نسخه چاپی

با گفتن این ذكر از طمع و هلاكت در امان بمانید

حرص صفتی است كه وقتی در وجود انسان پیدا می‌شود هر چه پیش رود و گسترش یابد، دامنه آن وسیع‌تر شده و اگر انسان با آن مبارزه نكند او را به هلاكت می‌اندازد.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی درباره طمع گفت: یکی از صفات مذموم در دین اسلام برای همه مومنین حرص و طمع است که برای مومنان مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

وی در همین راستا افزود: روایات زیادی درباره طمع در اسلام آمده است اما یکی از این روایات از پیامبر اسلام(ص) است که می‌فرمایند هر چه انسان پیر شود دو چیز در او جوان می‌شود یکی حرص و دیگری آرزوی دراز است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره تبعات حرص در وجود انسان اظهار کرد: حرص صفتی است که وقتی در وجود انسان پیدا می‌شود هر چه پیش رود و گسترش یابد دامنه آن وسیعتر شده و اگر انسان با آن مبارزه نکند او را به هلاکت می‌اندازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی ادامه داد: روایات زیادی داریم که حرص به دنیا، مسائل مادی و قدرت انسان را به هلاکت می‌اندازد و چه بسا پیش از این کسانی بوده‌اند که از این طریق همه هستی‌شان در دنیا از بین رفته و عذاب آخرت نیز نصیبشان شده است. در اسلام نیز به همین خاطر حریص ذم شده و سفارش شده انسان مومن و مسلمان نباید حریص باشد. چون صفتی است که هر چقدر به او داده شود، قانع نمی‎شود. خوش به حال آنان که قناعت می‌کنند. انسان حریص سیر نشده، خواسته‌اش تامین نخواهد شد و از شما چیزی را طلب می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به راه حل دوری از طمع، خاطرنشان کرد: در اسلام آیات و اذکار زیادی درباره در امان ماندن از طمع بیان شده است. می‌توان گفت بهترین ذکر در این باره "لا حول و لا قوه الا بالله" است که با بیان آن تکیه به قدرت خدا کرده و تابع نفس خود نخواهیم بود. استغفار و جمله اللهم قبلنی من هلالک ان حرامک. خدایا مرا برسان به آنجا که بتوانم از راه حلال زندگی کنم و از آن بی نیازم کن. اینها اذکاری است که خوب است گفته شود تا از طمع در امان ماند.

۱۳۹۷/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...