نسخه چاپی

اقتصاد آمریكا تعرفه تجارت را تهدید می‌كند

صندوق جهانی پول هشدار داد كه سیاست‌های تجاری دولت دونالد ترامپ احتمالا به اقتصاد آمریكا ضربه می‌زند و نظام تجارت بین‌المللی را تضعیف می‌كند.

به گزارش نما، کریستین لاگارد رییس این نهاد بین‌المللی گفته است جنگ تجاری به باخت هر دو طرف منجر می‌شود و تبعاتی جدی در پی خواهد داشت.



این هشدار درحالی مطرح شده که آمریکا برای وضع نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار تعرفه بر واردات از چین آماده می‌شود.



تعرفه‌های تازه بر واردات آلومینیوم و فولاد خارجی که از ماه مارس اعلام شده بود در حال حاضر اجرایی شده است.



این تعرفه‌ها اروپا، مکزیک، کانادا و چین را به اعلام برنامه‌های مشابه جهت مقابله به مثل وادار کرده است.



صندوق جهانی پول انتظار دارد این مناقشه تازه تاثیر مستقیم اقتصادی کمی داشته باشد اما لاگارد گفته است نگران تاثیر آن بر فضای تجاری و سرمایه‌گذاری است.



او در کنفرانسی خبری در واشنگتن گفت آنچه که مهم‌تر و درعین‌حال پیش‌بینی‌اش دشوار تر است تاثیر این مناقشات بر اعتماد بازار است.



به گفته صندوق جهانی پول کاخ سفید به نگرانی‌ها از عوارض جانبی تجارت آزاد واکنش نشان می‌دهد. با این همه « چنین تدابیری احتمالا جهان را از نظام تجاری آزاد، منصفانه و قاعده‌مند دور می‌کند و تبعات مخربی برای اقتصاد آمریکا و شرکای تجاری آن خواهد داشت.»



نگاه‌های متناقض

چشم‌انداز سالانه مخاطرات اقتصادی آمریکا توسط صندوق جهانی پول آینده نزدیک روشنی را برای این کشور تصویر می‌کند.



بر این اساس رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری ۲.۹ درصد پیش‌بینی شده چرا که به عقیده صندوق جهانی پول ۱.۵ تریلیون دلار کاهش مالیاتی و افزایش ۳۰۰ میلیارد دلاری در هزینه‌های دولت فعالیت‌های اقتصادی را موقتا تقویت می‌کند.



با این همه این صندوق پیش‌بینی کرده با از میان رفتن تاثیر کاهش‌های مالیاتی تولید ناخالص ملی کندتر شود و به ۲.۷ درصد در سال ۲۰۱۹ و به ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ برسد.

استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا در بیانیه‌ای چشم‌انداز بلند مدت ارائه شده توسط صندوق جهانی را رد کرده و گفته سیاست‌های کاخ سفید، از جمله اصلاحات مالیاتی و کم کردن مقررات تجاری به «رشد اقتصادی بادوام‌تری» منجر خواهد شد.



آقای منوچین گفته است: « اگرچه ما قدردان فعالیت‌های صندوق جهانی پول هستیم که چشم‌انداز کوتاه مدت اقتصاد آمریکا را شبیه به پیش‌بینی‌های دولت مثبت ارزیابی کرده است، با پیش‌بینی میان مدت و بلند مدت آنها اختلاف نظر زیادی داریم.»



کریستین لاگارد ابراز امیدواری کرده است که پیش‌بینی منوچین درست از آب دربیاید اما کماکان نگران نشانه‌های فزاینده‌ای است که خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.



صندوق جهانی پول از آمریکا خواسته‌است که کاهش‌های مالیاتی را به سمت خانواده‌های کم‌درآمد ببرد.

۱۳۹۷/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...