نسخه چاپی

افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران به نفع ما نیست

یك استاد روابط بین الملل گفت: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران منجر به نادیده گرفتن تكالیف برخی از دولت‌های اروپایی شود، به نفع ما نیست.


به گزارش نما، عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران، اظهار کرد: اصولا هر نوع گسترش روابط دیپلماتیک باید تابع منطق بهره‌برداری و دستیابی به سود دوطرفه باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در سال‌های اخیر پس از شکل‌گیری اتحادیه اروپا کشورهای عضو آن تلاش کرده اند تا علاوه بر روابط دوجانبه که با سایر کشورها دارند، بتوانند از مزایای اتحاد جمعی اروپایی نیز بهره‌مند شوند.

نماینده سابق مردم اصفهان ادامه داد: آنچه که این روزها در خصوص افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران مهم است، این است که ما در ازای اعطای امتیاز حضور اتحادیه اروپا در تهران چه چیزهایی بدست می‌آوریم. اگر وزارت امور خارجه بتواند منافع بیشتری فراتر از روابط دوجانبه با هریک از کشورهای اروپایی بدست آورد، توجیهی برای اعطای امتیاز حضور این اتحادیه در ایران خواهد بود.

وی گفت: اما اگر روابط دوجانبه نسبتا ناکارآمد با پوشش تاسیس دفتر اتحادیه اروپا شکل گیرد و این پوشش توجیهی برای ارتباطات ناکارآمد باشد، قطعا در میان مدت و کوتاه مدت جمهوری اسلامی ایران متضرر خواهد شد.

مقتدایی افزود: اگر دفتر اتحادیه اروپا در تهران گشایش یابد این احتمال هم وجود دارد که برخی از تکالیفی که دولت‌های اروپایی برعهده دارند عملا به بهانه اینکه دفتر اتحادیه همان تکالیف را انجام می‌دهد نادیده بگیرند که این قطعا به نفع ما نیست.

این استاد روابط بین الملل خاطر نشان کرد: بنابراین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باید به افکار عمومی و فعالان سیاسی پاسخ لازم را بدهد که چه منافع و ضرورت هایی بر افتتاحیه دفتر اروپا در ایران وجود دارد.

۱۳۹۷/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...