزت الله انتظامی گفت: پدر من هیچ مشکلی ندارد. خوشبختانه حال جسمانی اش بسیار بهتر از گذشته بوده و حواسش کاملاً به جاست. خدا را شکر پدر این روزها مشکل خاصی ندارد.

وی در همین رابطه ادامه داد: بالاخره سنی از پدر گذشته و برخی امراض و دردها همچون کمردرد و پا درد و اینها برای این سن طبیعی است اما خوشبختانه هیچکدام از این مریضی ها آن طور نیست که مشکل جدی برای پدر ایجاد کند.

پدر در 94 سالگی هم پیشنهاد بازی دارد/حال آقای بازیگر از قبل بسیار بهتر است////////////////////جمعه

خالق موسیقی فیلم "دوئل" درباره سرگرمی های آقای بازیگر در این روزها تاکید کرد: پدر در هنگام سکونت در خانه کتاب می خواند و گه گاه با من گپ می زند. روزنامه خواندن را دوست دارد و سعی می کند سریال ها و فیلم های تلویزیونی را نگاه کند. بسیاری از اوقات تنهایی پدر به گپ زدن و صحبت بر سر مسائل مختلف با من می گذرد.

انتظامی با اشاره به علاقه کارگردانان برای بازی کردن عزت الله انتظامی خاطرنشان کرد: این روزها چندین فیلمنامه به پدر پیشنهاد شده اما واقعیت امر شرایط پدر برای بازیگری مهیا نیست. پدر کمی سخت راه می رود و کمردرد دارد و به همین دلیل نمی تواند کار کند. پدر 94 سال سن دارد پس نمی توان از وی توقع داشت که بتواند در فیلم ها بازی کند.
انتظامی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال 1326 وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست‌مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر آلمان وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید.

عزت الله انتظامی



وی با گذراندن دوره‌های آموزشی تئاتر به ایران بازگشت و به دلیل فضای نامناسب سینمای ایران از نظر اخلاقی، به کار دوبله فیلم، اجرای نمایش و حضور در تلویزیون روی آورد. در سال 1347 با بازی در فیلم « گاو » به کارگردانی داریوش مهرجویی وارد عرصه سینما شد.
انتظامی در سال 1348 تصمیم به کسب تجربه آکادمیک گرفت و توانست بدون کنکور وارد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر شود. پس از فراغت از تحصیلات دانشگاهی، در حدود سال‌های 1353-1352 به تدریس رشته تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه الزهرا (س) کنونی پرداخت.

عزت الله انتظامی



وی سال‌ها در خدمت تئاتر و سینما بوده و آثار بسیار ارزنده‌ای از خود به جا نهاده است. عزت الله انتظامی از حدود 14سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه‌های لاله‌زار آغاز کرد.


پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و تهران رفت؛ همزمان در سال 1320 نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان «التیماتوم» نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله‌زار اجرا کرد و تا سال 1326 توانست در بیش از 10 نمایش نقش‌پردازی کند.

عزت الله انتظامی
وی در دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نزد استادانی همچون حمید سمندریان و شنگله دانش خود را با آموخته‌های آکادمیک روزآمد کرد. انتظامی در هنرستان صنعتی همراه با هوشنگ بهشتی، نصرت‌الله کریمی، حمید قنبری و محمدعلی جعفری فعالیت هنری می‌کرد.

انتظامی پدر مجید انتظامی آهنگساز است. او که کارمند رسمی وزارت بهداری بود، در سال 1338 به همت رئیس اداره هنرهای زیبای وقت به آن اداره منتقل شد و همزمان کار تولید تئاترهای تلویزیونی را به عنوان بازیگر و کارگردان آغاز کرد.

عزت الله انتطامی
راه آبی ابریشم، چهل سالگی، زندگی با چشمان بسته، شب، مینای شهر خاموش، حکم، گاوخونی، دیوانه‌ای از قفس پرید، خانه‌ای روی آب، سایه روشن، میکس، کمیته مجازات، جهان پهلوان تختی، روز واقعه، روسری آبی، جنگ نفت‌کش‌ها و بانو از جمله آثار ارزشمندی هستند که انتظامی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

انتظامی در آخرین مصاحبه تفضیلی خود با ابراز گلایه نسبت به وضعیت سینمای ایران از علاقه‌اش برای بازی، مطالعه و یادگرفتن در این سن خبر داد.

۱۳۹۷/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...