نسخه چاپی

نتانیاهو دست خالی از مسكو بازگشت

اولین دستاورد سفر چهارشنبه گذشته نتانیاهو به روسیه، شكست تیم فوتبال انگلیس در مقابل كرواسی بود، انگلیسی كه صهیونیست‌ها اشغال سرزمین فلسطین و هویت بخشی به خود را مدیون توطئه‌های این 'روباه پیر' می‌دانند و در تمامی صحنه‌ها طرفدار این رژیم بوده است.

می‌دانند و در تمامی صحنه‌ها طرفدار این رژیم بوده است.
نتانیاهو دست خالی از مسکو بازگشت

به گزارش نما، روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص' پیش از سفر نخست وزیر رژیم اشغالگر به مسکو در تحلیلی از این سفر نوشته بود که نتانیاهو در دیدار با پوتین به او پیشنهادی خواهد کرد که در ازای خارج کردن نیرو‌های ایران از سوریه، تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه مسکو، لغو شود، پیشنهادی که پیش از این بار‌ها نیز مطرح شده بود.

نشریه 'نیویورکر' نیز هفته گذشته به نقل از منابع آگاه نوشته بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، مثلث 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی، 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی و نتانیاهو ایده همکاری نزدیک واشنگتن - مسکو با هدف حل بحران سوریه و در مقابل رفع تحریم‌های علیه روسیه را مطرح کرده بودند.

نتانیاهو پیش از سفر به مسکو طی سخنانی دوباره تأکید کرده بود که با رئیس جمهوری روسیه درباره 'لزوم خروج نیرو‌های ایرانی از سوریه' گفتگو خواهد کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک روز قبل از سفر به مسکو و دیدار با پوتین، در قدس اشغالی با 'الکساندر لاورنتیف' فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور غرب آسیا گفت: وگو کرده بود.

بنابر اعلام دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی، در این دیدار که در قدس اشغالی برگزار شده بود، 'سرگئی ورشینین' معاون وزیر خارجه روسیه و 'مئیر بن شبات' رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی هم حضور داشته‌اند و طرفین درباره 'تحولات منطقه' گفت: وگو کرده اند.

نتانیاهو در این نشست بار دیگر تکرار کرده بود که تل‌آویو 'حضور نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش در سوریه را تحمل نخواهد کرد و نظامیان سوریه نیز باید توافق ۱۹۷۴ را رعایت کنند'.

نکته جالب در سخنان نتانیاهو اشاره وی به حکومت سوریه درباره رعایت توافق تل آویو - دمشق (در سال ۱۹۷۴) در منع درگیری در بلندی‌های 'جولان' می‌باشد، اقدامی که تاکنون به هیچ وجه از سوی رژیم صهیونیستی رعایت نشده و ارتش این رژیم همواره با توپخانه مواضع ارتش سوریه در بلندی‌های جولان را مورد حمله قرار می‌دهد.

سفر اخیر نتانیاهو به روسیه برای اولین بار نبود، از سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۹۴) تاکنون، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حداقل چهار سفر رسمی و اعلام شده به مسکو داشته که در همه آن‌ها تلاش شده تا دستگاه سیاست خارجی کرملین خواسته‌های تل‌آویو را اجابت کند.

نتانیاهو در سپتامبر ۲۰۱۵ و آوریل و ژوئن ۲۰۱۶ (فروردین و خرداد ۹۵) و هفته گذشته به مسکو رفت تا روسیه را با سیاست‌های منطقه‌ای خود همراه کند، اما حتی تکرار این سفر‌ها خود نشان روشنی است که این مقام رژیم صهیونیستی تاکنون در دستیابی به اهدافش ناموفق بوده است.

بطور کلی موضوع محوری در تمام این سفر‌ها برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی قانع کردن مسکو به کناره‌گیری و فاصله از تهران بوده، اما جواب اخیر پوتین در نشست دوجانبه با نتانیاهو بار دیگر صهیونیست‌ها را با همان بن بست و 'نه' بزرگ همیشگی روبرو کرد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص همچنین درباره پاسخ وزیر خارجه روسیه به خواسته نتانیاهو برای خروج ایران از سوریه نیز نوشت: 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر، این درخواست را کاملا غیرواقع‌بینانه توصیف کرده بود.

هاآرتص که مشخص است نظر مقامات روس را متوجه شده، افزود: در این مرحله، بهترین چیزی که اسرائیل می‌تواند به آن امیدوار باشد، نوعی طرح روسی است که به حکومت سوریه این امکان را بدهد که بدون آنکه نیروهایش وارد جولان شوند، کنترل این منطقه را به دست گیرد و ضمنا روسیه درباره وضعیتی که بعد از جنگ برقرار می‌شود، با اسرائیل هماهنگی کند.

نشریه نیویورکر نیز نوشته است: حتی اگر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا چنین پیشنهادی (خروج ایران از روسیه) را مطرح کند، مسکو توانایی عمل به آن را ندارد و نمی‌تواند نیرو‌های ایرانی را از سوریه خارج کند، علاوه بر این ترامپ هم به اتهام ارتباط با روسیه تحت تحقیق قرار دارد و چنین معامله‌ای می‌تواند فشار‌ها به او را افزایش دهد.

باید گفت که نشریه نیویورکر به خوبی این مساله را تشخیص داده، چرا که مستشاران ایرانی به دعوت روسیه به سوریه نرفته اند که اکنون بخواهند با درخواست مسکو از آن کشور خارج شوند. حضور مستشاران ایرانی در سوریه با درخواست مقامات دمشق به ویژه رییس جمهوری سوریه بوده و خروج از این کشور نیز باید به درخواست مقامات آن کشور باشد.

'ایگور پانکراتینکو' شرق‌شناس و کارشناس علوم سیاسی روس نیز در گفت: وگو با شبکه 'العالم' با اشاره به سفر نتانیاهو به مسکو گفت که هدف اصلی سفر وی به روسیه تلاش برای تضعیف حضور ایران در سوریه بود.

پانکراتینکو افزود: اگر بخواهیم سفر‌های نتانیاهو را به مسکو طی سه سال اخیر تحلیل کنیم، خواهیم دید، هر وقت کرملین می‌خواست گام جدی در خاورمیانه بردارد، نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده است.

وی با اشاره به تیره‌تر شدن روابط مسکو- واشنگتن طی چند سال اخیر اضافه کرد: وقتی روسیه به همراه با متحدان خود برای حل بحران سوریه دست به کار شد، روابط بین مسکو - واشنگتن بیش از پیش تیره‌تر شد، بعد از روی کار آمدن ترامپ همکاری بین واشنگتن - تل آویو به مراتب بهبود یافته، مخصوصا پس از این که ترامپ تصمیم خود را برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام کرد.

این کارشناس روس با اشاره به این‌که نتانیاهو سعی برای ایفای نقش میانجی بین مسکو و واشنگتن را دارد، گفت: در بین بازیگران سیستماتیک و خارجی سوریه مانند ترکیه، ایران و روسیه (آمریکا یک موضع جداگانه دارد)، اسرائیل فقط با روسیه می‌تواند در مورد رعایت و تضمین منافع خود مذاکره کند.

وی با اشاره به 'میانجی‌گری' نخست وزیر رژیم صهیونیستی بین روسیه و آمریکا تصریح کرد: نتانیاهو فقط نظرات و مواضع کاخ سفید را به کرملین می‌رساند و نظرات و منافع خود را هم به طور واضح بیان می‌کند تا روسیه مواضع دیگر بازیگران را نیز در نظر داشته باشد.

این کارشناس روس معتقد است که اسرائیل می‌خواهد به پایگاه‌های نظامی حزب‌الله در سوریه ضربه بزند و برای این‌کار نیاز به موضع خنثی روسیه دارد.

باید گفت که پیروزی‌های پی درپی ارتش سوریه و نیرو‌های همپیمان دمشق که در روز‌های اخیر به شکست تروریست‌ها و آزادسازی حدود ۹۰ درصد جنوب سوریه منجر شده، نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی را که از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری در سوریه است، تشدید کرده و سفر اخیر نتانیاهو به مسکو و دیدار با رییس جمهوری روسیه نیز در همین راستا می‌باشد.

وبگاه خبری 'دبکافایل' وابسته به منابع امنیتی رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته پس از دیدار نتانیاهو با پوتین سه پیامد این دیدار را عنوان کرده است:

- هیچ چیز جدیدی در مذاکرات نتانیاهو با پوتین حاصل نشد، جز اینکه طرفین مجددا بر لزوم اجتناب از عدم درگیری نظامی تاکید کردند

- هیچ نتیجه‌ای درباره خروج مستشاران ایرانی و حزب‌الله در سوریه به دست نیامد

- زورآزمایی نظامی اسرائیل و سوریه بر سر قنیطره آغاز شده است

شواهد موجود و مسایل مطروحه از سوی رسانه‌ها نشان می‌دهد که نتانیاهو بازهم درباره ایران با دست خالی از مسکو بازگشته و دلالی او برای نزدیکی مسکو - واشنگتن نیز نتیجه بخش نبوده، هرچند این امر برای اولین بار نیز نبوده است.

۱۳۹۷/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...