نسخه چاپی

اردن نگران سوریه شد

در حالی كه ارتش سوریه اعلام كرده برای یك عملیات نظامی قریب الوقوع در جنوب سوریه آماده می‌شود، اردن تاكید كرد، ظرفیت این كشور اجازه استقبال از موج جدید پناهجویان سوری را نمی‌دهد.

به گزارش نما، جمانه غنیمات، سخنگوی دولت اردن در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: ظرفیت اردن با توجه به تعداد بالای سوری‌هایی که میزبان آنها هستیم، از منظر منابع مالی و زیرساختی اجازه استقبال از موج جدیدی از پناهجویان را نمی‌دهد.

اردن میزبان حدود ۶۵۰ هزار پناهجوی سوری است که نام آنها در لیست سازمان ملل ثبت شده است اما امان تعداد کسانی را که از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور پناه آورده‌اند، حدود ۱.۳ میلیون تن تخمین می‌زند و هزینه میزبانی از آنها را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

غنیمات تاکید کرد: اردن از نقش انسانی خود و یا پایبندی‌اش به منشورهای بین‌المللی دست نکشیده و نخواهد کشید اما ظرفیت و توان میزبانی از موج جدیدی از پناهجویان را ندارد.

سخنگوی دولت اردن با اشاره به اینکه کشورش برای یافتن راه‌حلی برای پناهجویان سوری در خاک سوریه با نهادهای مربوطه همکاری و ارتباط خواهد داشت، گفت: همه باید برای مواجهه با موج جدید آوارگی در داخل مرزهای سوریه همکاری کنند.

وی افزود: اردن با واشنگتن و مسکو جهت حفظ توافقنامه منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه تماس‌های بسیاری دارد.

غنیمات ادامه داد: اردن برای دستیابی به راهکاری جهت حفاظت از منافع اردن در مرزها و موج‌های بعدی پناهندگی، تحولات فعلی در جنوب سوریه را دنبال می‌کند.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز توئیت کرد، اردن به شکل کامل نقش انسانی خود را در برابر سوری‌ها ایفا کرده و فراتر از توانش میزبان پناهجویان سوری بوده است اما هرگز پیامدهای افزایش تنش‌ها در جنوب را نپذیرفته و از افزایش آن استقبال نخواهد کرد.

چنین توئیتی حاوی یک تصمیم سیاسی بزرگ و نیز بزرگتر از بعد انسانی است.

این توئیت تاکید می‌کند، توافق آمریکا و اردن با لغو کامل حمایت‌ها از گروه‌ها و عشایر جنوب حاصل شد و منطقه رها شد تا با سرنوشت خود با ارتش سوریه مواجه شود، و نه فقط به گروه‌ها در جنوب سوریه کمک نمی‌شود بلکه حتی اردن پیامدهای پس از درگیری‌ها را تحمل نمی‌کند.

اظهارات غنیمات نیز تاکید دیگری بر این مساله با بیانی متفاوت بود.

به این ترتیب جنوب سوریه در بخش مرزهای سوریه به اردوگاه‌هایی مشابه اردوگاه الرکبان تبدیل می‌شود.

حساب جنوب دوما برای عمان متفاوت است، توئیت الصفدی نشان داد که اکنون تصمیم‌گیری در حوزه‌های سیاسی و امنیتی از ابعاد انسانی و اقتصادی اهمیت بیشتری دارد، به این شکل که عمان تنها نگران نشده بلکه در عمل نیز درابعاد مالی و خدماتی دچار مشکل می‌شود.


۱۳۹۷/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...